En till nybörjare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En till nybörjare!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En till nybörjare!

    Hej på er,

    Här är ytterligare en nybörjare och då min tankar, reflektioner och frågor spänner över flera områden tänkte jag börja med att häva ur mig lite text här i hopp om att kanske få några goda råd!

    Men låt oss börja från början! Allt började vid 4-5 års ålder med korkflöte och med att meta mört och abborre med min far. Tyvärr blev det aldrig några stora fiskar utan rekordet blev en abborre på ca 300 gram, samt ett monster som slet av linan, så vid 13 års ålder blev det uppehåll i ungefär 23 år.

    Men hör och häpna!

    Efter 23 års uppehåll så tog min frus var med mig på mete och då han kan sin sjö utan och innan så blev det helt plötsligt braxen på mellan 0.5 och 1.5 kg på mask, samt någon enstaka gädda och helt plötsligt "klickade" det hela! Efter 23 år så hittade jag tillbaka.

    Dessutom kom coronan vilket gav mig 6-7 månader på landet med stenhårt metande och med det jag lärt mig från min frus far så kom det helt plötsligt, i samma lilla svarta skogssjö som jag vid 4-5 års ålder enbart lyckades få småfisk i, lite större sutare på över 1.5kg och någon enstaka gädda. Folk i närheten blev förvånade då den rådande tron var att det inte fanns någon större fisk i den sjön. Efter det fick jag smeknamnet "mannen med stora fisken" av ortens barn efter att de fått inspektera en sutare på 1.8 kg.

    Men historien slutar inte där.

    Jag har alltid haft stora utmaningar med att meta upp gäddor. Det har hänt några enstaka gånger, men väldigt sällan. Så av en slump åkte jag och fiskade med jobbet tillsammans med en fiskeguide i mälaren och j*vlar vad det drogs gäddor helt plötsligt. Spinnfiske iofs, men mitt spinnfiske innan den turen hade som mest gett mig en abborre på 200 gram och inget mer, så det hade jag alltid avfärdat som något som inte passade mig. Men efter den guidade turen var det som att någon psykisk blockering släppt!

    Efter 4 dagar med segt mete på landet tänkte jag att jag gör ett försök med spinnfiske igen då det gick så bra med guiden. Sagt och gjort! Jag åkte och köpte Atom, lånade en båt och åkte ut på den lilla kolsvarta sjön och efter 20 minuters kastande så kom ett monster ur djupet och tog draget på volley i ytan!

    Efter alla dessa år med noll utdelning, så kom det en gädda på 1.2 kg och tog mitt atomdrag efter enbart 25 minuter.

    Så i min lilla lokala sjö har jag nu hittat var de sitter och trycker och har på några veckor fått gäddor på 1.2, 2.4 och 3 kg och en mängd små på mellan 0.4 och 0.9 kg.

    Det som känns så fantastiskt är att jag nu i den lilla sjön vet precis var jag kan få gädda, var småfiskarna bor och var jag ska nöta med mäsk och majs eller räka några dagar för att få sutare. Det känns nästan som att sjön och jag är vänner.

    Nu några frågor och funderingar som jag haft i några år som ni kanske kan hjälpa mig med?

    1. Linstyrka. Man läser överallt om ståltafsar, flätlinor, m.m. Jag har i princip alltid haft nylon eller fc lina med en styrka på ca 7 kg. Jag har aldrig haft någon gädda som bitit av linan eller slitit av linan utan min erfarenhet är att tar man det bara lite lugnt och håller linan spänd så behöver man inte ha 20 kg linstyrka i en liten insjö. En liten tafs har jag på spinnspöt, men även där ca 7 kg fc lina.

    Hur mycket är teknik och hur mycket är tur gällande linans styrka?

    2. Proffsutrustning. Allt mitt fiske har jag gjort med utrustning som är 1 eller 2 snäpp högre än bensinmacksstatus. Ibland har jag funderat på att lägga kanske 1000 kronor på något "fint" men så tänker jag, kommer det verkligen att hjälpa? Det har ju gått ganska bra med det jag har.

    Så min fråga är, om man lägger 1000 sek på spö/rulle, vad är det som blir bättre och gör det stor skillnad?

    Det är väl egentligen bara en sak jag märkt med spinnspöt och det är att jag blir stel i handleden efter att ha kastat i någratimmar, så lätthet är väl en sak, men när jag metar så håller jag ju inte ens i spöt särskillt länge.

