Stoora abborrar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stoora abborrar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stoora abborrar!

    Kanonfiske efter de riktigt stora abborrarna idag!
    Ännu en tur med Jens Byholm och ännu en gång visar han hur man ska fånga drömfiskar med ränder.

    Abborrkungen himself.
    49 och 47 centimeter....Respekt.

    Vi var ute i precis rätt tid.
    Solen hade inte orkat visa sig över trädtopparna när båten rampades i och vi var på plats en stund innan racet började.

    Efter några kast utan påhälsning var det någon därnere som tryckte på knappen.
    Måsarna började dyka runt oss och jakten var igång.
    Vi var lite oroliga att det väntade regnvädret och blåsten skulle ställa till det för oss men det gick bra.

    Glupska borrar som inhalerade jiggarna.
    Om det var rätt jigg vill säga. Idag var de ändå lite småknussliga över vad de valde att äta.
    Men vi hittade både rätt jiggar och invevningsteknik som passade de stora.

    Varning för produktplacering!
    Men det ihoprullbara måttbandet från Darts måste bara visas. Det är otroligt smidigt och med kardborrar på baksidan ligger det bra i en båt med filtmatta. Dessutom är det ju vansinnigt snyggt.

    Den ena monsterborren efter den andra hälsade på oss i båten.
    Toppfisken blev en vacker 49:a för Jens. Själv fick jag en 47:a och en 48 som topp.
    Fiskar som värmer långt in i själen....

    Efter en alldeles för kort stund med ett vansinnigt roligt fiske, var huggperioden över.
    Regnet och blåsten kom in och vi bröt för dagen, nöjda och belåtna.

    Tack o hej för den här gången!
    Tjipp//Micke

    Läs mer på bloggen

  • #2
    Härligt. Riktigt fina borrar. Va det bara nån spec jigg som funkade eller?

    Kommentera


    • #3
      Hej.
      Ja det är speciellt en jigg som utmärker sig när Jens och jag fiskar tillsammans. Det är en Gunki Jungle som tyvärr utgått ur sortimentet. En grym jigg på ca 12 cm för stor abborre.

      Men igår var även ShadTeez 9 cm i färgen Lively Roach bra och en jigg som heter D.A.M Longhorn. Har glömt vad färgen heter men den är mörk och rödglittrig. Även Longhorn med mörkblå rygg och vit buk har varit bra tidigare i sommar.

      Lite speciellt vid fisket igår var att hårdbeten inte fungerade alls som annars funkar mycket bra.
      Utan det var jiggar 9cm som minst upp till 12 cm med skallar på runt 15 gram och som fiskades monotont hem i mellanvattnet.
      Inget viftande med spötoppen och bottenkontakt var inte nödvändigt.

      Kommentera


      • #4
        Otroligt hur snabbt huggracet kan gå. Har ett givet ställe på Blidö Sthlm som varje sommar får sig några tidiga pass, och då menar jag solen ska skymta i horisonten först när du är på stället. Och som du skriver, det är som om någon trycker på knappen och klunsar i varje kast för att någon timme senare dö ut, och då är det bara att åka hem. Riktigt stadiga borrar, grymma ni e!

        Kommentera


        • #5
          Ja huggperioderna är extremt korta ibland.
          Hela den här sommaren tycker jag varit väldigt speciell med bra fiske tidig morgon och sedan ett ganska svårt fiske. Men jag tror det beror på värmen som varit. Kvällsfiske har funkat skapligt men de riktigt stora abborrarna har inte vi lyckats lura på kvällarna.

          Får hoppas på en mild höst så man hinner med några fler pass.

          Kommentera


          • #6
            Ja shit nu trilla det dit!
            Nu först begriper jag att ett effektivt abborrefiske kräver ett Gunki Chooten för att få Böjda spön - jag som trodde det hade å göra med sjön, beten, tekniken och metoden!!
            Senast ändrad av anteman; 2018-09-15, 18:28.

            Kommentera


            • #7
              Japp.
              Ska man ha de stora är ett Chootenspö ett måste. Allt annat hamnar liksom i skuggan :-)

              Att som mig fiska med ett gammalt Berkley Pulse spö är helt galet. Å det märks ju.....Får ju aldrig större än 48 cm.....

              Kommentera


              • #8
                Pulse står sig ffde. Har två varianter på både 5-20g och -30g. Rappa och känsliga

                Kommentera


                • #9
                  Håller med dig.
                  Köpte mitt Pulse spö för kanske 7-8 år sen för att ha det till vertikalfiske. 6,6 fot, upp till 30 gram kastvikt och ganska styvt. Perfekt för att varva mellan haspel och multi.

                  Men det har istället använts till spinnfisket efter de stora abborrarna och gös där både jiggstorlek och även vikten på skallarna ibland kryper upp lite. Tycker även längden och styvheten i toppen passar bra till fisket med poppers, små jerks, vibrationsbeten och wobbler. Beten som ska styras med spörörelser.

                  Inte den känsligaste klingan eller det lättaste spöt men det har gjort jobbet så pass bra och har varit mycket hållbart så nu har jag faktiskt köpt ett till!
                  Hittade ett för multirulle i gömmorna hos Böjda Spön och kunde bara inte motstå det.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                  11 svar
                  3 151 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                  85 svar
                  5 682 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                  26 svar
                  2 225 visningar
                  15 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                  12 svar
                  537 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                  15 svar
                  1 420 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Kolnej
                  av Kolnej
                   
                  Arbetar...
                  X