Tankarna gick till 1986 ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankarna gick till 1986 ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tankarna gick till 1986 ...

    Den senaste tidens fiske efter Mört i gölen och den lokala kanalen har inte varit lätt. Det blir fisk, men inte riktigt den storlek som jag vet finns och som jag är ute efter, det kanske kommer, kanske inte?
    Jag önskar lite mera värme och lite mera stabilitet i vädret. Karpfisket ligger lite på lut, men jag mäskar på två platser och har sett fisk på ena platsen och på den andra var det rensat för mäsk mm efter bara en timme.

    Mäskade igen och denna gång med spöt i hand, avvaktade att fiske skulle komma fram igen, men då passar dem på att hålla sig undan! Sad ... Bad ... Helv ... ja ja, jag kommer nog att lura en och annan karp i gölen denna säsong också ...
    Mörtfiske.
    Det blir en del mindre Mört och som vanligt kommer det in lite större under en kort period och sen försvinner dem igen för att senare komma tillbaka, inget nytt i detta när det gäller Mörtfiske efter större dem exemplaren.
    Loaferflötet.
    Vad jag har märkt är att ena dagen måste man ha betet precis över bottnen för att få napp och andra dagen så ska betet ligga på bottnen och ett litet napphagel visar dig nappen, som oftast är försiktiga.
    Breadflake.
    Jag har fiskat med maggots, men det är bröd som ger flest napp och fiskar. Normalt sett borde maggots och en mindre krok ger flera napp, men så är det inte för tillfället.

    Det är ingen större fart på fisket, det kalla vattnet värms upp väldigt sakta och jag märker att aktiviteten ökar, men det går sakta, bästa fisket har varit 12 mörtar på ett pass och det gör det inte lättare att få en av dem stora.
    Ja, dem börjar röra på sig.
    Gäddorna börjar samlas för leken och Braxenstimmen har också vaknat till liv efter vinterns mörke. Inte för att Braxarna är störande än, men nog fan satte jag hjärtat i halsgropen, när jag krokade något som jag trodde var en Mört och snabbt kände jag vad det var i andra änden.
    En del av gölens Mörtar har rätt form.
    Mörtar har olika former och det kan dem ha i ett och samma vatten. Ena fisken kan vara lång och smal och nästa kan ha rätt form som fisken på bilden ovan, så lite tur får man nog ha med sig ut.
    Fångst efter en tuff dag.
    Tidig morgon och sen eftermiddag är bästa tiden och helst av allt ska det vara lite gråmulet. Varför detta vet jag inte, men jag tror att Mörten är lite skygg av sig och håller sig undan. I många vatten är det mörkefiske, som gäller, om man vill ha kontakt med stor Mört.
    Mörtar från kanalen.
    Lite fiske har det också blivit i den lokala kanalen, som heter Bolanders bäck. Denna smala vattenremsa förbinder Svarte göl med Linnéasjön och en del fisk kommer från gölen och lever på insekter och vad folk kastar till änderna och man ser en del större fiskar ibland.

    Jag har sett en Mört i kanalen som jag uppskattar till 8-9 hekto och den skulle sitta fint för mitt lilla slit. Mörtarna på bilden togs 3 meter från ingången till Dressmans numera nerlagda butik och igen var det bröd som fiskades 1 cm över bottnen.
    Mindre Lövmaskar fungerar bra för Mörten.
    Bästa betet har varit bröd, sen kommer maggots, små Lövmaskar och slutligen dem minsta majskornen man kan hitta i burken.

    Lite uppblött bröd, ris och lite curry som doft funkar och gärna med lite mosade majskorn, maggots och hampa, dock inte för mycket. Blandningen ska vara lös, så ett moln skapas i den strömmande kanalen, det har varit bäst.
    Skarv eller Hägern, jag såg en tidig morgon vid gölen?
    Denna Mört togs mot alla odds i solsken och den var över 5 hekto och hade en otrolig skada, jag gav den antiseptiskt medel och hoppas den klarar sig.

    Den fångades i gölen var det finns en Skarv, men jag har under ett par morgontimmar sett en Häger där också. Vilken av dessa fiskätare fåglar som har skadan fisken vet jag inte, men jag satte fisken i kanalen och så får vi se om den klarar sig eller inte.
    Vissa dagar frös brödet!
    Nu är väl vädret lite bättre och jag hoppas på lite mera värme framöver och stabilitet, innan har det varit is på gölen, halva kanalen under vissa dagar och min lilla mäsk med bröd frös.
    Röda maggots.
    Jag har fiskat med röda maggots och enstaka mörtar har det blivit, men inga större än så länge. Ett problem med dessa larver är att småabborrarna älskar dessa och de har blivit en plåga, så pass att jag övergår till bröd och det blir lugnt igen.
    Vita maggots.
    Samma sak är det med vita maggots, fast inte lika jävligt, enstaka Abborrar och Mört har det blivit, men inte det resultat jag söker.

    Kan dock nämna att jag härom dagen tappade en stor mört och senare på dagen klev en liten Sutare av inne vid håven, så det börjar röra på sig under ytan.
    Lite varierande storlek på krok, allt efter betet som används.
    Stor skillnad på dessa krokar, jag vet, men jag fiskar med bröd och nappar en karp så vill jag landa den och det kan man göra med en storlek 10 eller 12.

    Dem mindre krokarna är för maggots och ett singel majskorn, som karpen också äter och då står man sig lite slät eller gör man det?

    Mina tankar går till Hossmoån och Kupagölen den 26 augusti 1986, var jag fiskade Braxen med två vita maggots på en Kamasan B 980 i storlek 14, huvudlinan var då Abu Test 0,14 mm. Holy Shit, det är 33 år sedan och skapade en del rubriker!

    Spöt var ett 9 fot Astro Black ombyggd till ett Quivertipspö med en Abu Cardinal 52 rulle. Jag fick napp och 45 minuter senare gick en fjällkarp på 10,350 i håven och en svettig Dansk flinade, det går, det kan gå! Skitfiske på er allihopa!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 085 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X