Hagasjön revansch! Y-m-d H:i - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hagasjön revansch! Y-m-d H:i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hagasjön revansch! Y-m-d H:i


    Slutet på Maj körde jag upp till Hagasjön i småland för att fiska på dessa vackra karpar i tre dagar.
    Förr året var jag här uppe första gången och som ni kan läsa i ett äldre inlägg gick det inte så bra.
    Fisken var inte aktiv, det var varmt och vindstilla och på allt detta fick man en väldans migrän så det var bara att packa ihop och se sig besegrad.


    Detta tog hårt på psyket då det alltid har varit en dröm att landa en fisk i Hagasjön, typ ända sedan man såg Birger och Jonas i sina unga dagar med stora fina fiskar härifrån.
    Kan inte låta bli att tänka tillbaka på dessa som var riktiga monster "back in the days" då stor fisk inte var så vanlig.
    Sedan är inte storleken så viktig när man ser hur fiskarna ser ut i Haga och själva omgivningen är helt outstanding.

    Väl framme vid sjön lördag eftermiddag efter två timmar i bilen med suget på topp!
    Helt själv runt sjön så jag packar ej upp utan tar mitt stalking spö och tar mig en runda runt sjön för att försöka hitta lite aktivitet.
    Behövde inte gå så långt för bara 50 meter från bilen får jag syn på en koi vilket jag aldrig fångat så jag kastar ut lite flytande lax pellets i vassen bredvid.
    Självklart skrämmer jag koien så fort första pelletsen landar i vattnet så den drog iväg, inte nog med det så tar jag ett steg till höger bakom en buske och skrämmer iväg två 10+ speglar som låg och solade.

    Nej här får man ju sätta på inför första natten var min första tanke så jag började sätta upp tältet och allt annat bröte.
    Efter några minuter hör jag fisk som äter på pelletsen i kanten bakom mig så jag ställer mig upp och ser att koien är tillbaka.
    Jag riggar frilina med lite bröd och svingar ut någon meter ifrån den och den tvärvänder rätt mot brödbiten och sedan kan ni själva tänka var de slutade alltså i min håv =)

    Riktigt kul och den första koi karp jag någonsin har fångat samt första fisken i vackra Hagasjön.


    Kvällen och natten bjöd på en del rullningar och plask framför mig, dock ingenting som behaga att nappa så vid de första ljustimmarna tog jag mig en runda runt sjön för att spana lite.
    Efter 2-3 varv hittade jag som mest fisk vid en gammal vall inne i skogen. Fisken gick precis nedanför mig längs med vallen.
    Ibland var de så nära som 2 meter ifrån mig vilket är riktigt spännande så jag tog två av min spön och gick bort för att prova på dom.
    Jag la ner riggen väldigt försiktigt med lite majs och krossade boilies för attraktion precis vid tacklet som jag såg uppifrån vallen.

    Några minuter senare ser jag en STOR koi som kommer glidande precis vid spöna samt två rätt stora spegelkarpar. Den minste av dom dyker ner givetvis och plockar upp min ena rigg och efter en dramatisk fajt och med hjälp av båt kunde jag landa min första riktiga karp från Haga en fin spegelkarp på 12,31 kg.


    Nu var det bara att traska över till början av sjön och hämta all utrustning till denna ände av sjön.
    Det var en del fisk kvar i viken fast jag hade varit ute med båten så jag mäskade på innan jag gick för att hämta tält mm.
    Dag 2 bjöd inte på mer tyvärr men just nu var jag hel nöjd med läget, en dröm hade gått i uppfyllelse!


    På morgonen dag 3 vaknar jag av att mitten spöt drar iväg, fiskade mitt i viken med detta med en rejäl laddning boilies som jag hade vräkt ut på en och samma spot dagen innan.
    Här hade jag sett fisk rulla hela kvällen dagen innan utan att det hänt något så en väldans tur att man ej lagt om det.
    Denna fisk var ännu vackrare och landade på hela 10,65 och nu fick jag även hjälp med fotograferingen av Jonas som man tackar jätte mycket för.
    Passet börjar bli riktigt bra nu, och med en natt kvar är förväntningarna höga dessutom fisk inne på platsen fast att sjön brukar vara lite svårare i detta väder enligt Jonas.
    Men inte denna gång vilket jag är glad för =)


    Annars bjöd dag 3 inte på mycket mer fast många ansträngningar med stalking spöt runt sjön under dagen. Tror jag tog minst en 3-4 varv runt sista dagen för att hitta lite mer aktivitet men det verkade som att viken jag satt i redan höll mestadels av fisken vid detta tillfälle så jag bestämde mig för att sitta kvar här sista natten. Vädret var inte det bästa för smygfiske med vindbyar på över 10 m/s samt regn.


    Efter lite grillning och torkning av sura strumpor och förberedning av lite PVA i uppehållet fick man fira med en god grogg för att sedan krypa ner i den torra sovsäcken och invänta sista nattens bravader.
    Några bravader blev det tyvärr inte sista natten eller morgonen så då slog tanken mig att det kanske är dags att packa ihop och köra tillbaka till skåne.
    Jag hann knapps börja med köksutrustningen när det drog iväg på en kant jag fiskat på i två dagar då det bubllat och rullat konstant här inne, har sett fisken inne ett flertal gånger men den hade inte behagat nappa tills nu två dagar efter.
    Denna fisk blev också höjdpunkten på passet med sina hela 13,77 och blev därmed 6:e fisken över tio kg i år från hela 3 olika sjöar.


    Som avslut vill jag passa på att tacka Jonas från Aneboda fiskodling för att jag fick komma besöka denna vackra och mystiska sjö i Smålands mörka skogar.
    Lätt ett minne för livet och jag svävar fortfarande på moln fast jag hunnit med två bompass efteråt!

    Tight lines från en riktigt nöjd Richard!





    Läs mer på bloggen
    Slaaack Liiiines!!!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 174 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 772 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X