Høstfisket 2019 Del 1 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Høstfisket 2019 Del 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Høstfisket 2019 Del 1

    Høstfisket etter Gjedde er i gang for fullt. Den første helgen var det duket for to dager med meite og slowdorging. Kort oppsummert gikk det ikke som forventet. I løpet av todagersøyta fikk vi kun ei lita gjedde på meite den første kvelden. Det var ikke annet å gjøre enn å skylde på dårlige forhold og feil valg av plass. (Det er viktig å alltid ha noe å skylde på)

    Neste helg var det som om noen hadde skrudd på en bryter. Kort tid etter agnene var kjørt ut på dypet, hylte to nappvarslere i kor, og snart lå det to store fisker i håven.

    Gjedda mi veide 8950 gram og 105 cm
    Mens Gjedda til Lene veide hele 11200 gram fordelt på beskjedne 107 cm.
    Lene trakk det lengste strået, og forbedret pben med en drøy kilo. En litt stolt, men sjalu kjæreste måtte bare bøye seg i støvet og gratulere.

    Ole Petter ville ikke være noe dårligere, og dro fire svære Gjedder de neste timene.
    Først ett gjensyn med fisken til Lene. Vekta var den samme, 11200 gram. Catch and release funker!
    8150 gram og 98 cm
    Deretter denne strøkne frøkna på 9700 gram og 107 cm. Russerlua begynte å få mojo.
    Og tilslutt denne på 104 cm og 8940.

    Det var noen hektiske timer hvor vi knapt rakk å summe oss før det runnet igjen. Slike dager er det vært sjeldent at man opplever på denne plassen, hvor gjennomsnittlig fangst er 2-3 gjedder på en helg. Hva som gjorde at Gjeddene plutselig stod i kø er ikke godt å si. Noen ganger er det enkelt, og slike turer kan man leve lenge på!
    Men det skulle ikke bare dreie seg om meite. Slowtrolling skulle også testes ut. Jeg bestemte meg for å putre ut for å sjekke om det stod fisk pelagisk mens Lene og Ole petter holdt vakt over meitestengene. Det skulle vise seg å være ett smart valg ettersom agnene hadde stått urørte i noen timer. Det tok ikke lang tid før høstens første slowtrollinggjedde kom opp i båten.
    Upåklagelig kondisjon. 98 cm og 8750 gram. En av de feiteste Gjeddene jeg har fått.
    Det ble med denne fisken på dorging, og etter ett par timer, putret jeg tilbake til campen igjen. Meitestengene stod i fred resten av dagen og alt var på det normale igjen.

    Morgenen etter ringte verden beste vekkeklokke (nappalarmen i det klokka bikket 08:00. Jeg, som gjerne må slumre både to og tre ganger før jeg klarer å stå opp på en vanlig hverdag, spratt opp på nanosekundet og løp ned for å ta tilslag. Nok en gang var det bra stangbøy!

    En finfin Gjedde på 7400 gram fordelt på meteren.

    Dagens andre og siste meitegjedde. I alt virvarret av fisk, presterte jeg å glemme vekta på denne, men den var på sju eller åttetallet.

    Turen begynte å nærme seg slutten, men en siste trollingøkt måtte gjennomføres før vi dro hjem. Jeg hadde så trua at jeg holdt stanga i handa og nistirret på paravanen som om det skulle bite umiddelbart. Det var ett bra valg. Turens siste fisk tok agnfisken veldig forsiktig, men tilslaget satt, og Gjedda, som veide 9870 gram fordelt på 109 cm satte kronen på verket for det som lett kan kalles den mest actionfylte fiskehelgen jeg noensinne har opplevd og trolig kommer til å oppleve på en stund.
    9870 gram og 109 cm. En liten forrett unna å veie 10 kg
    Det var med hodet høyt hevet vi reiste hjem igjen den Søndagen, klare for en ny arbeidsuke. Men nye helger og forhåpentligvis flere store fisker venter. Lene fikk "bare" en fisk, men den var til gjengjeld stor! Det spørs om jeg noengang kommer til å få lov til å dra ut alene igjen! Konkurranseinnstinktet til den dama er ikke til å tro. Jeg trodde jeg var drøy liksom...
    Med dette klinebildet sier vi takk for turen og gleder oss til neste!





    Läs mer på bloggen
    PB
    Gjedde 9540 gr
    Sik 1800 gr
    Ørret 5720 gr
    Røye 2505 gr
    Abbor 1290 gr


    www.mortenopsahl.blogspot.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 154 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 753 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X