Sommergjedder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommergjedder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sommergjedder

Vanntemeraturene har tidvis vært for høy til å kunne drive forsvarlig catch and release i sommer, men etter noen dager med litt vind og kjølige netter var tempen nede i 17 grader, og da klarte jeg ikke å dy meg.

Dorging over hotspots er effektivt. Jeg har eksprimentert litt med agnfiskdorging de siste par årene, og resultatene har vært gode. Jeg har testet mange forskjellige agn, alt fra Ørret til Makrell, men alt fungerer like bra. Abbor er noe jeg har brukt mye da det er en takknemlig fisk å få på kroken. Uansett hvor man fisker, er det bare å ta noen sleng med jiggen eller markstanga, og vips så har du ferkt agn.

Stingeroppsettet til Svartzonker fungerer gull til agnfisk, og med skruskaller i forskjellige vekter kan man justere fiskedypet.
    Skruskallene holder godt på agnfisken. Denne Ørreten fanget fem Gjedder før den ble fullstendig maltraktert.

Området jeg fisker i er tidvis veldig vanskelig, men så fort man finner stimene med byttefisk, er det bare å holde seg i samme området å fiske til den sitter. Det ble litt kjøring og lokalisering før jeg tilslutt fant fisken pelagisk i nærheten av en marebakke.
    Dagens første godkjente gjedde var lang og slank. 111 cm fordelt på 8660 gram.
    Noen timer og ett sniperace senere var det godflex i stanga igjen. Denne var i noe bedre hold. 8630 gram fordelt på 105 cm.
    Strike a pose
    Mellomstore gjedder ble det også ett par av. Rett under meteren var denne.
    Godbiten tilslutt
    Det er lenge mellom hver tikilosfisk i dette vannet, og det så lenge ut til at det skulle bli med de to åtteplusserne, men mot slutten av økta, smalt det til, og jeg kunne slippe jubelen løs.
    10200 gram. En nydelig fisk i godt hold.
    Målebåndet hadde på mystisk vis forsvunnet, trolig over ripa, så lengden forblir uviss. Etter å ha bladd litt i arkivene, kunne jeg bekrefte at den samme gjedda var i båten for tre år siden. Da var den 102 cm og veide 7200 gram. Bra vektøkning i hvertfall. Gjedde nr 41 over 10 kg var ett faktum!

Jeg dorget rundt i ett par timer til før jeg dro hjem.

Stingere fra Svartzonkere er kraftige og tåler juling. Kan trygt anbefales, både på gummi og agnfisk.

Läs mer på bloggen
    PB
    Gjedde 9540 gr
    Sik 1800 gr
    Ørret 5720 gr
    Røye 2505 gr
    Abbor 1290 gr

www.mortenopsahl.blogspot.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
986 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 843 visningar