Team-Vraken: 100619 Vombsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team-Vraken: 100619 Vombsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team-Vraken: 100619 Vombsjön

[FONT=Comic Sans MS]Idag var det efter lång väntan dags att göra en utvärdering av Abborrefisket på Vombsjön för att se om sommarfisket kommit igång.
    Båten gled i vattnet vid 9:tiden i Björka och spänningen var på topp.
    Skulle vi få en repris av förra sommarens eminenta Abborrefiske eller skulle det bli en flopp sällan skådad?
    Vädret var oväntat bra med lagom vind och inte för kallt när vi gled ut ur Björkaåmynningen och ut på sjön.
    Planen var att beta av grunden ett efter ett tills vi hittade fisken, men mitt ute på 11m djup med vobbler som gick på ca 5m högg det på Jörgens spö.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][/FONT][FONT=Comic Sans MS]
    En skaplig Borre på lite över halvkilot kom upp, en bra början och hoppet steg en smula.
    Ytterligare en bit ut på sjön på samma djup drog det åter igen till på Jörgens spö och en likadan borre kom upp.
    Nu börjar jag naturligtvis bli osäker och undrar vad jag gör för fel, desperationen börjar krypa i kroppen och draglådan åker åter fram.
    Grunden betades av ett efter ett men inget hände, det tog säkert 1,5 timme innan något hoppade på igen.
    Då var det mitt spö som böjde sig tungt! En Gädda!!!
    Ingen stor Gädda men uppväxt på anabola gjorde den drillningen på min mycket lätta utrustning till en utmaning.
    PHUU!! nollan var släckt, visserligen en Gädda men dock en fisk på 2,2kg.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]
    Till slut lossnade det en smula för mig och även jag fick en Abborre på ca 4hg.
    Jörgen fick någon till och även jag lyckades lirka upp någon.
    Efter den kom det igång för mig och jag tog tre på raken med ganska korta mellanrum.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]
    Den största vägde 760g och nu trodde man ju att vi hade hittat fisken, men ack så fel man kan ha.
    Då inget mer hände valde vi att ta en paus och gjorde ett strandhugg på läsidan, medhavd grill tändes och chorizzo plus cabanoss slängdes på.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]
    Detta var nog dagens höjdpunkt, det var så fruktansvärt gott och skönt att ta igen sig lite på stranden, men det går inte att slappa för länge.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]
    Ut igen och Jörgen tog över rodret, nyätna och mätta gled vi åter ut på sjön med hoppet att fisken ska ha kommit igång nu på eftermiddan.
    Ett oväder nalkades med kolsvarta skyar och regn, kläderna knäpptes och vi var beredda.
    Som tur var gled ovädret förbi precis väster om oss och vi klarade oss med att drabbas av utkanten av regnet.
    Rejäla vågor, lite regn men vi hade tur.
    Bara några hundra meter väst om oss såg vi hur regnet piskade upp vattnet till ett vitt skum som såg ut att sträcka sig några decimeter över vattenytan.
    Ovädret varade en halvtimme men nu måste det komma igång, väderomslag ska ju vara bra hade vi hört.
    Det hade inte fisken, inte ett hugg på resten av eftermiddagen trots försök på flera ställen både djupt och grunt.
    Nåja, vi packade ihop och lade ner fisket för idag, på det stora hela var vi nöjda.
    En fin dag på sjön fick vi och vi gick ju inte helt lottlösa.
    8 Abborrar mellan 400g till toppen på 760g och Gäddan gav oss hopp om ett nalkande bra Vombsjöfiske senare i sommar.
    Vattentempen får nog stiga någon grad till så att Abborrarna samlar ihop sig på kanterna för att jaga.
    Nästan ingenting syntes på ekolodet, åtminstonde inte där vi fick fisk.
    I fjol såg vi fisk i stora drivor på lodet och det visade sig i antalet hugg som vi fick och det kommer säkert lite längre fram.
    Nu kommer värmen i veckan som följer och det kan va den utlösande faktorn, skillnaden mellan lycka och katastrof.
    Vi låter Vombsjön vila någon vecka innan vi kommer tillbaka, men vi kommer tillbaka var så säker!
    Nästa vecka är det Tävling på Ringsjön, Midsommargösen går av stapeln och vi får väl se om vi kan ställa upp.
    Finjasjöns Gösar lockar också, det måste testas innan det blir för varmt i vattnet och finjafisket dör ut för sommaren.
    Det är mycket som ska hinnas med och troligen hinner man bara hälften men hoppet är det sista som lämnar kroppen.[/FONT]

Conny

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
    http://www.team-vraken.blogspot.com/
    [/FONT]

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 898 visningar