10-graderen 29.09.19 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10-graderen 29.09.19

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 10-graderen 29.09.19

    Helt siden jeg som liten var med morfaren min ut og fiske i Nevlunghavn har Langesund for meg vært ensbetydende med stor fisk.
    Verdensrekord på Håkjerring (320kg) tatt av Egil Nilsen i 1980, Runar Kabbe sin kveite på 102kg i 1991, yrkesfiskeren Jørg Vaag sin Håbrann på 80kg fra 1992 og Peter Arvidsson sin lange på 37,2kg fra 1993 er bare noen av de legendariske fangstene som ble bokført i Langesund under min oppvekst.

    Legendariske fangster fra Langesund. (Bilder hentet fra Torfinn F. Andersen sin bok "Fiske fra fjord til fjell").
    Etterhvert som havfiskeinteressen min tiltok i voksen alder skjønte jeg at det er et spesielt område som virkelig regnes som "indrefileten" i Skagerrak. Norskerenna og "10-graderen". 10-graderen er et område jeg har hørt og lest mye om, og de siste årene har særlig gutta i Trutta Raymarine vært en stor inspirasjonskilde. Så når jeg i år endelig hadde tilgang på båt som kan ta meg dit ble fort dette et av hovedmålene for 2019. Dessverre blåste alle de ledige helgene i vår bort og i sommer klarte jeg ikke stable på beina et mannskap til å bli med.

    Så kom høsten og endelig så det ut til å klaffe med en ledig helg og mannskap som ville mønstre på.


    Planen var å plukke opp Jørgen Andersen søndag morgen for så å møte Fredrik Tronhuus i Nevlunghavn og kjøre ut til 10-graderen derfra. Målet for dagen var lange og brosme, selvsagt med et lite håp om bifangst av skate. Med som et ekstra hjelpemiddel hadde vi dybdekartet jeg har jobbet med tidligere i år, dette kartet viser nemlig mye mer detaljerte bunnkonturer enn mange av de "vanlige" sjøkartene som er tilgjengelig. Dette kartet kan du lese mer om her. (Jeg kan samtidig informere om at alt innhold fra min tidligere blogg nå er flyttet over til denne bloggen).

    Skjermdump fra kartet vi hadde med oss i båten (tilfeldig valgt område).
    Fremme i Nevlunghavn valgte vi å sette ut båten i båtforeningen ved Omrestranda. Her var det en meget bra rampe og stor gruset parkeringsplass. Veldig enkelt å greit å sette ut og parkere her. Anbefales!


    Karnicen sjøsatt, lastet og klar for tur.
    Værmeldingen på forhånd viste meget gode forhold, litt vind fra morgenen og tilnærmet vindstille midt på dagen, men det viste seg nokså raskt på vei utover at her var det litt friskere enn vi hadde håpet på. Vi bestemte oss derfor for å ta et stopp på plassen jeg og Fredrik fisket av i forkant av Langesund Fiskefestival i påvente av at vinden skulle løye.

    Ruskete forhold på vei ut.
    Etter at ankeret var kastet og båten hadde plassert seg riktig var det bare å få ut agnene. Vi kjørte bom med slep agnet med makrell og søkker på 800gr. Det tok ikke lang tid før noe svømte av gårde med mitt agn nede på 200m og grønne ansikter i båten fikk straks litt farge igjen. "Fish on"!

    Flex i stanga og alle bekymringer for vind og bølger var glemt.
    Mens jeg sveivet gikk diskusjonen i båten hvorvidt jeg hadde på lange eller brosme, men etter noen minutters venting fikk vi svaret. Ei lita lange på drøye 5kg fløt opp ved siden av båten. Jeg må innrømme at dette var min første av arten, så selv om størrelsen ikke var mye å snakke om så var det likevel en meget bra start på dagen.

    Pen matfisk, tatt på et Søvik Natural Bait takkel med makrellfilet.
    Etter dette var det rolig en stund før Fredrik våknet til og gjorde tilslag. Flex i stanga og ting begynte å se ganske så bra ut. Dessverre slapp fisken ikke langt fra overflata og selv om vi speidet etter den en stund (fisken flyter gjerne opp pga. trykkforskjellen) så vi ikke noe mer til den dessverre.

    Fredrik i aksjon, fisken mistet han dessverre.
    Etter dette skjedde det lite på denne plassen og da klokka hadde passert 11.00 var været løyet såpass mye at vi bestemte oss for å ta turen de siste 3-4 nautiske milene ut til plassen vi hadde sett oss ut på forhånd.
    Nøysommelig studering av eget dybdekart i kombinasjon med "etteretning" på internett og i diverse litteratur gjorde at vi følte oss relativt sikre på at vi var på vei til en av de virkelig gode plassene. Når det gjelder fiskeplasser i Skagerrak, her er kulteren i Norge at slikt deler man ikke. Derfor viser jeg ingen skjermdump fra området vi befant oss i. Til dere som ønsker å lese dere opp på temaet anbefaler jeg www.fiskersiden.no i kombinasjon med å lete etter ledetråder på diverse fiskeblogger på nett. Likevel er nok enkleste veien til målet å kjøpe Havfiskeboken til svenskene Markus Lundgren og Lennart Waje.
    Vel fremme viste været seg fra sin aller beste side med sol og løyende vind og bølger. Vi satte anker, agnet opp og sendte takklene våre ned på 280m og satte oss til å vente i spenning.

    Fint vær og god stemning i båten.
    Og vi ventet. Og ventet litt til.

    Fredrik er en mester i å vente.
    Selv etter å ha fisket av hele platået vi befant oss på traff vi ikke på mer fisk den dagen dessverre. Sånn er det bare, noen dager vil det seg bare ikke. Så er det vel heller ikke noen tvil om at selv om Langesund og 10-graderen fortsatt kan levere bra med fisk så er nok ikke området i dag like bra som det var på 80- og 90-tallet. Da klokka passerte 17.00 bestemte vi oss for å ta opp ankeret og sette kursen for Nevlunghavn igjen.

    Oppkjøring av anker i solnedgangen.
    Turen innover gikk unna med flat sjø og solnedgangen på babord side, men selv med marsjfart mellom 20 og 30 knop kontra 14-16 knop i stampesjø utover på morgen var det et greit stykke inn til havna igjen.

    Turen tilbake under strålende forhold i solnedgangen.
    Vel hva kan man si? Det ble en helt ok tur i meget godt selskap, det er det viktigste. Levde 10-graderen opp til forventningene? Definitivt ikke. Kommer vi tilbake neste år? Definitivt. Og om ikke annet fikk jeg vakumpakket 4 stk. langefileter som tar plass i fryseren sammen med brosmefiletene fra tidligere i høst. Ligger an til et par festmiddager i løpet av senhøsten og vinteren.

    Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Ferdig filetert lange vakumpakket klar for fryseren.
    Takk for fin tur Jørgen og Fredrik! Vi tar revansj neste år....


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 166 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X