Så ser det ut grabbar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Så ser det ut grabbar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Så ser det ut grabbar!

    Konstig rubrik? Nja kanske, men två bröder från Flen, ville ha lite hjälp för att starta det spännande mete efter Gädda och självklart ska jag hjälpa Mattias och Malte, fattas bara!
    Dessa unga herrar hade lite svårt att hitta allt på bloggen och jag förstår dem, det finns jo ganska många inlägg och vad det innebär, så håll tillgodo mina vänner och välkommen till den vidunderliga värld med gäddfiske!
    Everyone has plans for me!
    Innan jag går vidare ska jag säga att det är era val av grejer som gäller, inte vad jag använder, som ni absolut måste använda. Visst vill ni kopiera, så feel free, men köp det bästa ni har råd med, inte kvantitet, utan kvalité.

    Dem viktigaste sakerna är inte spö och rulle, utan starka vassa krok, stark lina, matta till fisken och en stor håv, samt verktygen för att kunna frigöra krokarna. resten kommer med tiden. Detta är endast en liten fingervisning.
    Pike Gazette, Sliders och Subfloats för Sunken paternoster riggs.
    För grunda vatten kan ett bulligt flöte, som ett Pike Gazette vara bra, likaså för lite turbulenta vatten, men se upp med storleken då dessa skapar ett visst motstånd när gäddan drar iväg med era beten.

    Sliders eller glidande flöten kommer jag till under nästa bild. Till höger på bilden ovan ligger två Subfloats från Fox, dessa är för fiske med Paternoster tackel, var betesfisken hålls på en bestämt plats och flötet står under ytan och din indikation är larmet och din synliga indikator.
    Pike Sliders, den vanligaste typen av flöte.
    Dessa flöten är dem mest använda för fiske med levande beten, flötet glider på linan mellan stoppknuten och din wiretafs och du kan använda dessa för stilla, lugnt flytande och framför allt för djupa vatten.

    Finns i massor av storlekar och se till att ni har bly, som passar till flötets bärkraft. 12, 20 och 28 gram är nog dem mest använda storlekarna för glidande flöten.
    Deadbait Pencils, känsliga flöten.
    Ska ni bottenmeta era Gäddor inom ett normalt avstånd från land, så rekommenderar jag dessa känsliga flöten. Smala och tunna med mycket färg, detta gör dem synliga och framför allt väldigt känsliga och skapar inget nämnvärd motstånd för Gäddan.

    Rätt inställd kan ingen Gädda lyfta din betesfisk utan att dessa flöten registrera det och flötet skall stå lodrätt i ytan, så den röda färgen syns och du kan sitta och titta på flötet eller så skaffa du dig ett nappalarm.
    Fox Drifterfloat, ett flöte för stora avstånd.
    Vill man fiska på stora avstånd, så kan ett drifterfloat vara rätt melodi. Braided line är ett måste och den måste vara flytande.

    Du fiskar med vinden i ryggen och lägger ut din huvudlina i en båge på sidan av flötet och vinden drar i din lina och samtidigt i flötes segel och allt driver ut och söker upp Gäddan.

    Håll koll på flötet hela tiden, du kan fiska upp till 150 meters avstånd med dessa flöten och då krävs ett spö, som kan sätta krokarna och du kan behöva en kikare för att se flötet!
    Nog den vanligaste storlek för våra flöten.
    Jag använde dessa kulbly till mitt fiske, storleken bestäms av flötet. Jag har alltid en skyddande gummipärla mot lekandet på wiretafsen och den går över knuten, så allt är skyddat.

    Jag har även ett flötesstopp på linan, så jag kan ha ett avstånd mellan blykulan och mitt flöte, det skyddar flötet under kastet. Tusentals flöten förstörs varje år genom att blysänken slår mot flötet i kastet och ett flötesstopp eliminerar detta.

    Stora blyhagel, perfekta för floatledgering.
    För bottenmete med dem tunna smala Deadbait Pencils, så gäller det att skapa så lite motstånd, Gäddan gillar inte för mycket motstånd, då kan den släppa betet och det vill vi inte.

    Jag har en overtrace på 60-70 cm och mitt 2-krokstackel, som är 15 cm kortare och på overtracen var haken sitter sätter jag mina blyhagel.

    För det mesta handlar det endast om att få ner betet till bottnen, men det krävs lite tyngd för att kunna ställa flötet rätt och det brukar gå med 3-4 SSG-hagel, men dessa stora 5 grams hagel från Darts är bättre enligt min mening.

    Vad ni än gör, så montera ALDRIG era hagel på huvudlinan som tar skada. Montera ALLTID haglen på wiren, så är ni på den säkra sidan. Tänk på det och glöm det inte! Massor av gäddor har dött eller fått lida på grund av man gör detta lilla fel!
    Krokar för Gäddan, du väljer vad du litar på.
    Jag gillar dessa krokar, men du väljer själv vad du vill använda. Är man ny, så fråga någon som fiskar Gädda och få tips, eller redskapshandlaren.

