Tack för ett fantastiskt 2018! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tack för ett fantastiskt 2018!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tack för ett fantastiskt 2018!

    Hej!

    Nu lider 2018 mot sitt slut och som avslutning på året brukar jag se tillbaka och reflekterar över fiskeåret 2018. När jag blickar tillbaka brukar varje fiskeår präglas av något särskilt som en viss metod, art eller plats som jag försökt utforska lite mer. Just 2018 kommer jag nog minnas som ett år då det var en väldigt sen vår där det mesta fisket utforskades kring hemmaplan. Egentligen försöker jag åka runt och fiska så mycket jag bara kan men med jobb och familj har fokuset framförallt legat på fler men korta fisketurer under året som gått.

    Den sena våren 2018

    Våren 2018 är nog bland det segaste jag varit med om. I sedvanlig ordning brukar jag vara ute och fånga de första gäddorna och abborrarna redan i februari i någon liten å eller strömsatt sund i skärgården och likaså 2018. Första båtturen i februari bjöd nog på det bästa fisket någonsin där vi fångade ett 40-tal gäddor med en toppfisk kring fem kilo.



    Glädjen över det fina fisket dog tvärt när vädret plötsligt slog om till iskyla och Mälaren som kusten förvandlades till permafrost. Med hjärtat i halsgropen följde jag dagligen hur det gick för min Ranger 518 Comanche samt Mercury 150 EFI vars transport till Europa var svåra att få något grepp om. Jag ville ju verkligen ha båten till att det blev öppet vatten! Tur i oturen dröjde våren och jag hann skruva ihop hela båten lagom till att isen släppte sitt grepp kring Stockholm i mitten av april!



    Under april var det nästan enbart ReFisk gäddfiske jag hann med. Det är alltid fantastiskt roligt att delta i detta projekt, inte enbart för att man får fiska utan för att man även fiskar och samlar in data för en god sak med målet av en bättre fiskeriförvaltning. Den roligaste av fisketurerna var när jag och Henrik fiskade en dag i slutet av april och gäddorna verkligen var på hugget. Vi hade ett gäng fina fiskar mellan 70-90 cm i båten när jag fick ett mastodont hugg och missade en rejäl gädda som gjorde tvättmaskinsvirvlar i hugget.

    Lätt nedstämd efter att ha tappat en superfin gädda tänkte jag att finns det en måste det finnas flera och några kast senare smäller det på en fantastisk skärgårdsgädda. Fisken hoppar likt en delfin efter mothugget och jag ser att den är riktigt grov och efter en nervkittlande kamp landar jag en fisk som jag vill minnas vägde 9,8 eller 9,9 kg och som fångades på en offsetriggad Berkley Cutbelly!



    Sommaren 2018

    Sommarmånaderna bjöd på det varmaste vädret jag kan minnas. Det var stekheta dagar vilket gjorde att fisket koncentrerades till tidig morgon eller sen kväll. I huvudsak var det abborrfiske som gällde. Något jag alltid gillat men som verkligen fiskade bra stundtals i sommarvärmen var beten på ytan. Något som passade sig extra bra nu när Berkley kommit med en hel kollektion av häftiga ytbeten som jag fick förmånen att pröva! Bäst fiske var de varma julikvällarna med blodröd himmel och småfisk som sprätte i ytan samtidigt som jag med spänning och nervositet tog hem ytbetena över sjöns grundkanter när abborren kom in för att jaga.





    Det blev både många och fina abborrar under alla de härliga sommarfiskena. Men den största praktfisken på 1675g (vill jag minnas att den vägde) fick jag faktiskt på en hederlig 8 cm Berkley Pulse Shad även fast ytbeten och andra hårdbeten från Berkley som Cutter, Warpig, Squarebull med flera var de som kanske fångade mest fisk.



    Som vanligt blev det en del gäddfiske med där den finaste gäddan vägde hela 12,4 kg vilket är nytt PB på gädda i sommarvarmt vatten.



    Hösten 2018

    Under hösten är som vanligt utmaningen den kortare dagslängden. Det är svårt att hinna fiska så mycket man vill under helgerna med allt som skall göras och istället fokuserade jag en del på att fiska gös under sena vardagskvällar. Jag har nog utan överdrift fångat 40-50 gösar mellan 5-5,6 kg utan att komma över 6 kgs sträcket vilket jag nu i många år verkligen försökt göra. För mig är det väldigt viktigt att nå ett uppsatt mål innan jag byter fiskeplats eller metod, och just gösen har alltid varit en dröm att fånga över 6 kg på just trolling.



    Med uppdaterad utrustning som digitala räkneverksrullar och flätlina blev fisket enklare och jag kunde fiska mer systematiskt. Resultatet lät inte vänta sig och jag minns att jag fick en gös på 5,7 eller 5,8 kg på en tisdag eller onsdag för att ge mig ut igen dagen efter. Plötsligt sög det till ännu hårdare i spöet än dagen innan och efter en sävlig men tung kamp kunde jag håva en praktgös på 6,6 kg!



    Förutom det fina gösfisket fick jag även vara med om ett drömfiske på asp när jag spelade in en aspfilm tillsammans med Länsstyrelsen i Uppsala. Det small rejält i grejerna under inspelningsdagen och jag slog PB inte mindre än 3-4 gånger på samma dag med en toppfisk över 6 kg! Allt detta kommer senare sändas på ett aspseminarium och Youtube senare i vår! Och riktigt kul var att aspen tog på en riktig klassiker, ett Atom 20g i LYS-färg.



    Jag hoppas alla ni läsare haft ett lika roligt och intressant fiskeår och jag vill passa på och tacka god jul och gott nytt år!



    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 171 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X