Artjakt med Artrik! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artjakt med Artrik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Artjakt med Artrik!

    Fick en dag över till fiske i helgen, hände inte så ofta nu för tiden så det gäller att passa på. Bestämde mig att köra lite nöjesartfiske, främst för skojs skull men även för att få ihop lite arter till Västsvenska Artjakten.

    Började med att handla maggot och mask och sen iväg till första stället. Klantigt nog glömde jag maggoten i bilen och försökte mig på rudorna och guldfiskarna med majs och mäsk bara. Det gick dåligt, fiskarna i denna damm gillar inte majs alls så gick tillbaka till bilen och körde iväg till en elritsebäck där snabbt målarten bockades av. Elritsa, art #1






    Hade bestämt träff med en kompis för lite lunch och passade då på att göra ett nytt försök på rudor och guldfisk då jag var lite tidig.


    Gick utmärkt nu när jag hade maggot med. Rudan kom direkt och efter lite stalkande fick jag även en guldfisk. Rudish Guldfisk







    Efter lunchen var det dags att bege sig till nästa ställe. Tänkte försöka få lite fler sötvattensarter och drog vidare till en sjö jag fått tips om. Jag kom helt fel på sjön först och vadade i lera rakt in i vassen tills jag gav upp och fick vända. Detta sidospår var dock inte helt fruktlöst utan jag upptäckte en bäck som var totalt fullpackad med småfisk. Löja och mört blev det här. Kunde nog tagit hur många som helst men jag nöjde mig med en var. Löja Mört







    En som jag funderade på var stäm ett tag.. men nix en helt vanlig mört. Efter ha kontaktat en livlina fick jag tips om en bättre infallsvinkel. Jag var helt enkelt på fel sida sjön så körde runt. Mötte tre råbockar när jag parkerade och senare när jag smög genom vassen träffade jag ytterligare ett rådjur, vi blev lika rädda båda två. Sarv Björkna Fiskemässigt var det öken i denna sjö för mig. Hade några enstaka napp men det var otroligt dött trots två feederspön och en del mäskande. Är ändå hyfsat nöjd med att få två småluriga arter här. Sarv och björkna.







    När mörkret började falla packade jag ihop och drog vidare mot havet. Här hoppades jag som så många gånger förr på att hitta slätvar eller skäggsimpa men nix det blev bara rödspätta, sandstubb och skrubbskädda. Ingen bild på sandstubben då jag redan fångat den i år men fångade en till att ha som agn vilket var tur då jag stötte på en rätt hyfsad skrubba (men väldigt tunn, över 500 gram var den i alla fall lätt). Rödspätta Skrubba Allt som allt blev det 10 arter varav 9 var nya för året. Känner mig rätt nöjd med det då det är rätt tidigt på året och fisket inte riktigt dragit igång än. Samtidigt känner jag att det borde ha kunnat blivit några fler saltvattensarter.




    67 poäng som gör att jag avancerar från 1:e till 7:e plats förbi Albin.


    /Patrik




    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 082 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X