    3. Flötmete kontra bottenmete. Jag har alltid flötmetat. Är det stor skillnad i resultat med bottenmete?

    4. Gäddmete. Gädda har bara kommit av ren slump för min del, och då på räka när jag skapat lite rörelse. Har läst om proffs som har komplicerade tackel med trekrokar och mört/makrill m.m. Och min fundering där är hur det står sig jämfört med spinnfiske? Om jag tänker på dom gäddor jag fångat med spinnfiske undrar jag om jag fått samma resultat med en mört på kroken som jag istället dragit långsamt efter roddbåten. Jag lurar också på hur ofta man bör byta plats om man gäddmetar? Med sutare kan jag sitta och nöta en hel kväll på samma plats. När det börjar skymma så kommer de om jag har mäskat ordentligt. Men med spinnfisket så flyttar jag på mig väldigt mycket. Hur länge bör man vänta på samma plats vid gäddmete?

    5. Båt och körkort. Jag har funderat på att köpa en gummibåt för att kunna fiska lite på mälaren vid vackert väder. Vilken typ av körkort krävs för det? På mina små kära insjöar finns max 2 båtar ute samtidigt och roddbåt duker utmärkt där och man ska vara riktigt klantid för att lyckas köra på den andra båten. Men mälaren känns ju som en motorväg i jämförelse. Vilken utbildning krävs då om man har en liten gummibåt på ca 2.7 meter samt en elmotor?

    Det var allt för mig. Känns fantastiskt kul att fisket seglat upp som ett intresse igen efter 23 års paus och att jag faktiskt ser, märker och känner att det går framåt och att man lär sig saker. Enda nackdelen är att frun tycker det är tråkigt när man är på landet för att jag och hennes far bara sitter i båten och fiskar hela dagarna, men jag antar att det är smällar man får ta.

    // N

  • #2
    Hej!

    Kul med fler som kommer igång att skriva av sig lite!

    Jag är ju nybörjare själv så har inte så bra koll på allt, men ger ändå min åsikt.

    1. Det är skillnad på att slita av och bita av. Slita av har jag inte varit med om och går nog som du säger att undvika med bra teknik. På dom flesta spön kommer nog bromsen sätta stopp innan linan ändå så. Undantaget om man har skador eller knutar på linan så klart.
    Att linan bits av händer om man inte har bra tafs, ibland helt utan att man kan påverka det själv…

    2. Jag har inte provat dyrare grejer utan har bara kombos som kostat under 1000:- men har upplevt att steget från 500 till 1000 är stort ändå i detaljkvalitet. Får se om jag kommer att ta steget vidare i prisläge senare, men nu känner jag mig inte begränsad av prylarna.

    3 och 4 kan jag inte säga något om.

    5. Så länge den är under 12 meter (och inte är en vattenskoter) så finns det inga krav på förarbevis. Du ansvarar själv för att veta grundläggande regler. Vill du gå någon kurs eller bara läsa på lite själv gör du som du vill.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av nybörjare-igen Visa inlägg
      Hej!

      Kul med fler som kommer igång att skriva av sig lite!
      Tack detsamma! =)

      Ursprungligen postat av nybörjare-igen Visa inlägg

      2. Jag har inte provat dyrare grejer utan har bara kombos som kostat under 1000:- men har upplevt att steget från 500 till 1000 är stort ändå i detaljkvalitet. Får se om jag kommer att ta steget vidare i prisläge senare, men nu känner jag mig inte begränsad av prylarna.
      Ja, vi får väl se om jag gör ett testskott på något dyrare. Har tittat på lite budgetkombinationer kring 500-899 SEK och blir intressant, ifall jag väljer att slå till, att se om det ger mersmak.

      Ursprungligen postat av nybörjare-igen Visa inlägg

      5. Så länge den är under 12 meter (och inte är en vattenskoter) så finns det inga krav på förarbevis. Du ansvarar själv för att veta grundläggande regler. Vill du gå någon kurs eller bara läsa på lite själv gör du som du vill.
      Ahh... strålande! Hade inte tänkt mig några långfärder och definitivt inget så stort som 12 meter, så då känns det som att en bok eller en liten kurs, samt en nypa sunt förnuft borde räcka alldeles utmärkt! =)

      // N

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

        Ja, vi får väl se om jag gör ett testskott på något dyrare. Har tittat på lite budgetkombinationer kring 500-899 SEK och blir intressant, ifall jag väljer att slå till, att se om det ger mersmak.

