Xerup's fiske och funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xerup's fiske och funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Xerup
    replied
    Lördag 26:e november 2022.

    +-0 grader och vindstilla. Klargrå himmel där molnen tappat sitt fäste i luften och hänger endast femtiotalet meter upp i luften. Jag har en stund över så jag greppar ett spö och en liten väska med några beten och styr kosan mot närmsta sjö. Sista femhundra metrarna fram till sjön är inte plogad så jag parkerar bilen och tar mig en promenad ner till sjön. Det finns inte ett fotspår utmed den lilla vägen vilket betyder att ingen har varit här på en vecka sen sista snön kom. Väl nere vid sjön ser jag till min lilla fasa att isen redan ligger på sjön och min förhoppning om att få kasta lite från land avbryts tvärt.

    Skam den som ger sig, jag traskar tillbaka i 20 centimeter djup snö till bilen. Startar bilen och singlar en mental slant i hjärnan... blir det krona så åker jag 30 minuter till en större sjö som sällan fryser innan nyår och om det blir klave så åker jag hem... det visade sig vara krona på båda sidor om det där mentala myntet.

    Väl framme vid sjön kan jag konstatera att två hjältar jag känner till har trailat i båten och gett sig ut på sjön, det ser av spåren ut som om dom varit ute länge och deras bilar är helt igenimmade. Jag går ut på bryggan och konstaterar att vattnet är kristallklart så några förhoppningar om att få fisk från bryggan infinner sig inte. Hela tiden kommer det in små flockar med sjöfågel men avståndet till dom gör att jag inte kan artbedömma dom. Det är sällan man får se så mycket fågel på ett och samma ställe och jag funderar på om det är dom låga molnen som gör att fåglarna väljer att slå sig ner just här, eller om det är för att flertalet av alla andra sjöar helt enkelt är frusna redan.

    Jag tar mitt spö och min lilla väska med mig längst ut på bryggan och redan när jag sätter ihop spöet och häktar på dagens första bete känner jag att mina fingrar börjar bli väldigt kalla. Inget ska få stoppa mig nu... det är aldrig för sent att ge upp... Första kastet för dagen känns sådär fantastiskt perfekt, precis i kanten av vassen långt ut till vänster. Betet är suspending och med torr flätlina går betet bara någon decimeter under ytan. Jag är på helspänn och känner att det kommer hugga precis i vilken stund som helst. Ett varv på veven, vänta... ett varv till... vänta...

    Nu ser jag betet, ett vevjerk och betet drar iväg åt ena sidan... vänta... ett till vevvarv och betet sticker ut åt andra hållet och jag tycker det ser så rätt ut men ändå ingen fisk i första kastet... och inte i andra... och inte i tredje... många kast blir det och jag bestämmer mig för att testa samma märke och samma modell men nu ett sjunkande bete. Dessvärre hjälper inte det heller så nu byter jag till ett tailbete och tror på under.

    Nu ser jag fiskar som är uppe i ytan och det ser ut som om det är vakande fisk. Vakande fisk när det är nollgradigt kan ju inte vara möjligt tänker jag men precis där och då får jag syn på den absolut segaste skräddaren jag någonsin har sett. Det kändes som om jag såg i slow motion när skräddaren flyttade på sig. Rätt vad det var såg jag flera och efter en liten stund kryllade ytan av smådjur och det var verkligen vakande fiskar jag såg... helt fel utrustning för mig för dagen och av någon anledning som jag inte förstår mig på så hade jag plockat ur flugspöet som alltid brukar ligga i bilen tillsammans med en liten flugask... varför? varför!? VARFÖR!!!!

    Jag plockar ihop mina saker och bestämmer mig för att jag faktiskt ska ge upp för dagen. Fiskarna som vakar kanske kan locka till sig någon större madam men nu saknar jag helt känsel i fingrarna och det skulle bara bli en ren plåga att handlanda en fisk. Det blev i alla fall ett par timmars kastande och det är ju helt klart bättre än att inte ens försöka. Till nästa gång ska jag ta med utrustning för alla tänkbara fiskarter...

