Tuffa tider! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tuffa tider!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tuffa tider!

    Tuffa tider, det är bara förnamnet! Jag har hör och häpna blankat 3 gånger i Svarte göl, ett vatten som hyser gott om gäddor i varierande storlekar. Jag vet inte riktigt vad som händer, är det en förbannelse eller vad?

    Jag har fiskat på varje kvadratmeter av ytan och med alla metoder, beten, dofter och lite till, men dem gröna slynglarna håller sig undan av någon anledning! Hur det kan gå från 5 landade på en förmiddag till zero över en dag, är lite svårt att förklara, men så är läget!
    Kylslaget fiske igår!
    Hur eller hur, faaan den som ger sig och när kylan kom över natten , tänkte jag att det kanske skulle kunna ge en öppning och en firre. Så jag provade igår och hann inte få ut andra betesfisken, för en gädda hittade min utlagda Sardin.

    Men gädda släpper betet och sen var det över för dagen och jag provade allt jag besitter när det gäller gäddfiske. Förbannelsen ligger kvar och nu är det upp till Rasmussen att bryta den!
    Is i kanterna runt gölen.
    Driftande bete gav inget, Sink and Draw likaså och inget på statiska beten med olika dofter, ja där var det samma visa och hopplösheten infinner sig.

    Ett ställe jag hade on my mind, var täck av 6 mm is, så den tanke gick inte heller och det blev kaffedrickande i en seg väntan.
    Det var inte lätt att fiska med Jerkbaits som synes.
    Lite ironiskt började jag med lite tidsfördriv, att vifta med Jerkspöt och det gick ju strålande eller hur? 6 kast och hela skiten frös ihop och det lades åt sidan och under en kopp kaffe fick tanken på en fråga från Samuel och hans kompis i Växjötrakten.

    Deras fråga var hur man fiskar över gräsbottnar utan att gäddorna märker motstånd från sänket och det finns lite där att tillägga, så under min tristess tog jag lite bilder och hoppas det ger grabbarna ett bra svar på deras frågor.
    Flytande bom och 2-krokstackel.
    Flytande bommen har ni sett häromdagen, den håller linan över gräset och ser till att linan glider obehindrad genom run-ringen och det tunga sänket ser till att inte linan flyttar sig i sidled, so far, so good!

    På bilden har jag ingen Up-trace och det funkar med den typen av flytkraft jag kommer till, men om ni injekserar luft eller har sämre flytkraft, så är en Up-trace ett måste, då betesfisken kan sjunka och lägga sig på huvudlinan och det blir inte bra om gäddan får huvudlinan i käften.
    Anpassa en bit High intensity foam till betesfiskens storlek.
    Jag använder en hård foam som har en enorm flytkraft, så pass att den biten på bilden gör att jag kan fiska min mört ända upp till ytan och det ända som håller den nere är min Drop-off indikator och därför behöver jag ingen up-trace.

    Anpassa flytämnet till betesfisken, så det passar från gällock till analöppningen och klipp till en liten spets, som gör det enklare att föra in flytämnet.
    Vidga analöppningen med hjälp av en Peang.
    Montera dina krokar i betesfisken och sen vidgar man analöppningen med hjälp av en Peang eller en tång. Lagom stor öppning för att flytämnet trycks in lite tight.
    För in hela foambiten i betesfisken.
    Nu för man in flytämnet helt, så att inget sticker ut och det gör enkelt med en Peang, blir det motstånd, så kan du ha kommit åt en krokspets, så kolla detta, annars är det bara att fortsätta till hela flytämnet är inne i betesfisken.
    Tillsätt 2 ml av valfri doft och gör det på flera ställe i betesfisken.
    Antingen fiskar du med betesfisken som den är, naturlig doft eller så injekserar du 2 ml av valfri doft med en spruta och gör det på flera ställen i betesfisken.
    Kolla att din fisk verkligen flyter!
    Det är viktigt att du kolla att din betesfisk verkligen flyter som på bilden! Man ser även här hur Laxoljans budskap sprider sig. Jag funderar lite över hur jag kan blanka 3 dagar med dessa beten, som med sin synlighet och doft i det klara vattnet inte ger fisk .... Verkligen skumt, men fakta!
    Lägg ut din väldoftande pop-up fisk.
    Nu är det bara att placera din betesfisk, veva ifatt linan till blyet och montera din indikator och glöm inte att ha lina i ditt nappalarm och att aktivera detta, annars är du illa ute och gäddan också.
    Så ska din Drop-off indikator sitta, då indikeras alla napp!
    Jag vet att jag prediker detta ofta, men det är så viktigt att du får en tidig indikation på att gäddan är framme. En gädda kan svälja ditt bete på platsen, men den kan inte lyfta betesfisken utan en indikation på larmet eller indikatorn.

    Vid fiske med glidande tungt bly kommer indikatoren att dras av linan och falla till marken och larmet hörs. Vid fiske med endast några SSG-hagel kan gäddan ta betesfisken och gå mot dig och indikatorn faller sakta och går gäddan från dig med betesfisken, så faller indikator till marken.

    Med rätt avstånd mellan dina krokar, anpassade för storleken på din utvalda betesfisk, så skall du kroka direkt gäddan tar ditt bete. Vänta inte!

    Gäddan tar oftast sina beten från sidan eller huvudet först och är det en gädda som är värd att landa, så krokar du den. En missad fisk är oftast en mindre fisk som har fått krokarna i käften och den lilla behöver vi inte fånga.

    Det var det hela för denna gång, segt fiske, kyla, svar till grabbarna och blankpass ... det kan bara bli bättre framöver och det ska jo bli lite varmare framöver och vem vet, det kanske får dem att äta? Skitfiske på er och god fortsättning!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 089 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X