        // N
        Och där kom testskottet! Jag hittade ett extra spö utan rulle och det är ju klart att även det spöet ska få vara med och fiska. Så det blev en rulle för 32 EUR och vilken skillnad mot mina bensinmacksrullar!

        Mycket tystare gång och "lenare" känsla så måste säga att jag är nöjd med köpet.

        Nu infinner sig såklart frågan, hur mycket tystare och lenare kan det bli med en 60 EUR rulle?

        // N

        Kommentera


        • #5
          Efc, vad är det för rulle du köpt?

          Eftersom jag är en av få metefantaster som är kvar på Fiskesnack så besvarar jag metefrågan.

          Flötmete och bottenmete är båda metoder som innefattar många olika tackel och tillvägagångssätt.

          Om du mäskar kan du ju använda feeder vid bottenmetet vilket ger dig fler hugg. Många av de större fiskarterna håller till vid botten (sutare, braxen och karp). Bottenmeta kan du göra långt ut också, dit du inte når med flöte. Här behöver du någon form av nappindikator. Enklast är ålpingla men det finns andra indikatorer som är bra mycket känsligare.

          Flötmete är bäst lämpat på närdistans. Du har fördelen att kunna fiska i mellanvattnet eller precis där du vill med flöte.
          De flesta metare fiskar även flötmete vid botten med ibland om du fiskar mört, sarv och abborre kan det vara en bra idé att fiska nära ytan eller i mellanvattnet.

          Om du inte mäskar så tycker jag att du ska fundera på att börja med det. Det leder till fler fiskar på kroken och ger dig chansen att få fler stora fiskar också.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Efc, vad är det för rulle du köpt?
            Det tänkte jag inte på i köpögonblicket, men nu ser jag att det blev en Daiwa RX 3000 BI. Hittills (efter ett fiskepass) mycket nöjd.

            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Eftersom jag är en av få metefantaster som är kvar på Fiskesnack så besvarar jag metefrågan.
            Ja, jag har noterat att det verkar vara mer fart på spinnfiske än på mete här på forumet, men kul att det finns några metare kvar!

            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

            Om du mäskar kan du ju använda feeder vid bottenmetet vilket ger dig fler hugg. Många av de större fiskarterna håller till vid botten (sutare, braxen och karp). Bottenmeta kan du göra långt ut också, dit du inte når med flöte. Här behöver du någon form av nappindikator. Enklast är ålpingla men det finns andra indikatorer som är bra mycket känsligare.

            Flötmete är bäst lämpat på närdistans. Du har fördelen att kunna fiska i mellanvattnet eller precis där du vill med flöte.
            De flesta metare fiskar även flötmete vid botten med ibland om du fiskar mört, sarv och abborre kan det vara en bra idé att fiska nära ytan eller i mellanvattnet.

            Om du inte mäskar så tycker jag att du ska fundera på att börja med det. Det leder till fler fiskar på kroken och ger dig chansen att få fler stora fiskar också.
            Stort tack!

            Angående mäskning så gör jag det, men jag har inga proffsprylar. Jag brukar röra ihop lite havregryn, majs och kanske lite socker (fråga mig inte var jag hittat det receptet) och det jag upptäckt är att när jag mäskar disciplinerat, på samma plats, samma tid, i några dagar så kommer det tillslut sutare dit som jag fångat på mellan 1.5-2 meters djup.

            Har du något superrecept på mäsk som man kan prova?

            Hittills har jag bara flötmetat. Ytan: sarv (majs, räka), mört (majs), abborre (räka, mask), gädda (räka). Mellan/nära botten: sarv, sutare (majs, räka), mört, braxen (mask). Det är inte alltid jag orkar gå och gräva upp mask, så därför blir det ofta minsta motståndets lag med majs och räka.

            Ska definitivt testa bottenmete någon gång, och på "att göra" listan tänkte jag även testa att meta gädda med fisk istället för räka för att se om det är mer effektivt (verkar finnas en uppsjö av olika tacklingar att testa). Har känslan av att min gädda var mer slump och att jag råkade kasta så att räkan sjönk precis framför gäddan snarare än att den aktivt letade upp min räka.

            // N

            Kommentera


            • #7
              Efc, då har du ju förmäskat vilket kan vara riktigt hett.

              Vet inte om du mäskar under tiden du fiskar också. Om du ser bubblor på vattenytan så är sutare/braxen inne på din plats.

              Då kan det räcka att bara kasta i 10-20 majskorn lite då och då.