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Gott folk... jag vill komma med någonting glädjande så här i mörkret!

    den 21 december... då vänder det och vi går mot ljusare tider :-)

    Vid den här tiden på året har jag helt glömt... eller kanske förlåtit flugor, myggor, knott och fästingar... och jag ser fram mot att få träffa dom små liven igen... med flugsmällan. Men ändå, med ett spö i handen och varmare väder än nu märker jag inte ens av dom och lider inte alls av deras surrande, stickande, bitande, krypande... så länge jag får känna lite spöböj då och då.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Bara rullen är ju värd det dubbla, jämfört med dagens ambassadeur beast så har den nästan liknande spec i en inte fullt lika vacker kostym.
    En prisjämförelse mellan dom så förstår man hur mycket man får för pengarna.
    köp köp köp för tusan ;⁠-⁠) är den inte såld innan jul får väl jag offra mig annars :⁠-⁠)
    Jag bad Lelle lägga undan den till mig så du slipper offra dig... jag offrade mig åt dig ;-)

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Vackert! Nu blev jag sugen att testa en sån där klenod.
    Senast ändrad av Xerup; 2024-04-01, 16:41.

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Kul förslag!

    Har du en bild på din rulle?

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg



    Idag var jag förbi en sportfiskebutik på lunchen för att handla nånting som jag bara behövde ha...

    Då står det ett jerkspö och en rundgavlad pjäs där som fångade min blick...

    Berkley Lightning (jerk) + Ambassadeur TGC 5001C (som har kostat 2595:- en gång i tiden) som nu var prissänkt till 800:-

    Jag kände dock inget behov där och då. Tänkte att jag kunde skicka ut en blänkare här ifall någon vill ha en sån rulle... eller kanske spöet... eller båda då :-)

    https://www.hultinsfiske.se/ (man får ringa... och troligtvis åka dit)

    Click image for larger version Name:	1.jpg Views:	0 Size:	186,3 KB ID:	2611897
    Bara rullen är ju värd det dubbla, jämfört med dagens ambassadeur beast så har den nästan liknande spec i en inte fullt lika vacker kostym.
    En prisjämförelse mellan dom så förstår man hur mycket man får för pengarna.
    köp köp köp för tusan ;⁠-⁠) är den inte såld innan jul får väl jag offra mig annars :⁠-⁠)

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Xerup
    Du borde prova en 80-tals ”lågprofilare”. Jag kör en Ultra Mag 1 till hö original och den kastade jämt med en CC DC 200 samt längre än flera moderna lågprofilare som provats. Du får magnetbroms och nästan CT eftersom linspridaren frikopplas.
    /h
    Kul förslag!

    Har du en bild på din rulle?

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Xerup
    Du borde prova en 80-tals ”lågprofilare”. Jag kör en Ultra Mag 1 till hö original och den kastade jämt med en CC DC 200 samt längre än flera moderna lågprofilare som provats. Du får magnetbroms och nästan CT eftersom linspridaren frikopplas.
    /h

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied




    Idag var jag förbi en sportfiskebutik på lunchen för att handla nånting som jag bara behövde ha...

    Då står det ett jerkspö och en rundgavlad pjäs där som fångade min blick...

    Berkley Lightning (jerk) + Ambassadeur TGC 5001C (som har kostat 2595:- en gång i tiden) som nu var prissänkt till 800:-

    Jag kände dock inget behov där och då. Tänkte att jag kunde skicka ut en blänkare här ifall någon vill ha en sån rulle... eller kanske spöet... eller båda då :-)

    https://www.hultinsfiske.se/ (man får ringa... och troligtvis åka dit)

    Click image for larger version  Name:	1.jpg Views:	0 Size:	186,3 KB ID:	2611897

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Jag avyttrar lite prylar...

    Annonser från pada01 på Tradera.com

    Borde sälja mer men det är ju så tråkigt att mecka med annonserna...
    Så, nu har jag lagt ut dom sista lågprofilrullarna på tradera. Jag som sa att jag aldrig skulle sälja av med min Revo3 Beast... men jag säger så mycket.

    Jag lyckades hitta en till grön ABU Garcia Ambassadeur CT Mag C3 med några repor och utan kartong som ska få tjänstgöra till havsöring och laxfisket (om det blir av) samt en del testande av spön, beten och linor. Det är ändå någonting jag ser som lite speciellt med dom här "gamla" rundgavlade multirullarna från Svängsta så nu har jag nästan gjort mig av med alla lågprofilrullar... jag kommer behålla en Max X och en Pro Max3 som jag har lagt ner på tok för mycket pengar i på spolar, vevar, lager och linor så dom två ska jag göra utrymme för i bilen tillsammans med en liten låda med passande beten ifall tillfällen till spontanfiske uppstår utmed kommande färdvägar... jag måste börja åka mer bil :-D

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 166 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X