Metoder för Färnorna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metoder för Färnorna!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Metoder för Färnorna!

    Som utlovad så kommer här lite metoder du kan använda för att lura Färnan till napp. Jag börjar med bottenmete och sen fisket med flöte och jag ska passa på redan här att säga, fast det är kallt i våra strömmande vatten: Prova med flytande brödbitar, man vet aldrig var man ha dessa fiskar.
    Quivertipfiske.
    Jag går inte in på diverse rullar och spö, jag tror ni vet, annars är det bara att fråga någon som fiskar Färna. Jag håller mig bara till riggar, flöten och hoppas innerligt att det hjälper er i detta enormt spännande fiske.
    Running rigg.
    En glidande rigg kan vara väldigt effektiv och som du ser på bilden, så är det inte mycket bly och jag använder oftast denna med beten som typ burkskinka, korv, större maskar eller brödskorpa.

    Du kan använda mera bly eller ett blysänke, så du håller bottnen på den tilltänkte platsen och glöm för all del inte att en Paternoster rigg också är effektiv och nästintill trasselfri. Variera längden på tafsen tills du får napp!
    Justerbar rigg.
    Här en rigg som jag oftast använder i ett lugnt bakvatten, justerbar och jag kan tillsätta mer tyngd om så önskas eller 60 gram om syndafloden kommer!
    Feederfiske.
    För fiske med dem så kallade swimfeeders, krävs ett lite kraftigare spö, som klarar att kasta dessa tyngder. Swimfeeders finns i alla tyngder upp till 100 gram tomma! Sen ska dem fyllas med godsaker och det kräver sitt spö.
    Running rigg med Open end feeder.
    Open end Feeders är nog det jag använder mest i mitt fiske, enkla att fylla med mäsk, ganska billiga i inköp och självklart kan man fiska dem som glidande eller som en Paternoster rigg.
    Heli riggs passar bäst för Brax och Sutare, men har sin plats också.
    Dessa avbildade Heli-riggar funkar bra för Färna, se bara till att dem väger mer än 35 gram, gärna 50 gram och Färnan krokar sig själv, då dem funkar som en bolt-rigg.

    Tyngden från Feedern och den korta tafsen gör det svårt för fisken, men prova att justera avståndet till feedern eller längre tafsar, om du inte får napp.
    Starlights eller Betalight isotopes är ett måste för mörkefiske.
    Färnan är ibland väldig aktiv under dygnets mörka timmar och detta bör du utforska. Fisken är inte lika skygg som under dem ljusa timmarna och det är till din fördel.

    För att se nappen behöver du en liten hållare för din Betalights eller Starlight, den kläms försiktigt fast precis under toppöglan och där kan den sitta, den är inte i vägen för kastet eller annat.
    Färnan nappar dygnet runt.
    Jag har märkt genom årens fiske att om man får in ett stim med Färnor, så är det alltid dem minsta som nappar först och längst bak i stimmet går dem största och dem märker snabbt vad som händer.

    Mitt tips är att du mäskar och sedan kastar du för långt och sakta drar upp din rigg till mäsket och jag garanterar att du får större fisk direkt, fisk som inte är varnade av dem mindre naiva i stimmet.
    Loaferflötet, bra för stora beten.
    Flötmete är roligt ett trevligt sätt att fånga Färna på. Utbudet av flöten på marknaden är väldigt stor, men du behöver egentligen bara dessa tre som jag visar dig.

    Först ut är dessa Loafers, ett flöte som är bra för stora beten, hårda strömmar och vindar, ett exempel är om du ska trotta och har en hård vind mot dig, vattnet är turbulent o s v, du kanske känner igen detta scenario, Loafers löser det!
    Avonflötet är bra för mellanstora beten.
    Avonflötet har nästan samma egenskaper som Loafers, men betydligt känsligare och dem klara en hel del vind, ström mm och dem är faktiskt min favorit för trottning och även street pegging,som jag kallar det, var betet draggas över botten med en längre tafs.
    Stickflöten är bäst för mindre beten typ maggots mm.
    Stickflötet är mångas favorit, funkar till Mört, Id, Färna, Ja, allt som fiskas i strömmande vatten. Superflöten för lugna strömmar, mindre beten och lite mera delikata presentationer av ditt bete.

    Tacklingen av dessa flöten är i mitt fiske oftats att flötet sitter mellan två stycken flötesgummi, men jag har oftast ett extra gummi på flötets nedre del i fall ett skulle gå sönder.

    Jag tacklar på två sätt under fiske i strömmande vatten, den ena är att ha blyhaglen som en bulk, tillsammans på ett ställe och sedan ett napphagel, som visar mig nappet. Denna metod tycker jag är bäst när det är lite ruffigt båda över ytan och under ytan och flötet får en stabil gång i strömmen.

    Den andra metoden är att jag sprider ut mina blyhagel, från flötet och ner till ca 30 cm från kroken. Samma avstånd mellan haglen och allt går lodrätt i strömmen och man ser dem minsta nappen på ett bra sätt. Jag har mitt napphagel ca 20 cm från kroken då, men ibland flyttar jag upp detta hagel och har 30 cm tafs.

    Dessa 30 cm kan vara skillnaden mellan en dålig eller en bra dags fiske. Flötet driver med strömmen över fisken och om du stannar driften, så vill ditt bete lyftas upp i vattnet av strömmen och det ger väldigt ofta napp, så prova det.
    Mäska lite och ofta när du trottar efter Färna mm.
    Vid allt flötmete i strömmande vatten är det viktigt att du mäska fram fisken och att fisken får en strid ström av beten rakt i nyllet.

    Nu låter det som att du ska mäska mycket och hela tiden, det skall du inte! Lite beten som får driva med flötet, lite och ofta är den bästa metoden för att hålla fisken aktiv och sugen.
    Framför allt njut av stunden!
    När du väl har fått Färnan på kroken, så försök att få bort den från stimmet, lite sidopress och bort med den. Färnan är skygg av sig och skräms den, så kan du stå på huvudet, dem lägger av helt enkelt.

    Mäska bara och gå därifrån, fiska av en annan plats och återkom senare under dagen eller varför inte när det har blivit mörkt? snar tkommer här recensioner på både ett Quivertipspö och ett Feederspö, så håll ögonen öppna! Skitfiske på er alla!

    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 154 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 753 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X