God fortsättning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

God fortsättning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • God fortsättning!

    Ja, en önskan om god fortsättning på nya året är ett måste och jag hoppas era planar lyckas och att ni får stor framgång i fisket. Karpfisket ligger nere lite just, men jag har börjat leta lite och hittat fisk och även hunnit lägga ut lite godis till dem. När fisket drar i gång, det får vi se, väder och jobb mm har sin tid, men jg hoppas på en fin karp under denna månaden.

    Vad har hänt sedan sist jag var här? Jo, jag har lagt lite tid på gäddorna och det kan jag lugnt säga har gått käpprakt åt, ja ni vet vart. Sen har jag som vanligt gått genom massorna av grejer och insett att en komplettering var ett måste och vi kan väl titta lite och kanske får du ett tips eller lite inspiration?
    Nya lineguards till Centre pin rullarna.
    Jag har länge fiskat med dessa roliga rullar, Sutare, Färna och främst karp och det händer att linan smyger sig runt rullen och att kroka en fisk då, det blir inte särskild bra. Så två lineguards var en stor önskan och nu sitter dem där och jag slipper kolla lina och kan ha öga på fisken i stället.
    100 gram In-lines Choddy färg och leadcore leaders.
    Bly var nog lite väl, för jag har nog tusen liggande, men till det fina priset av 10 kronor stycket, så slog jag till. Fina In-lines i choddyfärg och ett gäng tillhörande leadcore leaders och här kan man välja att ha leadcoren genom blyet, vilket jag inte gillar av två orsaker: Blyna skulle kanske kunna fastna och skicka en karp mot en sakta död och sen kan dem skada mina spö under transport. Lösningen är i båda fall att man har leadcoren på utsidan av dessa bly och dem ramlar av under ett take och jag plockar av dem innan hemgång.
    115 gram för längre avstånd.
    Vissa vatten kräver långa kast och bästa bly är nog dessa 115 grams distansbly och igen till priset av en tia, det kan man inte låta bli. Starka lekanden, välgjorda och i två olika färger choddy och sand/ grus, perfekt för långa kast. Både dessa typer bly och flera har Karpfiskebutiken under rea.
    Korda Interceptor för extrema avstånd.
    Långa kast kan även behövas ibland under fiske på ytan. Karp har en förmåga att hålla sig på avstånd eller rättare sagt, vi lär dem det. Vind kan också orsaka att fisken följer med betena och jag märkte förra säsongen att några tyngre missiler var ett måste och jag valde Kordas Interceptor i 50 gram och även största modellen på 80 gram och nu ska dem väl vara chanslösa eller hur?
    Beskrivning How - to - do- it.
    Bra beskrivning, bra gjorda och dem kastar som gåva, rakt och påverkas inte nämnvärt av en sidovind. Ända nackdelen med dem nämnda modellerna är att man kan inte ta av dem från linan som på dem mindre modellerna tyvärr, men vilken självkrokning det blir, prova du!
    En försvann i Skåne!
    Under ett besök i ett Skånevatten försvann uppenbarligen en blå Betalight från en hangers och så kan man inte ha det och en ny från Matrix togs hem och nu är belysningen på topp igen.
    Väldig bra lina för distansfiske.
    Jag har haft denna lina till karp och gäddfisket i 0,36 mm. En sanslös stark, sjunkande och välkastande lina med lite töjbarhet. Nötningståligheten är på topp och jag har varit supernöjd. Nu provade jag den i en tunnare dimension 0,28 mm och styrkan ska testas, inte beskrivas. Priset är 59 kronor per spole och Karpfiskebutiken har den.

    400 meters spolas som är utformade så du kan inte veva på linan fel. Styrkan säger 7,4 kilo och jag har lyft 7 liter vatten i en hink och linan höll. Översätter vi denna tyngd till samma tyngd i vatten, så förstår man vad man klarar av. Kasta enormt bra och den lilla töjbarheten gör att man får bra indikation, även 150 meter ut. Bästa knut är Palomar eller 5-turn Grinner.
    Shimano Aero linan.
    Shimano har flera bra linor och denna har fallit mig i smaken sedan länge, sjunker som en gråsten och har alla fördelar som linor med det tredubbla priset. Du hittar denna spole med 1530 meter 0,31 mm 12 lb för 9 pund hos Johnsonross Tackle som du hittar i menyn till höger.
    Stark, nötningstålig och billig lina.
    Mjuk lina med stålgrå färg, fungera bra för ytfiske och karparna verkar inte se den särskild bra, kastar bra och har väldigt lite minne. Bästa knutar är Palomar, 5-turn Grinner och Uni-knot. 8 pund per spole hos Johnsonross Tackle.
    Slut på saker som vrider sig på Buzzer baren.
    Vi har alla varit där, ena larmet sitter löst, det nästa går inte att få i linje med nästa o s v. Faan va trött man kan bli och för 15 spänn lösas detta genom dessa tjocka gummiringar som du hittar hos Karpfiskebutiken.
    Snygg och varm.
    Jag är knappast något modelejon, men visst fan är denna varma stickade mössa från E-S-P snygg. One size fits all och fodret är varmt och skönt om svålen. Johnsonross Tackle har dessa för 8 pund.
    I fall det skulle bli en riktig vinter.
    Jag tror inte på det där med hårda vintrar längre, visst någon köldknäpp, men inte som det var för. Men skulle det mot all förmodan bli så eller att man råkar ut för en svinkall och blåsig dag, var Terry Hearn hatten inte klarar att hålla mig varm, så drar man på sig denna Snood från NGT och då frysar man inte och man har ett bra skydd för vinden. 59 kronor hos Karpfiskebutiken, så passa på.
    Perfekta för mina krig med karparna.
    NGT har kommit ut med dessa Wide Gape krokar och det måste undersökas. Beaked points ser till att kroken stannar i fiskens flabb och jag vet att denna krok med sitt raka skaft gör det lättare för mig att kroka fisken, då jag ska ha dessa krokar till mitt stalkingfiske, var jag ser fisken ta mitt bete.

    Supervassa och starka krokar som vanligt, jag har inte testad någon krok från NGT, som inte håller måttet och jag har inte hittat någon krok som har varit dålig och det sker ganska ofta när man köper krok. 35 kronor per paket hos Karpfiskebutiken.

    Jag har fått en del frågor kring krokarna i vårt karpfiske och jag tänker bena ut det hela nästa gång och jag hoppas du hänger på. Skitfiske på er och som sagt god fortsättning!


    Läs mer på bloggen

  • #2
    Korda Interceptor i den större storleken. Det är väl i princip en flytande överprisad bombarda... eller?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
    11 svar
    3 153 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
    85 svar
    5 728 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Xerup
    av Xerup
     
    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
    26 svar
    2 229 visningar
    15 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
    12 svar
    537 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Flex
    av Flex
     
    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
    15 svar
    1 420 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Kolnej
    av Kolnej
     
    Arbetar...
    X