På en gammal spot med Milky Pineappel .... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

På en gammal spot med Milky Pineappel ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • På en gammal spot med Milky Pineappel ....

    I onsdag var jag ledig och fiske stod på tapeten, jag hade gått och funderad på om karparna hade sökt sig till sina vinterhak och en koll med SmartCast lodet visade sig att så var inte fallet. Tre stycken hittade jag över ett stort område och tankarna gick vidare till, ja vad....
    Sen ramlade polletten ner och jag mindes en lite platå ca 60 meter utanför den nya bryggan, här hade jag ett sjukt fiske en vår och 16 karpar landades på 2 dygns fiske. Kanske skulle detta funka? Platån hittades och under 2 dagar lade jag ut ca 200 boilies med spomben. Avståndet räknades ut och sen väntan på onsdagens fiske.
    Bryggan.
    Jag kom tidigt och tog det lugnt, allt ställdes på sina platser och mina Amnesia-riggar fick sina pop-ups. Jag skulle testa lite saker denna dag och det var Banana Toffee och Milky Pineappel pop-ups från Karpfiskebutikens egna betessortiment. Krokarna var NGT´s Curve Shanx, som hade en kraftigare Baitscrew i en tjockare plast.
    Stage stands löser många problem.
    Jag har ingen Pod för två spö och vill inte heller ha det, så ett par Stage Stands löste mitt problem med trädäcket på bryggan. Enkelt, smidigt och väldigt stabilt! Nu har jag insett att om jag vill ha 4 spö ute här, så fattas det två stands och dem är på väg.
    Fin morgon, solen på gång och stiltje på sjön.
    Allt hamnade rätt och snart satt man där i morgonkylan och värmde sig med en kopp nybryggt kaffe. Solen kröp sakta upp bakom Linnéahemmets tak och enstaka småfisk dansade på ytan, jagade av rovfisken i sjön ... det hela verkade lovande!
    Det var väl OK eller?
    Denna brygga är egentligen byggt för funktionshindrade, så alla kan fiska och om jag egentligen hörde hemma här vet jag inte, det får andra klura ut. Men hade någon handikappad person kommit, så hade vi självklart delat på utrymmet, som sig bör.
    Man satt som en Kung.
    En sittdyna under röva och man satt som en kung, lite bleeps blev det när man förflyttade sig på bryggan och det löstes snabbt genom att ställa ner känsligheten på Delkimlarmen.

    Enda lilla sak som skulle kunna ställa till det, var järnrören som håller fast bryggan i bottnen, men det får man lösa med spöt under eventuell drillning.
    Vinden kom som ett brev på posten.
    Vid 9 - tiden början vinden komma och sen öka rejält och byig som faan blev det också. Vind är bra under fiske och det tog inte lång tid efter att vinden svepte över sjön från nord och första runnet kom.

    Inga bleeps, bara ett monotont ylande från högre larm. Milky Pineappel hade gjord sitt och likaså riggen och fighten var igång, en fight som skulle bli lite svettig!
    Dagens första, en mindre Fjällkarp.
    Drillningen gick bra fram till lite glesa näckrosor som fortfarande höll sig på ytan, sen tog det tvärstopp! Jag pressade och karpen visar sig på ytan och jag ser en lång vit tjock lina! Mer press med spö, men det går inte och jag försöker med att dra för hand.
    Den ligger kvar på bryggan för avhämtning!
    Jag drar och karpen kommer till ytan med linan och så håller vi på flera gånger, men till slut släpper något, men det är tungt som bly.

    Jag får in fisken så pass nära bryggan att jag får den i håven och den är räddad från linan. I änden av linan är en kräftmjärde full av dy mm. Karpen fick sin frihet efter denna skräckupplevelse och du som "glömde" din mjärde, kan hämta den på bryggan.
    Tidig morgonbild över vinterplatsen.
    Här en bild över vinterhaket, än hade ingen vind kommit och jag såg inga bubblor eller annan aktivitet i området, men tre fiskar fanns, dock än så länge ganska utspridda.

    Jag kommer att hålla ett lod på platsen och i takt med att dem kommer, läggs mina boilies ut och jag ska hämta mina priser fram tills isen lägger sig.
    Hallå!
    Under dagen har jag lite plock från Braxen och vevar in en av dem och som tur släpper den och jag slipper allt slem på händerna, Bra!

    Under resten av invevningen känner jag en liten stöt och en liten minigädda har försökt sno min pop-up, snacka om jakt och huggreflexer i dessa fiskar! Var det ett omen, att jag ska börja meta gädda redan eller bara ett olycksfall?
    Vacker och dagens sista fisk.
    Dagen sista firre skulle komma strax innan 4 på eftermiddagen och även denna hitta Milky Pineappel kulan och det var på nästan exakt samma spot, som första fisken. En liten vacker fullyscale med stora fina och symmetriska fjäll, en fisk jag gärna ser mera av i framtiden.

    Fisken fick sin frihet, kaffet och mackorna var slut och även jag var lite slut, nattens sömn var inte den bästa och jag var nöjd med dagens resultat och packade ihop.

    Curv Shanx krokarna från NGT är bra, billiga, supervassa och starka och dem håller skärpan väldigt bra. Inga pop-ups sprack sönder med dem nya baitscrews, vilket har hänt med andra efter bara någon timme i spadet och jag känner på mig att även Milky Pineappel är en vinnare bland många andra av Karpfiskebutikens egna beten.

    Det kommer mera fiske och recensioner framöver och vi ska bland annat titta lite på Ridgemonkeys riggmaterialer, leadcores, linor, lite småsaker blir det också och även en titt på en bra och billig rodsling, så där sluter jag i dag och önskar er alla skitfiske!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 18:10
11 svar
3 194 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 803 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 18:45
26 svar
2 232 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
542 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 423 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X