MeanMachine: Segt gäddpass i finväder. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Segt gäddpass i finväder.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Segt gäddpass i finväder.

Efter att vädret slagit om totalt och varit 4-5+ ett par dagar så har isarna blivit blanka och blöta. Vi gav oss iväg på ett ismete pass för att prova ett nytt ställe med ungefär samma miljö som det område jag hittade 10:an på för en vecka sedan. Grund vik, tjock vass och lätt brunfärgat vatten.

Det var klarblått och vi var på plats lagom till gryningen. Vi lodade upp en meters djup ända in mot vassen och borrade upp vårt vanliga fyrkantmönster. För ovanlighetens skull, och lite oroväckande, fick vi inga fäll under utsättning. Äh, det är lugnt tänkte vi. Beror väl på att vi är så tidiga, sa vi till varandra. Stefan meckade i ordning ett experimentspö med död, doftsatt mört och mäskade sen i det hålet med nån illaluktande sörja. Efter att allt var iordningställt så gick vi en mäskrunda och skickade i strömming i alla hål. Nu skulle vi bara vänta på mäsk-kicken.

Det tog längre tid än vanligt men efter drygt 30 minuter kommer ett napp invid vassen. Stefan lubbar iväg och halar upp en skabbig sak på max 2 kg. Han blir överlycklig och jublar för fulla muggar. ;-)

Vi får nu vänta ytterliggare en halvtimme, där vi strax efter en hålrensar-runda får dagens 2:a napp. Även denna i anslutning till vassen. Det är nu min tur att landa en gädda. Denna väger 2-3 kg.

Nu dör aktiviteten av helt och vi börjar ana vartåt det lutar. Borrahål AB. Vi börjar spekulera i varför fisket verkar vara så segt, om det kan vara den starka solen i kombination med den nyblanka isen eller om det kan vara allt smältvatten efter de senaste dagarnas töande som runnit ner i sprickor i isen och fått vattentemperaturen att kylas av. Förmodligen en kombination av båda. Vi sitter någon timme till men inser sen att vi nog allt får dra igång borr-firman om gäddorna ska fram idag.

Vi gör en flytt på 350 meter till en annan tjockvass för att försöka hitta någon mer stillastående fisk. Vi sätter ut allt på nya stället i rask takt och mäskar. Denna gång kommer responsen rätt så snabbt och Stefan hivar upp ännu ett "monster". Även denna invid vassen. Han vill egentligen inte bli fotograferad men jag tvingar till mig ett foto.

En stund senare kommer ett nytt napp, även detta vid vassen. Tyvärr lyckades gäddan norpa mörten för oss och det var tomt i andra ändan när jag skulle kroka. Efter detta blir det helt lugnt och vi gör en sista desperat överläggning där vi kommer fram till att eftersom SAMTLIGA napp varit vid vassen, så borde vi fiska vid vassen. Sagt o gjort.

Vi får vänta en bra stund och Stefan kommer på att vi inte mäskat och skickar ner det sista vi har i hålen. Det dröjer inte länge innan det kommer ett napp. Stefan tvingar mig att göra ett nytt försök eftersom jag misslyckades på förra nappet och jag lyckas nu kroka en fisk som bjuder upp till en riktigt fin kamp. Vi börjar ana en större fisk eftersom den rusar så kraftfullt och blir lite snopna när gäddan visar sig "bara" vara en 4-kilos med halv stjärtfena.

Vi bestämmer oss för att sitta en halvtimme till och hinner med att få ytterliggare ett hugg, en fisk som vi tyvärr missar pga att den kraftiga blåsten har dragit av en del lina från rullen och lyckats binda ihop hela utlösningsmekanismen i spöet.

4 fisk upp och 2 missade får väl vara ok fast det inte kändes så just då. Man har ju det hysteriska fisket förra helgen i färskt minne, men blir som vanligt i denna bransch rätt snabbt nedplockad på jorden igen. Varför skulle man annars hålla på med detta, om det skulle vara lika lätt varje gång. Det är detta som är lite av tjusningen i allt fiske. Det är så oförutsägbart hopplöst eller underbart, och ingen tur är den andra lik.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
993 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 973 visningar