Back to basics – Pulse shad 8 cm! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Back to basics – Pulse shad 8 cm!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Back to basics – Pulse shad 8 cm!

Hej!
    Jag hoppas alla fiskare där ute haft en underbar sommar och kunnat uppleva alla sina fiskedrömmar! Själv har jag i vanlig ordning hunnit fiska både en del abborre och gädda samt gös. Jag tycker att det är lika fantastiskt med fiske hela tiden i och med alla nya metoder och tekniker som dyker upp och som man bara måste pröva. Nu senaste året har jag verkligen varit intriktad på hårdbetesfisket efter abborre med beten som Cutter, Juke, Squarebull, Pitbull och våra andra crankbaits. Stundtals har dessa hårdbeten utklassat det gamla hederliga artilleriet som spinnare och jiggar men det har också funnits situationer när de klassiska grejerna fiskat mycket bättre.
    Under det senaste abborrpasset hade jag något grumligare vatten än normalt och abborre som enligt ekolodet stod hårt parkerad mot botten under ett lågtryck. Av erfarenhet vet jag att detta är ett tillfälle då det ofta är bra med en långsamt studsande jigg över botten och gärna i en grällare färg ifall siktdjupet är dämpat.
    Jag letade runt i lådan och valet föll på en 8 cm Pulse Shad i färgen firetiger. Jag apterade jiggen med en av berkley flex foot head vilket är en football skalle som får jiggen att röra sig lite mer med sitt avlånga huvud. Ut med jiggen i ett långt kast och sedan en etappvis hemtagning mot båten… Jag kunde se att det både fanns bytesfisk och abborre som uppehöll sig vid branten som jag fiskade kring så jag tänkte att det är lika bra att ligga kvar och fiska ut platsen istället för att ödsla tid och flytta sig.
    Efter en stunds fiskande kom ett stenhårt hugg precis under båten. Jag kunde känna hur det raspade mot tafsen när den for runt mot fiskens gom. Jag trodde snarare att jag krokat en 2 kilos gädda med tanke på de tunga knyckarna snarare än en monster abborre. Fisken lät sig inte bärgas och rusade vilt under båten, jag lät den gå på ganska lång lina till en början för att inte få en alltför styv och ryckig kamp på kort lina. När fisken väl gjorde ett uppehåll i kampen tog jag hem lina blixtsnabbt, skymtade plötsligt en enorm abborre och sekunden senare säkrade jag den med ett tumgrepp i munnen!
    Fisken vägde in på hela 1675 g och var 47,5 cm lång utan att jag tröck ihop stjärtfenan. Ett årsbästa och en fantastisk fisk på en välbeprövad metod och ett av mina stora favoritbeten! Mycket nöjd fiskade jag vidare och missade ett par finare hugg och fick några mindre fiskar.

1675 g / 47,5 cm

Berkley flex foot head, min favorit till just Pulse shad. Finns i 10-25 g.

Abborren högg på en Berkley Pulse Shad 8 cm Firetiger vilken är det nedre betet i bild.
    Världens bästa spö
    För någon månad sen var jag iväg på en filminspelning tillsammans med Berkley. I inspelningen skulle vi filma nya produkter som kommer inför nästa år varav vi hade med många olika nyheter både i rullar, spön och beten. Av de spöna som fanns med var Rocksweeper ett spö jag provlånade. Denna serie tillsammans med Mass Beat II och Hornet Stinger är byggda på en ny sorts teknik med ett lim som heter Powerlux. Powerlux i sin tur är lim med nanopartiklar som tränger in på djupet i kolfibret och binder samman klingan med en mindre mängd lim som gör att den blir lättare och kraftfullare.
    Rent humbug tänkte jag till en början, limmet kan väl aldrig ha så mycket med spöet att göra. Men döm till min förvåning, det 7,1 fot 40g multispö jag prövade kastade längre och hade betydligt bättre känsla än alla andra abborrspön jag prövat tidigare. Jag vågar påstå att skillnaden i hur spöet uppför sig är påtaglig, ett billigare spö känns ofta långsammare och tyngre medan denna klinga känns lätt och snabb. Ungefär som första gången man fick känna på ett kolfiberspö men var van vid att fiska med glasfiber. Efter inspelningen var jag bara tvungen att införskaffa ett Rocksweeper till mig själv och desto mer jag har fiskat med dessa powerlux-spön – desto större upplever jag numera skillnaden mot ett vanligt kolfiberspö.
    Min favorit är helt klart Rocksweeper 7’1″ fot 40 g. Detta är ett relativt följsamt spö som inte är underklassat. Jag skulle inte bedöma det som rent toppigt utan aktionen upplever jag som lite djupare, men fortfarande långt från medium. Detta spö har seglat upp som min stora allroundfavorit av alla spön jag någonsin prövat. Det bästa är att det är så lätt att det knappt väger något. Längden på 7’1″ gör det väldigt allround så att det passar alla tekniker från jigg till jerkbaits, powerblades, spinnare och topwater. Faktum är att jag upplever spöet som så annorlunda mot allt annat vi har i sortimentet att jag bara kan säga att ni måste pröva, detta är ett defnitivt före och efter mot allt annat marknaden haft att erbjuda.

Rocksweeper 7’1″ fot 40 g, Revo MGX och Fireline 0,12 mm Ultra 8 Carrier håller jag som det bästa abborrspöet jag någonsin prövat. Denna kombo är helt enkelt odödlig.

Mass Beat II är en något billigare serie jämfört med RockSweeper och Hornet Stinger. Här på bild med den nya Revo Beast rullen.

Abborre på jigg, kanske den bästa allroundmetoden av alla.

Abborrfiske är ofta bra i sista ljuset under hela året.

Min fantastiska Pulse shad abborre. Och ett Pulse Shad PB med vill jag minnas då min tidigare största på detta bete var 1650 g och nu alltså 1675 g!

Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 851 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 339 visningar