    Vassa och starka skall dina krokar vara, Gäddan har en benig mun och en massa tänder, tänk även lite på krokstorleken kontra storleken på dina betesfiskar. För stor krok och Gäddan kan spotta ut ditt bete, var inte rädd för att gå ner i krokstorlek under den kalla årstiden eller om det behövs.
    Ledgerbooms från John Roberts i 10 cm förhindrar trassel.
    För bottenmete långt ut från land, i strömmande vatten behöver man jo kasta och där finns det en stor risk för trassel! Blytyngden vill åt ena hållet, rakt fram och din betesfisk fladdrar efter så gott det går och hela tvinnar sig under kastets gång.

    Det slutar med en hög av bly, tackel och lite till på bottnen och Gäddan står där bredvid och undrar hur fan man ska få sig ett skrovmål i denna röra? Inte det bästa eller vad vi var ute efter eller hur?

    Nej inte på långa väger och det finns ett litet hjälpmedel och det är dessa bommar på bilden ovan. De gör att betesfisken hålls borta från huvudlinan och du slipper väldigt många trasslade kast, jag säger inte alla, men det blir betydligt bättre.

    Följ alltid din rigg när du kastar ut, är det minsta misstanke för ett trassel, så veva in och kolla. Varför? Jo, ligger din rigg trasslat på bottnen och Gäddan tar din betesfisk, så är risken stor att den även får din huvudlina i munnen och det blir inte bra, så kolla snälla!
    Grippa bly, håller bottnen och flyttar sig inte så lätt.
    För att kunna kasta och nå ut till Gäddorna, så behövs lite större bly och jag rekommenderar dessa Grippas, som ligger still även i strömmande vatten. Jag använder oftast 2-3 oz, men ibland får man ta till 4-5 oz för att hålla allt på plats i ett strömmande vatten.

    Det är viktigt att ditt bly ligger stilla mot bottnen och inte flyttar sig, det skall hålla ditt bete på plats hela tiden. Det får inte flytta sig på grund av strömmen, då får du falska indikationer och det kommer att driva dig till vansinne, tro mig!

    Blysänket skall ligga stilla även när gäddan tar din betesfisk och linan skall dras ut, alltså genom bommen och ge dig en indikation på att en fisk har tagit ditt bete, inget annat!
    Så ska din indikator sitta, då registreras allt.
    Använd en synlig indikator för allt fiske med glidande bly/bom och floatledgering med flötet i ytan och för fiske med Subfloats, så är du säker.

    Du kan göra dessa indikatorer själv av en bit lina, en Pingpong boll och lite bly och den ska visa dig alla former av napp, både dem som drar ut lina och dem var gäddan går emot dig med betet.
    Wire tackel, 7-12 cm mellan krokarna.
    Wire för Gädda och andra rovfiskar finns i flera tjocklekar och styrkor, det mest använda är nog 28 lb och det finns flera fabrikat på marknaden, jag har stannat hos Fox och Drennan och inte blivit besviken än.

    Wirecrimps finns till dessa och det är viktigt att du använder rätt till rätt wire. Du kan tvinna dina wiretafsar, det håller också bra. Värm wiren lite med en tändare och sedan snurrar eller tvinnar du dem med en twiddlingstick eller en Peang.

    Jag håller mellan 7 - 12 cm mellan krokarna och har gjord det sedan jag gjorde mina första wiretafsar av Gitarrsträngar, det var 1967 det och det funkar fortfarande att tvinna sina tackel, men som sagt utvecklingen går framåt, som så mycket annat.
    Gäddans huvudföda i många vatten.
    Det var nog svar på era frågor, tillsätt lite gott på krokarna och ni ska se att ni får fisk. Levande bete är för dem flesta betet nummer 1, men döda beten från våra världshav har sin plats i fisket efter gädda och prova gärna gamla godingar, som Sill och Makrill, det är effektiva beten.

    So far, so good! Jag hoppas ni är nöjda med svaren, om inte är det bara att höra av sig och det gäller er alla. Ingen fråga är för dum! Kunskap är makt och med dessa ord önskar jag er grabbar och alla andra här skitfiske!


    Läs mer på bloggen

  • #2
    Bra inlägg! Alltid kul att läsa dina inlägg.

    Har gått i tankarna länge på att jag ska börja meta gädda och efter ännu ett fruktlöst försök idag att spinnfiska så ska jag aldrig mer spinnfiska i februari eller mars igen, fyfan och blä.

    Vad rekommenderar du för spön/rullar då? Och i vilken prisklass kommer man undan i som nybörjare mån tro?
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera


    • #3
      Undra om man vertikalfiska gädda med levande agn. Man driftar med båten, kanske i 0,5 knop, sänker den agnade betesfisken cirka 0,5 meter ovanpå botten och inväntar napp. Man kan följa betesfisken via ekolodet, men man söker inte upp fisken aktivt. Måste vara sjukt spännande. Funkar säkert även med mask inriktat mot borre.

      Nu kom jag på en ny fiskemetod.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
      11 svar
      3 153 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
      85 svar
      5 736 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
      26 svar
      2 229 visningar
      15 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman
       
      Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
      12 svar
      537 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg Flex
      av Flex
       
      Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
      15 svar
      1 420 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Kolnej
      av Kolnej
       
      Arbetar...
      X