Tips och funderingar du kan behöva!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips och funderingar du kan behöva!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips och funderingar du kan behöva!?

    Lite tips skadar aldrig och det gäller nog i alla hänseenden eller vad man än sysslar med, så lite tips blir det denna gång och inom vår fiske efter Sveriges populäraste sportfisk Gäddan.
    Denna art finns i alla våra vatten, men vi måste behandla gäddorna på rätt sätt och vi måste effektivisera vårt fiske efter denna sötvattenskrokodil, som kan bli stor med tiden OM vi bara sköter oss väl.
    2 gånger på Makrill innan och nu var det Sardin!
    Gäddan är ganska enkel att fånga om man bara vet och så är det väl med det mesta här i livet. Gäddan är även lite selektiv i sitt val av föda och det visar fångsten av samma Gädda tre gånger och även en annan Gädda, som jag kommer till på slutet.

    Första och andra passet var det mina Spanska Makrillar, som gällde och i båda fallen använde jag hela piercade Makrillar utan doft och det gick bra. Nu senast bytte jag plats på mina bete och hade en Sardin liggandes inne på den lilla Badplats och klockan 10.55 kom ett napp och i mothugget kände jag att det rörde sig om en större fisk och så var det eller som man säger tredje gången gillt och hon var åter min.
    Grejerna som fällde gäddan får tredje gången.
    Enklare än så här kan det inte bli: 3lb spö, baitrunnerrulle med 0,35 mm lina och sänke med flytbom och mitt vanliga 2-krokstackel och så Sardinen. Spöt på sticks, linan tight till bommen/blyet och indikatorn under rullen som har en öppen bygel.

    Gäddan hittar betet och tar det rakt över och allt ät fritt från motstånd och Gäddan fortsätter att gå med betet och man sätter krokarna och landar fisken. Väl på mattan tar man gälgreppet och bänder försiktigt upp käften och med hjälp av en Peang, tar man försiktigt loss sina krokar.

    Gäddan får nu vila lite innan den ska släppas tillbaka och innan dess tar man snabbt sina eventuella bilder, vilket måste gå fort, då fisken ej är i sitt rätta element. Vid återutsättningen måste fisken simma iväg av egen maskin och det ska ske med blöta händer och med stor försiktighet.
    Det är skillnad på bete och bete, anpassa avståndet mellan dina trekrokar.
    Som synes så är det stor skillnad på betesfiskarna vi använder i vårt fiske efter Gäddorna och här menar jag när vi metar dem. Bilden visar en Spansk Makrill överst och en Sardin, Makrillen är mera kompakt än Sardinen, båda har bra doft som verkligen attraherar Gäddorna till att smaka.

    Längden skiljer sig också och man behöver olika längder eller avstånd mellan sina trekrokar för att fiska effektivt med dessa beten. Den biten måste du tänka på och inte använda samma wajertafs till båda dessa beten, det kan resultera i allt Gäddan antingen känner krokarna om avståndet är för långt eller så missar du fisken i mothugget om avståndet är för kort och tro mig, detta händer!

    Så anpassar avståndet till din betesfisk och ett bra tips är att översta kroken ska sitta i stjärten och den nedre kroken ska sitta typ precis innan gällocket och wajern ska ligga tight mot betesfiskens flank.
    Anpassning sker enklast genom att knyta.
    Jag har alltid flera olika wajertafsar klara och avståndet ligger mellan 7 - 12 cm, har du inga som dessa, så kan du snabbt anpassa en tafs för just den betesfisk du ska använda och du gör det enklast genon att knyta fast dina krokar som visat på bilden med en knotless knot.
    Musseldoft fungerar alldeles utmärkt.
    Ibland behövs det en doft för att attrahera Gäddan till platsen eller till hugg och oftast rör det sig om betesfisk som inte doftar så mycket i våra näsor, som typ Mört, Sarv eller Abborre, fast Gäddorna känner doften av dem ändå.

    Tröga dagar får mig ofta att trycka i 2-3 ml doft eller olja i en betesfisk och det sker oftast för att se om det blir någon reaktion och vissa dagar kommer faktisk dem flesta fiskarna på just doftande beten och en doft som jag har lekt lite med är denna med musseldoft.
    Mixa och skapa din egen doft!
    I vår upplysta värld, så har alla koll på varandra, antingen sittandes bakom en buske och spanar eller så är det genom sociala medier som snokandet sker. Mitt tips är att du skaffar dig en tom och rengjord burk och sen skapar du din egen doft med flavours och oljor och provar detta.

    Skriv upp vad du blandar ihop inför framtiden och ingen levande själ kan kopiera denna burks innehåll och du har en enorm fördel framför med andra. blanda, mixa och skaka ihop din blandning och testa hur mycket av den som behövs i en betesfisk för att ge napp, oftast rör det sig om små mängder, men som sagt håll ditt recept för dig själv.
    Håll ett öga på vädret.
    Håll även koll på vädret, både för din egen del och för fiskets del, en mulen grå morgon kan under förmiddagen övergå till vind och sol och det ta ökar dina chanser för ett bra fiske.

    likaså kan du ha en fångstgivande morgon med vind och sol, som ett par timmar senare övergår i grått väder, regn och stiltje och det behöver du inte utsätta dig för.
    MIndre beten ger oftast mindre fisk, men inte alltid.
    Visst är det så att dessa mindre beten oftast ger mindre Gäddor, men inte alltid! Inga regler utan undantag och det stämmer bra inom fisket. Många stora Gäddor har fallit för små beten, konstgjorda eller naturliga, så glöm inte att variera storleken på dina beten och gör det oavsett om du spinnfiskar eller metar efter dina Gäddor.
    Tidsfördriv från Fladen Fishing.
    Denna röda saken kommer från Fladen Fishing, ett färggrant tidsfördriv och ett effektivt sådant, men bara vissa dagar. Färger har stor betydelse och bland spinn/jerkbeten, så är det som vanligt blått, grönt, vissa mörka färger och framför allt dessa lite mer synliga färger som troligen retar fisken till hugg, som ger fisk.
    Denna med gula fläcken kom tidigare i februari.
    Första Gäddan var naiv i början och tog Makrill två gånger, sen ändrade den sig och föll för en Sardin, denna på mattan togs på Udden och det har skett två gånger under februari och i båda fallen har det varit Sardin som bete och nästa gång lägger jag ett annat bete där.

    Gäddorna är selektiva i sitt val av föda och dem lär sig av sina misstag, precis som andra fiskar, tro inget annat! Jag för lite notiser över mina fiskar och ser att oftast, så tar exempelvis Gäddan ett annat bete, än det den senast fångades på och det kan vara bra att ha i minnet. Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 086 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X