              Jag köper färdiga mäskblandningar och har slutat att röra ihop eget. Men skulle jag få för mig att röra ihop hemma skulle det bli ströbrödsbaserat med majs i samt räkskallar klippta i bitar eller körda i mixer.
              Då blir det bättre konsistens så du kan krama bollar som spricker upp på botten (eller på väg dit).

              Havre har en tendens att gegga ihop och då blir det klumpar som fisken koncentrerar sig på och det tar längre tid innan fisken hittar ditt krokbete.
              Vill du göra ditt mäsk ännu mer lockande kan du ha i några skedar O’boy eller några droppar bittermandel (i det torra mäsket innan du blandar försiktigt med lite vatten åt gången).
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Efc, då har du ju förmäskat vilket kan vara riktigt hett.

                Vet inte om du mäskar under tiden du fiskar också. Om du ser bubblor på vattenytan så är sutare/braxen inne på din plats.

                Då kan det räcka att bara kasta i 10-20 majskorn lite då och då.
                Jag är dålig på det, men ska bli bättre, jag lovar! Överlag är jag ganska bekväm i mitt fiskande, men så får man ryck med rejäl förmäskning och kroken i vattnet under en längre tid och det roliga är att det då blir resultat!

                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Jag köper färdiga mäskblandningar och har slutat att röra ihop eget. Men skulle jag få för mig att röra ihop hemma skulle det bli ströbrödsbaserat med majs i samt räkskallar klippta i bitar eller körda i mixer.
                Då blir det bättre konsistens så du kan krama bollar som spricker upp på botten (eller på väg dit).

                Havre har en tendens att gegga ihop och då blir det klumpar som fisken koncentrerar sig på och det tar längre tid innan fisken hittar ditt krokbete.
                Vill du göra ditt mäsk ännu mer lockande kan du ha i några skedar O’boy eller några droppar bittermandel (i det torra mäsket innan du blandar försiktigt med lite vatten åt gången).

                Vilken gourmé-mat! Men att testa med ströbröd + annat med lite oboy på toppen är ju lätt fixat! Ska bli intressant när jag får chansen att testa det att se om det blir någon omedelbar skillnad.

                Imorgon blir det däremot ett 06:00 pass, så ska bli spännande att se om det blir någon braxen att tala om. I sjön jag är vid just nu är min största 1.7 kg, men oftast landar de på mellan 200g och 600g. Tufft att vakna, men vi får se om det var värt besväret.

                // N

                Kommentera


                • #9
                  Efc,
                  rapportera gärna lite kring ditt mete och fångster i denna tråd så håller vi metet levande på forumet:

                  https://www.fiskesnack.com/forum/fis...dags-att-vakna
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

                    Det tänkte jag inte på i köpögonblicket, men nu ser jag att det blev en Daiwa RX 3000 BI. Hittills (efter ett fiskepass) mycket nöjd.



                    Ja, jag har noterat att det verkar vara mer fart på spinnfiske än på mete här på forumet, men kul att det finns några metare kvar!



                    Stort tack!

                    Angående mäskning så gör jag det, men jag har inga proffsprylar. Jag brukar röra ihop lite havregryn, majs och kanske lite socker (fråga mig inte var jag hittat det receptet) och det jag upptäckt är att när jag mäskar disciplinerat, på samma plats, samma tid, i några dagar så kommer det tillslut sutare dit som jag fångat på mellan 1.5-2 meters djup.

                    Har du något superrecept på mäsk som man kan prova?

                    Hittills har jag bara flötmetat. Ytan: sarv (majs, räka), mört (majs), abborre (räka, mask), gädda (räka). Mellan/nära botten: sarv, sutare (majs, räka), mört, braxen (mask). Det är inte alltid jag orkar gå och gräva upp mask, så därför blir det ofta minsta motståndets lag med majs och räka.

                    Ska definitivt testa bottenmete någon gång, och på "att göra" listan tänkte jag även testa att meta gädda med fisk istället för räka för att se om det är mer effektivt (verkar finnas en uppsjö av olika tacklingar att testa). Har känslan av att min gädda var mer slump och att jag råkade kasta så att räkan sjönk precis framför gäddan snarare än att den aktivt letade upp min räka.

                    // N
                    Den här killen har mycket matnyttigt på på sin blog http://ensamvargensfiske.blogspot.co...torrfoder.html

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 18:10
                    11 svar
                    3 216 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                    85 svar
                    5 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 18:45
                    26 svar
                    2 233 visningar
                    15 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                    12 svar
                    544 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                    15 svar
                    1 425 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X