Hittar du svarta lådan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hittar du svarta lådan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hittar du svarta lådan?

    What the hell!?

    Ja, nu undrar ni nog vad detta ska betyda! Let´s face it, vi har alla varit där och vi återkommer ditt igen. Inte till helvetet, förhoppningsvis, men till alla eller enstaka planerade fiskepass, som inte riktigt gick som planerade eller inte gav den utdelning, de borde ha givit eller för att något gick så sinnessjukt fel från första början.

    Vi har alla en liten inbyggd svart lådan i vår hjärnor, den avdelningen tar emot info och en massa annat och det är den jag refererar till. Nu tittar vi på vad jag menar och förhoppningsvis rättar du till det hela, du är inte lat, du bryr dig mera och du håller dig till planen och eventuellt plan B och vi är på god väg att få ett bättre fiske.

    1. Är du förberedd på dem flesta situationer du kan råka ut för i fisket?


    2. Har du gjord din hemläxa ordentligt? Tagit reda på så mycket info om vatten, fisk, regler mm?


    3. Har du en plan för vad du ska göra när du kommer till vattnet? Är det att leta upp fisken först och sen fiska på dem, håll dig då till planen och sätt dig inte på närmsta platsen.


    4. Lodar du djupet och kollar bottenförhållanden. Tacklar du spöna efter detta du hittade eller använder du bara samma rigg som senast?


    5. Hur vassa är dina krokar eller rättare sagt är dina grejer up to date med detta vatten och dess förhållanden, fiskstorlek mm?


    Jag skulle kunna fortsätta, men detta är bara en liten del av vad som kan gå fel, så var noga i dina förberedelser. Sen är finns det andra faktorer som kan spela in, t ex: Att du inte hittar fisken mm, men där kommer din hemläxa in, infon du har sökt och förhoppningsvis fått och framför allt dina egna erfarenheter från andra fiskepass och från liknande situationer som passar in just för tillfället.
    Svarta lådan, hitta den och analysera dess information.
    Glöm aldrig din magkänsla i fisket, är det något som gnager lite, så är det inte utan grund, någon vill säga dig något och det kan vara en stor fördel att följa sin magkänsla, oftast är det faktiskt så. Jag brukar säga att förstår man varför man lyckades eller inte lyckades, så blir man bättre fiskare med tiden.

    Analyser vad som hamnar i svarta lådan, vad glömde du, vad gjorde du inte, provade du allt du kunde för att få fisk, letade du verkligen överallt eller satt du bara som en padda på sängen och väntade på fisken skulle komma till dig? Det är ibland så lite som ska till för att lyckas, analysera ditt fiskepass, oavsett om du lyckades eller inte och framför rannsaka dig själv!

    Jag sa inget!
    Här kommer en liten historia, som utspelade sig i ett Skånskt vatten och året var 1993. Jag satt och fiskade, allt var klart för natten och första karpen var landad, klockan kröp mot 8 - tiden och två killar dök upp.
    - Jaha! Här sitter du sa den ena, varefter han gick. 10 minuter senare kom dem med en massa grejer och satte sig en bit bort. Grejerna kom upp, likaså en tvåmanna och sedan en 5 kilos påse med Nashbait och både stod med var sitt kaströr och tömde påsens innehåll. So far so good!

    Tre öl senare var det dags att göra PVA- bags och få ut dem sex spöna, första kastet gjordes och jag hörde ena killen säga- Fan vad grunt det var! -Jag skiter i vilket svarade den andra och sex riggar hamnade i ungefär samma område. Nu kom grillen fram och ett flak med öl och vid 23 - tiden kröp dem ner i sina kroppskondåmer och somnade gott.

    Jag vaknade tidigt över en fisk och satt och gjorde kaffe och fick mig ett gott skratt! Mitt i killarnas mäskplats stod två stycken Skrattmåsar och vilade! Dem stod på bottnen! Vid 11-tiden vaknade dessa herrar till liv och den ena kom fram och undrade om det hade hänt något under natten. Jag pekade på måsarna och han insåg deras stora misstag.

    Vad jag undrar över här är följande: Skulle man fiska eller var detta ett sätt att komma hemifrån för att dricka bärs och grilla eller? 499 kronor åt pipan i form av boilies? Jag skrattade, Kevin Nash skrattade över inkomsten, måsarna skrattade när dem lättade. Lite lodning och komma i rätt tid, så kanske ... Jag hoppas ni förstår. Skitfiske på er och hitta svarta lådan dem gångerna det inte går som ni hade tänkt.



    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 153 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 723 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 227 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X