Varsågod och titta. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varsågod och titta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varsågod och titta.

    Nicklas från Söderhamn ställde mig en fråga, lite ursäktande var han. Han ville veta vad jag har med mig under ett fiskepass för gädda. Det är som jag skrev till dig Nicklas, du ska inte vara ursäktande, det är bara att fråga och du får svar ... Som sig bör och i den mån jag kan!

    Tack för frågan och din nyfikenhet, det finns säkert flera som är nyfikna på vad gammeldansken släpar med sig och jag hoppas bilder, säger mer än dem berömda tusen orden.

    Först och främst har jag en Stalker Holdall som tar upp till 4 riggade spö, 2 håvar med skaft, mina 8 banksticks med larmen. Mattan ligger ihoprullad inuti o s v. Min Carryall tar en stor del av grejerna som box, flavours, verktygen, handduken, kamera, mina Jerkbaits, rin-bins, flöten, en extra tröja mm.

    Mitt säte under fisket är en 15 liters hink, ingen stol då det gäller att vara flyttbar och i denna hink har jag en Fox Baitbag, som vi kommer till, mössa, handskar och halsduk, samt en ihopfällbar vattenhink.
    Boxen med allt skrammel.
    Boxen innehåller allt jag snabbt kan behöva, flöten av olika typer, blyhagel, kulbly, pärlor, flötesstopp, Kebab-riggar, Kebabstopps, foam för att lyfta upp mina beten, Baitinserts och baitpoppers för samma ändamål mm.
    Rig-bin och extra flöten med olika färger.
    2 Rig-bin följer med och där finns färdiga 2-krokstackel med olika avstånd mellan krokarna och en liten flötestube med lite Ledgerflöten i olika färger. Olika färger med tanke på vädret, svarta för motsol och oranga för normala dagar och ett par gula för fiske mot skuggiga partier.
    Syringes, diverse oljor och extra traces.
    Fox bagen har mina olika oljor, lite speciella tackel, mina nålar och sprutor för oljorna och en Sekatör för den där grenen som är i vägen ibland. Vad som fattas på bilden är den lilla lådan med mina Drop-off indikatorer, extra batterier och extra vikter.
    Extra grejer i bottenfacket.
    Bagen har en bottenfack och där finns allt extra som kan komma att behövas eller om något tar slut. Här finns även betesnålar, sax, vaselin för linorna, beads, lekanden, Cross-lok lekanden, krok, SSG-hagel, baitflaggs, overtraces och en massa annat som ibland behövs.
    Flavours och oljor.
    I Carryallen finns även mina Flavours och oljor som ska användas för dagen, dessa står i en plastlåda mest för att det kan finnas en risk för läckage och det kan man gärna vara utan.
    Blandade beten.
    Bilden ovan är lite missvisande, jag har alltid gott om beten med mig och flera typer som t ex Makrill, Sill, Sardiner och Red Mullet och även några döda mörtar.

    Dessa bevaras i en Coolbag från Trakker och det mesta är fryst och endast dem beten jag tänker börja med är lite halv tinade. På det viset håller det hela sig kallt och i god form, raka och fina.
    Allt för att vårda fisken.
    Sen kommer vi till det viktigast i utrustningen, att kunna ta hand om fisken. Stor håv, ibland har jag två med mig och slipper kuta runt och hämta. Matta, vattenhinken, verktygen, här Peang, avbitartång, kraftig lång tång och det finns även en vass kniv för delning av mina betesfiskar och en våg om man är besatt av siffror, samt lite antiseptiska medel.
    Kvällsgädda.
    Här är det två experiment, jag fiskade lite längre denna dag och det blev kväll och i mörkret dök denna gädda upp och snappade åt sig en Sardin. Så långt var det bra! Min tanke funkade där.

    Vad som inte var bra, var att gäddan hade en rund böld, det röda pricken på buken och jag gjorde ett experiment genom att snabbt och försiktigt skära bort denna böld, rengöra och sedan gnida in området med antiseptiskt medel och jag tror att detta ska fungera? Detta är nu ett tag sedan och gäddan verkar ha överlevt mitt ingrepp.

    2-4 spö per pass och sticks mm.
    Fiskemässigt placeras min beten där jag tror gäddan finns eller på en känd ståndplats, området och omgivningen bestämmer antalet spö, som kan vara 2-4 och det gäller att kunna se dem och höra larmen.

    Vissa platser fiskar man kanske bäst och säkrast med två spö, andra med 3 eller 4 och båtfiske kanske endast ett spö. Det gäller att hålla ögonen öppna och likaså öronen, ha koll på allt och helst samtidigt.

    Kroka så fort som möjligt, den gamla termen att gäddan skall gå ut och stanna och när den sen simmar igen, så ska du kroka! GLÖM DETTA! Vad som händer är att gäddan sväljer ditt bete, så långt ner att den inte går att rädda och det vill vi inte eller hur? Kroka direkt gäddan går med ditt bete!

    Det var allt för denna gång, jag hoppas Hr. Nyfiken i Söderhamn blev nöjd med svaren och bilderna! Har ni några frågor, så bara ställ dem, var inte blyga, ingen fråga är för dum om man inte vet. Skitfiske på er!





    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 093 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
527 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X