Ett par tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett par tips!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ett par tips!

    Jag tänkte ge er ett par tips som kanske kan ge lite inspiration, idéer o s v. Jag fick hem en Pellets Bander som egentligen är till för karpfiskaren som använder pellets direkt på kroken och andra saker som ska placeras snabbt på kroken typ olika beten.
    Jag insåg snabbt att här fanns ett annat användningsområde, nämligen att jag kanske skulle slippa att linda en del av mina Deadbaits med gummitråd som tar tid och min lilla tanke skulle provas och det gick fint fint och nu får ni detta serverad här.
    Egentligen för pellets, men ....
    Paketet innehåller Pelletbander och en ask med runt 100 små sega gummiband. Priset är 49 kronor och du hittar detta hos Karpfiskebutiken. Glöm inte att det fortfarande är vinter rea och att det pågår en förorder, samt en mässa i Knislinge lite längre fram på året.
    Bait/pellet Bander och små gummiband.
    Verktyget är smidigt, litet och är enkelt att använda även med frusna händer och det fungerar perfekt för att dels låsa fast en betesfisk, så denna inte kliver av under kastet. Samtidigt fixerar gummibandet kroken i rätt läge och du krokar flera fiskar.
    Vad du behöver.
    Du behöver betesfisken så klart, Pellet Bandern, gummibandet och ditt 2-krokstackel. Här är det en Makrill, men jag har testad detta på alla typer av betesfisk och det fungerar strålande.
    Montera dina krokar som vanligt.
    Montera krokarna i din betesfisk som vanligt.
    Montera gummibandet, öppna och trä genom din wiretafs.
    Montera ett gummiband på Bandern och öppna upp lite och nu för du genom din wiretafs.
    Klart för långa kast.
    För ner bandern till betesfiskens stjärt och öppna upp så gummibandet kommer över stjärten och din trekrok och sen släpper du gummibandet och din betesfisk sitter fast.

    Trekroken är fixerad och det hela är klart för långa kast utan att ditt bete flyger av under kastet. När du krokar gäddan går gummibandet sönder. Superenkelt och effektivt och jag tycker du ska testa detta nästa gång du metar gädda med mjuka Deadbaits.
    Surimisticks (Crabfish).
    Hur många arter gillar Räkor? Många och här är bara några: Abborre, Björkna, Färna, Ruda, Öring och Ål för att bara nämna några.

    Jag har haft bra resultat på dem flesta av dessa arter med just Surimisticks eller Crabsticks. 6-7 kronor för 7 stavar per paket och det ger en del krokbeten och mäsk för en ringa peng.
    Skär till dina krokbeten.
    Skär till dina krokbeten, konsistensen är lite mjuk och jag brukar hair-rigga dessa bitar och har ett större hairstopp. En bit på en 6.ans krok som driver förbi en Färna, det brukar ge fisk i håven!

    Man kan även göra små boilies av dessa bitar genom att lägga biten i en bit nylonstrumpa och sen knyta hop det till en kula. Doften sitter kvar och likaså betet.
    Krossad för mäskbaljan eller loosefeed.
    Du kan även krossa eller mosa Surimisticks och ha det i din groundbait eller helt enkelt bara loosefeeda med detta, det lockar till sig fisken. Supereffektivt för isfiske efter Regnbåge och Abborre.

    Vid isfiske rekommenderar jag att du mäska med Surimi, men har en färsk räka som bete, då man gör lockrörelser och då kan den mjuka Surimi lämna kroken
    Krilldoft gillas av alla fiskar, särskild gäddan.
    Sista tipset är denna flaska med Krilldoft, den har visat sig vara effektiv för gäddfisket, jag ger en betesfisk mellan 1-2 ml och resultaten har varit betydligt bättre än flera av mina andra dofter. 39 kronor hos Karpfiskebutiken som även ....
    Peanger för ditt fiske, här rak och böjd modell.
    ... Säljer dessa två typer av Peanger till ditt fiske, finns i rak och böjd modell, bra kvalité och verkligen rostfria och priset är endast 49 kronor för dessa som har en bra längd av 17,5 cm. Då kommer man åt krokarna i gäddan, utan att behöva skada händerna. Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 680 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 225 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X