Korum Fast matt invigd .... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korum Fast matt invigd ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Korum Fast matt invigd ....

    Mitt fiske i Svarte göl går lite sådär, enstaka fiskar, stora fågelproblem och dem få karpar som landas är oftast små. Så jag beslöt mig för att flytta mina boilies till en djupare plats med en silty botten, mäska där och sen återkomma senare i höst.


    Det kliar i mig, man vill jo fiska och ha fisk på mattan och på jobbet kom en liten plan fram och jag packade det mest nödvändiga och två spö och på onsdagsmorgonen var jag vid den lilla inloppsviken i Linneasjöns norra del.


    Planen var att fiska här och testa dels Karpfiskebutikens pop-ups i smakerna Pineappel/ Watermelon, som är två färgad och Citrusfruit som har en mörkare gul färg. Samtidigt skulle dessa pop-ups testas med Tandem Baits smörja som jag kallar Goo och med smakerna Coco Vanilla och fruit Beast.
    07.00 och allt var klart!
    Identiska Ronnie riggar fiskade typ helikopter style med ca 40 cm frigång och båda var naked, alltså allt glider på linan, inte på en lead core.

    En snabb test i vattenhinken och allt stälde sig rätt och sjön sakta, bara att torka av betena och montera en liten crumbag som innehöll en foamnugget och lägga ut riggarna efter lite av respektive smörja.
    Snyltarna kommer tidigt!
    Båda riggarna lade ut med 20 meters mellanrum och båda landade på hyfsat hård botten och när foamen kom till ytan lade jag 10 boilies över riggarna.

    Jag var nöjd och kaffet kom fram och likaså snyltarna. Lite dykande blev det, men dem gav upp efter ett tag och jag tillsatte ytterliga 5 boilies runt mina riggar. Kaffet och ciggen satt bra och detta var ju spännande, skulle det bli fisk och vilket bete skulle dem föredra?
    Lite ljusning på himmelen och kanske sol.
    Jag missar något vid halv niotiden och det var lite för kraftigt för att vara en Braxen, vevar in efter en stund och kollar krokspets och hänger på en ny bag och smörjer upp igen, riggen hamnar på `samma`plats och det börjar ljusna lite bland dem tunga molnen.
    Lite vind också, det är bra, men vad som sen hände det ....
    När jag kom var det mulet, mörk och lite regn i luften, lite sol och värme skulle inte skada. Det skulle nog kunna bli en firre eller kanske två, men man ska inte ha för stora förväntningar.

    En stund senare började vinden sakta komma från sjöns södra del och det kändes som allt bara föll på plats och det kan man nog säga, för jag satt här med kaffet och hade inte en susning om att detta skulle bli en sittning jag sent skulle glömma.
    Karpfiskebutikens egna pop-ups.
    Överst Pineappel/watermelon i gult och vitt. Nederst den mera curryfärgade Citrusfruit, båda dessa beten har visat sig outstanding den senaste tiden. Bra konsistens, lockar fisk och flyter länge.

    Bra prissättning på 35 kronor och du behöver inte en massa putty, utan en Ronnie rigg med en 4.ans Curve shank håller betet nere på bottnen. Perfekt balans i det hela!
    Textdofterna från Tandem Baits.
    Pineappel/Watermelon fick lite av Tandem Baits Coco Vanilla och Citrusfruit fick lite Fruit Beast i en liten ring runt betet och ett litet tryck in i crumbbagen, det räckte till att jag skulle få en oförglömlig dag i den lilla viken!
    En ny fisk i sjön?
    Första runnet kom vid 10 tiden och det var ett rivjärn utan dess like och jag trodde först att det var en av sjöns gräskarpar, den var överallt och lite till, men fick ge sig.

    Korum mattan skulle nu invigas, men se det gick inte, då fisken var för lång! Jag fick snabbt leta fram en weigh sling och ha som matta. Vågen visade 9.8 kilo och det är en fisk jag inte känner igen. 1-0 till Pineappel/Watermelon/Coco Vanilla:
    Denna känner jag inte igen.
    Fisken simmade lugnt tillbaka och riggen placerades igen på platsen och 10 boilies lade ut lite runt om. en timme senare händer samma sak, men denna gång var det på andra spöt och karpen var på gränsen för Korum mattan, vikt 8,7 kilo tjock om buken och i bra höstkondition. Nu stod det 1-1 bland mina beten.
    Korum mattan invigd!
    11.20 kom tredje runnet och det var Pineappel/Water melon igen! 2-1 och denna spegel passade perfekt i Mattan och nu blev den äntligen invigd. Uppskattat vikt kanske 6 kilo?

    Ut med riggen igen, samma sak med karpen och jag satt med kaffet och fattade nada, vad händer, tre fiskar på så kort tid!?
    Bara spegelkarp denna sittning.
    Jag hann precis att äta lite och sen kom fjärde fisken, klockan var 13.15 och Citrus poppen utjämnade till 2-2 och än en gång blev Korum mattan blöt, uppskattat vikt 6 kilo plus.

    Jag fiskar vidare och bestämde att fiska till 15.30 då jobbet väntar. Jag var mer än nöjd efter detta lite sjuka fiske, men satt kvar en stund till.
    Dagens sista, jobbet väntade.
    Jag sitter och dricker ur sista ljumna kaffet och rivs ur mina tankar än en gång, femte gången denna dag. Pineappel/Watermelon poppen tar en svidande ledning och klockan är 14.45 och det är igen en spegel och den passar i mattan som tur är.

    Efter denna firre anser jag att det får räcka för denna gång och man funderade på om vad som kunde ha hänt under kvällen, natten och den följande morgon ... de vet man inte! Men jag ska kanske testa och se?
    Mer än så behövs egentligen inte.
    Jag hade endast denna mängd av beten med mig, 50 boilies och ca 10 crumbags, 1 burk av varje pop-ups och sen salvan från Tandem Baits = 5 landade och troligen ett missat run, det duger gott!

    Det var lätt att jobba denna kväll och det skedde med a big smile och med dessa ord avslutar jag för denna gång, men vill ändå säga att testa dessa nämnda pop-ups och dofter från Karpfiskebutiken, du blir inte besviken. Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 082 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X