Navionics Boating - hvordan eksportere et spor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Navionics Boating - hvordan eksportere et spor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Navionics Boating - hvordan eksportere et spor?

    Navionics Boating er en av mine favorittapper. Her skal vi se på hvordan man kan ta et spor man har kjørt ut fra appen og få det over på en PC.
    Jeg bruker Navionics Boating HD på IPaden med alle "in app purchases", det vil si at jeg har kjøpt alt som kan kjøpes av kart og funksjoner i appen. På min IPhone har jeg også appen, men der har jeg ikke kjøpt noen kart eller andre funksjoner.

    Via synkronisering kan du sørge for at appen oppdateres på tvers av dine mobile enheter, og mot din (kompatible) kartplotter i båten. Du kan for eksempel sitte på verandaen hjemme og legge opp ruten for kveldens fisketur, synkronisere mot kartplotteren og følge ruten i båten. Eller ta waypoints med de beste fiskeplassene dine med deg på mobil eller nettbrett når du er ute i andres båter. Finner dere en ny plass, lager du waypoint på mobilen og synkroniserer så med kartplotteren i båten din.

    Hvordan eksportere?

    Du kan enkelt eksportere et spor fra både mobil og nettbrett. Jeg bruker pussig nok sporfunksjonen mest på land, i dette eksempelet har jeg gått opp strandlinjen på Kadettangen i Sandvika for å se hvordan ny strandlinje etter utbygging har blitt kontra den gamle strandlinjen. Etter å ha lagret sporet, trykk på "Menu", og så "Tracks" øverst.
    Trykk Menu for å komme til hovedmenyen, så Tracks.
    Da kommer du inn på en liste over lagrede spor. Trykk på det du ønsker å se på eller eksportere.
    Du får opp litt informasjon om sporet du har valgt, og helt øverst har du en knapp for eksport/ deling.


    Symbolet øverst til høyre er for deling.
    Så får du noen valg for hvordan du vil dele sporet.
    Mail er enkelt for å få sporet over til PC.

    Jeg sendte sporet på mail til meg selv, og fikk en mail med skjermbilde av sporet og en link for nedlastning. Enkelt og greit.
    Klar for å sende sporet
    Med Google Earth på PC kan man åpne og bruke KMZ-filen man laster ned via linken i mailen. Filen inneholder sporet man har kjørt, og to waypoints. Waypointsene markerer start og slutt på sporet. Man kan også se gjennomsnittsfart og toppfart, samt dato og tid.
    Navionics-sporet i Google Earth
    Funksjonen er enkel og grei, og gjør akkurat det man trenger for å få et spor over på en PC. Via linken i mailen kan du se sporet via Navionics nettsider også, hvis du for eksempel ikke har Google Earth på PCen. (Google Earth kan dog lastes ned gratis, og er en kartnerds beste venn, så her er det bare å laste ned programvaren først som sist.) Joda, det finnes en drøss med apper som kan gjøre dette, men som båtmenneske har jeg uansett Navionics-appen på alle mobile enheter.

    Via Navionics.com kan man se alle spor man har kjørt med Sonarcharts Live etter at man logger seg inn. Her burde det også vært en eksportmulighet siden man ikke nødvendigvis alltid har nettbrettet/ smarttelefonen tilgjengelig og det hadde uansett vært en enklere måte å gjøre det på all den tid Navionics har alle nødvendige data på sine servere. En eksport som KML ala det vi så på over, og som GPX med dybder er ikke for mye forlangt?





    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 173 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 772 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X