MeanMachine: .....och en fortsättning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: .....och en fortsättning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: .....och en fortsättning!

Till slut kom då våren! Noterade med STORA bokstäver följande i kalendern den 14/4: ISLOSSNING I SJÖN! En liten värmebölja + lite vind fick bort det tjocka eländet till slut. Det blev så pass bra väder att jag till och med kunde måla klart de sista 3 skikten på skrovet på gös-kryssaren. Nu var allt redo för gös-jakt!

Vi inledde med att prova både båtens hållbarhet samt den nyinköpta elmotorn med ett jerkfiskepass efter lekgädda. Vi gled runt i lekviken ett par timmar och fick varsin gädda. Stefan en fin på runt 4 kg medans jag fick en liten parvel som med nöd och näppe hade växt sig större än jerken. Båten höll och elmotorn funkade så bra som jag bara kunde önska. Nackdelen med elmotor är dock transporterna. 20kg batteri + 10 kg otymplig elmotor gör att man får gå dubbla turer till bilen. Inte så himla kul kanske.

Veckan efter började jag åka runt och inspektera potentiella lekgrynnor. Tillsammans med min dotter Nora hittade vi ytterliggare 2 stengrynnor som behövde hållas koll på.
    Vi började nu närma oss den magiska perioden då vi träffade gösleken för 2 år sen och jag intensifierade inspektionsrundorna. Det var nu i början av maj och jag försökte ta mig ut för att provfiske grynnorna nån timme varannan kväll. Med facit i handen visade det sig sen att jag varit på fel ställen och provat. Jag testade nästan bara en av de nya grynnorna samt en tidigare känd grynna som enligt mig och Stefan hade stor lek-potential.

Efter att ha fiskat ett par timmar på just detta grund tog jag mig hemåt och mellanlandade på ett av de nya grunden. Här lyckas jag peta upp en 2-kilos gös med mina nya vertikal-fiske grejer och jag blir strålande glad. Hinner ta 2 abborrar och en felkrokad brax också innan jag spettar på hemåt. Skickar ett sms till Stefan med rapport och får ett lite avundsjukt svar tillbaks.

På väg hem med båten bestämmer jag mig för att stanna till på vårt kända lekgrund, som jag nästan inte provat alls hittills, och där blir det kalabalik. Med bara 1½ timme ljus kvar smäller det omedelbart i grejerna. Jag har ett otroligt fiske på ett helt fullsatt lekgrund och blir till slut tvungen att bryta fisket pga att jag inte ser något längre. Jag tappade räkningen totalt men uppskattar att jag fick upp ca: 15 gösar och tappade säkert ett 10-tal. En otroligt fin snittvikt, där dom flesta gösarna låg mellan 2-5kg, tydde på att leken var i full gång. Körde som vanligt med 100% catch and release. (ifall någon ens börjar fundera på ordet "rovfiske").
    Med stelfrusna händer plitade jag sen iväg ännu ett sms till Stefan som bara svarade "grattis".

Inte så svårt att gissa vad som planerades dagen efter va? Vi drog ut vid 15-tiden och satte kurs mot grundet. Stefan rivstartade direkt med ett hugg efter 10 sekunder. Det visade sig dock vara en mindre hanne som sedan följdes av ännu en kolsvart aggressiv liten krabat. Den fina medelvikten från igår var borta och det verkar som min vapendragare precis lyckats missa toppen på gösfisket.

Vi fiskar ett par timmar och får då och då hugg. Några får vi upp men många släpper. Till slut dör det av och vi bestämmer oss för att låta grundet vila lite. Vi åker runt ett par öar och försöker hitta gös, men inget nappar. Vi åker tillbaks till grynnan och Stefan lyckas nita en större fisk. En fin hona i 4 kilos klassen returneras. En stund senare ser jag en stor fisk på ekolodet och hinner precis säga "stor fisk" till Stefan innan jag får ett stenhårt sugande hugg. Fisken visar sig direkt och vi ser att den är stor. Den går och stångar tungt i 5 minuter innan vi kan håva en magnifik madam! Det är nära personbästa men saknar ett par hekto. Den väger prick 6400g. Gösen är en sån himla ståtlig fisk enligt mig. Kolla in den här bara:

Vi låter grundet vila en stund igen och åker iväg för att testa lite på det nya grundet där jag fick den allra första gösen detta år. Det är heltomt där och vi återvänder för en sista visit på lekgrundet innan vi vänder hemåt. Vi har ett par napp och till slut dör fisket helt. Vi kan till slut summera 12 gösar + 1 felkrokad samt 5 aborrar.

En liten vy inifrån göskryssaren:

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 152 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mikejohnson  
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 052 visningar
0 gillar