Svarte göl, Aprilfisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svarte göl, Aprilfisket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Svarte göl, Aprilfisket.

    En liten tillbakablick till aprilmånad, säger ganska mycket! Trögt och segt fiske när det begav sig, isen lade sig mer eller mindre varannan natt och det ställde till det en hel del. Mäskning var svårt och ibland helt omöjligt, men jag lyckades dock peta in lite beten till karparna.

    Isen gav samma problem, när det gällde fisket. Ibland fick man vända hem igen, ibland vänta på att tiggande Änderna bröt upp isen och resten fick fixas med håvens skaft. Ock så fanns det enstaka dagar var det gick att fiske och t o m solen gav lite värme.

    Jag tänkte visar er lite kring ett sådant pass, var det gick att fiska och var man t o m fick ett par fiskar på mattan. Jag började introducera mina beten under morgon och sent på kvällen, mest på grund av fågellivet runt gölen, vill inte gärna mata dem. Jag matade fisken under sammanlagt 10 gånger och det skedde när det begav sig, isläget ni vet varje natt.
    En vanlig syn under aprilmånad.
    Jag mäskade två platser och mina beten försvann ganska snabbt på den ena och jag lade en sträng av beten vidare till den platsen, var jag skulle fiska och jag tror mig veta att det funkade?
    Gölens botten, Chod så det heter duga!
    Kristallklart vatten, dyig, mjuk botten med massor av löv, grenar mm, gör det inte lättare precis och platsen låg ganska nära land, en plats som tidigare har gett fisk och är några fot djupare än övriga gölen. En plan startade och jag tog med erfarenheterna från tidigare pass där och snart var planen klar.
    Weed Camo.
    Det fanns något att sitta bakom, slacklines, hangers on deck och mäsken lades ut, bäst av allt var att fåglarna höll sig undan under mina fiskepass och man är tacksam för detta.
    Boilies i spadet från Tigernötter.
    Med tanke på bottenbeskaffenheten, så ville jag boosta mina beten så mycket som möjligt och det skedde i spadet från Tigernötter. Doften var fin och det fanns en bakgrundsdoft också som tar över efter ett antal timmar.
    Tigernötter.
    Lite Tigernötter lades också ut, extremt effektiva för karpen och sjunker inte ner i bottnen som boilies och doften fanns där ute redan. Hela och krossade Tigers och 14 mm boilies blev det till en början.
    Denna mängd två gånger per dag.
    Mer boilies blev det inte och sen en stor näve med spridda Tigernötter och allt var bra. Men jag fick se att en del fågel var nere och rotade fram ett och annat bete och det gillar jag inte.

    Väl hemma letade jag fram lösningen på detta, en stor säck med Crumballs och Crumballpellets, det borde vara susen. Inget ätbart, bara ett fint väldoftande pulver som ligger som en matta över bottnen och sen över detta boilies och Tigernötter.
    25 stycken 20 mm Crumballs två gånger per dag.
    Jodå, det funkade och ca 50 balls per dag blev det och det skulle visa sig fungera bra. Fåglar som dök, spred doft och pulver och allt blev bra.
    Runda och pelletsformade.
    Jag har dessa i dessa former och jag ska visa er hur dem fungerar. Nash med flera hade dessa under 90-talet, men dem försvann snabbt och varför vet jag inte. Nu gör Mistral dem i dessa versioner, runda för kaströr och genomborrade pellets för stringers mm.
    2 pellets och en rund i kallt vatten.
    Efter 5 minuter i kallt vatten.
    Den runda versionen löser sig snabbast och börjar direkt att sprida sitt budskap.
    Här efter 15 minuter i kallt vatten.
    Pelletsen är här lösa, men dock samlade i ursprungsformen. Den runda har löst sig helt och spridit väldigt mycket doft och färg, men det finns inget direkt ätbart för fisken och det fanns bredvid.
    Liten fin Spegel.
    Första passet gav tyvärr inget annat än liners, men det sade mig att det fanns fisk i rörelse i området och att det nog skulle hända något, men så blev det inte.

    Andra passet var jag på plats tidigt och smög med grejerna, satt lite undangömd och en väldig lätt mäskning runt varje rigg. Det tog kanske 45 minuter innan slaklinan rättades upp och drog min hangers mot spöt.

    Den försökte, men det blev ingen större batalj av fighten och en vacker spegel fick se mattan och jag var nöjd. Betet, riggarna var identiska och mina krokbeten var en 15 mm pink pop-up på var sin Ronni - rigg.
    Två 10 fotare med sina Daiwas och sinkbraid.
    Väntan på nästa fisk blev lång, längre än jag hade räknat med, men det skulle hända igen samma dag, fast senare eftermiddagen. Samma spö igen, men ett fantastiskt run, som jag sent ska glömma och lite strulande inne vid håven, men den kom ingenstans.
    Lite vinterfärg kvar.
    Lite smal, ser lite ut som en wildie och en sprinter av rang. Kul fisk under en kul dag och jag önskade flera av dessa dagar, när den simmade ut i gölen igen.

    Det skulle bli flera av dessa dagar vid gölen under aprilmånad. Isen lade sig, gick upp, ena natten frost, andra inte, men jag gav mig inte och resultaten kom och det kommer nog mera från dessa fiskepass framöver. Skitfiske på er och prova gärna att lägga lite gamla boilies i spadet från Tigernötter. Nej! Prova inte, bara gör det!

    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 682 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 225 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X