Yellow Spot Again! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yellow Spot Again!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Yellow Spot Again!

    Väckaklockan ringer vid 06.30 och väcker mig, det står gäddmete på denna dagens agenda. Den tiden kan tyckas lite sent, men jag ska inte så långt och allt är klart, färden, kaffet, mackorna och spöna är ute runt 8-tiden, som sig bör.
    Så även denna morgon, var jag skulle ner till sjön. Lite vit på bilarna, dock ingen snö, utan bara frost och tanken slog mig att denna kalla natten kanske skulle väcka upp gäddorna, precis som min väckaklocka väckte mig, an kan jo hoppas!
    Februarifrost.
    Det tar max 5 minuter med mopeden till sjön och jag får med mig allt jag behöver, väl framme skimrar gräset av frost och det känns i nävarna under tiden jag plockar fram grejerna.

    Lite kaffe blir det innan jag montera min Deadbaits, hat en plan för en hel Makrill på badplatsen och en halv typ utan huvud som ska poppas upp ca 30 cm över bottnen. Sardinen ska läggas ut från Udden på branten utanför, helst där var jag fick en fin senast.
    Feature finder set -up, då får du djupet direkt och rätt.
    Jag hittar snabbt samma fläck och samtidigt djupet och kan sen ställa in allt rätt, det är ca 4 meter djupt + ca 3 fot överdjupt, en fot kommer min Sardin att stå över gräsbottnen nu. Det hela blir bra och Sardinen läggs ut på platsen.

    Allt är ute, allt är rätt och min väntan kan ta sin början. Kaffe och lite mackor kommer fram, kylan känns inte längre och himlen blir lite gråare och lite regnstänk kommer också, så det lilla shelter kommer upp och man sitter fint och skyddat. Klockan är kvart över 8.
    " Gula fläcken" på Flötmetad Sardin igen!
    Jag får vänta i 40 minuter, men så sker det! Indikatorn dras ur linan på Udden, linan löper fritt och flötet är borta och i mothugget känner jag lite extra stopp och jag kan snart landa en fin fisk igen och jag känner igen den direkt i håven när den rullar runt.

    Det är samma gädda igen, den med gula fläcken på sin vänstra sida och det är på samma plats och igen på samma bete, nämligen en Sardin. Krokarna sitter ytligt i käften och det går snabbt att kroka av fisken, som jag säckar en liten stund under tiden jag får fram kameran och stativet.
    Kännetecknet, den gula fläcken.
    Här har vi fiskens kännetecken, en gul fläck och nu är det andra gången vi ses inom kort tid. Efter lite bilder får fisken sin efterlängtade frihet och den simmar sakta ut mot djupet igen, om än lite besviken, men så är det.

    Efter detta scenario blir det väldigt lugnt, tiden går med tankar och lite tidsfördriv med mindre konstbeten, kaffet och en och annan cigg och jag tar in flötet från udden och lägger in det på Badplatsen vid dem andra två spöna.
    Flötet i den tidvis hårda vinden.
    Vinden börjar friska i och jag har lite falska bleep i larmen och framför allt på just spöt med flötet, så jag övergår till att bevaka det hela tiden.

    Molnen skingrar sig lite och faktiskt sticker solen fram ett par korta stunder också under förmiddagen, men bara ett par gånger. Det är dock tillräckligt för att en snipa ska ta min Sardin, en fisk på ca 3 kilo.
    Frusna Deadbaits.
    Mina Deadbaits tinar aldrig upp denna dagen, kylan håller i sig och det är bra. Gäddorna bryr sig inte om födan är fryst eller inte, dem tar dem om dem är hungriga.
    Mina gamla Shimanos still going strong!
    Under min väntan sitter jag och funderar över mina gamla Shimanorullar, tre stycken 4500 Sea Spinn Baitrunners, dessa köptes faktisk i Skottars land 1992 under ett besök vid Loch Ness och den lilla affären låg eller ligger i staden Inverness, så snart fyller dem 30 år och går fortfarande som Rolexklockor!
    En snipa till på Sardin.
    Det blir en snipa till på Sardin denna dag, inte ett sniff på Makrillarna, vilket förvånade mig mycket!
    Fladens lilla Conrad wobblare.
    Fladens lilla blårandiga Conrad gav också mig två mindre gäddor på andra sidan av Badplatsen och sen var denna dag till ända och jag stack hem vid 13 - tiden. Kul dag blev det och det roliga är att en gädda har jag fått tre gånger och nu denna två gånger ... Dags att byta plats snart eller hur?

    Igen visar det sig att gäddorna har sina små revir, sina ståndplatser och det där med selektiviteten har inte satt in än för den större fisken, men det kommer och nästa gång jag är där, så lägger jag en Makrill på Udden och kanske kommer jag att kunna nynna: we´ll meet again? Skitfisk på er!


    Läs mer på bloggen

  • #2
    Hej Luis!

    Vore kul att veta mer om hur gör när du nyttjar micro markers och så vidare för att loda djupt och avgöra bottenstruktur samt även hur du gör när du ska bestämma exakt hur högt upp du vill poppa ett bete. Själv är jag amatör på allt det här men ju mer man lär sig desto roligare blir det.

    Mvh!
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
    11 svar
    3 089 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
    77 svar
    4 904 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Xerup
    av Xerup
     
    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
    26 svar
    2 215 visningar
    15 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
    12 svar
    525 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Flex
    av Flex
     
    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
    15 svar
    1 411 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Kolnej
    av Kolnej
     
    Arbetar...
    X