MeanMachine: Ispremiär - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Ispremiär

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Ispremiär

Så drar då is-säsongen igång igen. Det har varit kallt och legat is sen slutet av november, men precis när isen skulle provas så kom då en snöstorm som varade en vecka och som gjorde att förra årets mardrömmar kom smygande. Det snöade så in i norden så allt fiskesug bara försvann. Nu har det lugnat ner sig med snöande men vi valde att mjukstarta med ett kombinerat aborre pimpel/ismete på en sjö vi inte ofta besökt förr. Den ska hålla grov abborre så det skulle bli spännande att testa den. Förr länge sen när jag var där och hade pimpeltävling så stötte vi på en grynna som jag och en polare hade ett fint storabborre drag på. Denna skulle vi fiska på tänkte jag.

Trots att snön börjat smälta undan lite så var det ett helsike att pulsa fram genom djup snö med vatten under. Innan vi ens kommit halvvägs till grynnan så hade vi båda 210 i puls, svettades ymnigt och flåsade som travhästar på ett upplopp. Vi hittade lite gamla borrhål och bestämde oss snabbt för en mellanlandning och lite fiske för att lugna ner kroppen lite efter shocken. Stefan får direkt ett häftigt påslag på sin pirk. Han tappar den tyvärr innan vi ser den men det var troligen någon av sjöns grövre riddare.

Vi sätter ut 5 ismetespön i en cirkel runt oss för att försöka locka nån stor borre att ta en mört. Allt vi lyckas få är en gädda på 4,2kg samt en del halvfina aborrar.
    Här är Stefan med gäddan:

Vi knallar vidare för att leta upp grundet och kommer till slut fram där jag tror att det är. Stefan sätter sig för att pimpla lite och återhämta sig medans jag börjar spana in landpunkter och försöker minnas vart grundet var. Jag springer runt som en tok och borrar säkerligen ett 30-tal hål utan att hitta nått grund. Det är ju så jäkla typiskt! Jag släpar runt Stefan över hela sjön i värsta tänkbara föret helt förgäves. Jag ger upp och vi knallar tillbaka en bit och sätter ut våra ismeten på chans utanför ett berg där jag såg en kille få en abborre på 1,5kg på tävlingen.

Det blir en rätt händelselös tillställning där vi lyckas lura upp 2 små gäddstackare. Vi ger upp och drar hemåt och pimplar lite på första stället en gång till. Nu är det min tur att få hugg av nått större som tyvärr hoppar av rätt så omedelbart. Även Stefan har ett par känningar av större fisk utan att få upp nån. Vi får en del halvskapliga strö-aborrar innan vi packar och åker hem. Det skulle ha varit en rätt så trevlig premiärtur omdet inte vore för all snö. DET ÄR SÅ ELÄNDIGT MED SNÖ!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
1 003 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 121 visningar