J0nssa: Tillbaka i verkligheten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

J0nssa: Tillbaka i verkligheten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• J0nssa: Tillbaka i verkligheten

Nu är jag tillbaka i Matfors och Jonssa är tillbaka i Trondheim.
    Semestern var kort men bra!
    Klockan 17.15 i fredags eftermiddag var bilen packad och jag begav mig norrut mot järpen, där jag skulle möta upp jonssa framåt åtta-tiden.
    19.57 rullade jag in på Järpens tågstation där jonssa sedan en minut tillbaka stod och väntade.
    Citrus bitter, ska dä va nått dä?

In med resterande packning i bagageluckan och vidare mot… ja mot pizzerian som låg 80 meter bort.
    En Calzone till Joe ( hans livs första ) och en Mexicana till mig. Det kunde gott behövas efter den långa bilfärden.
    Framför oss på pizzerian satt det två medelålders män (troligtvis från stockholm att döma av dialekten) som hade planer på att suga i sig några järn.
    Två Gammeldansk skulle dom ha minsann, men va? ”vad fan är det här för dynga” utbrast den ena.
    ”Försöker ni lura oss? Det här är då rakt inte gammeldansk” sa han till bartendern
    Men se det var det visst, nämligen Gammeldansk Citrus Bitter förklarade bartendern.
    och så var det slut på det scenariot. jag och Jonssa hade hoppats på eldstrid, men fick nöja oss med ett simpelt ”åh fan, den där sorten har jag aldrig sett förr”
    Vi avslutade middagen och begav oss vidare mot Kall och ”morfars” hus.
    Kofamiljen påväg mot Kall

Isande whisky

Framme i huset packade vi i ordning det mesta i väskorna inför morgondagen, åt lite crakitos-chips och tog oss en iskall whisky.
    Runt klockan23 var vi i säng, detta eftersom klockorna var ställda på 04.10 morgonen därpå.
    Men vi han bara sova i några timmar innan någonting väldigt oväntat inträffade.
    Ica-handladren Anders, som bor i den undre delen av huset, drog nämligen igång ett Tecno-disco på högsta volym klockan två på natten.
    Han spelade så rutorna skakade, men låtarna var riktigt skyssta så det gjorde inte så mycket.
    klockan 05.15 påbörjade vi vår vandring upp i kallbygdens fiskevårdsområde.
    Stopp ett, Orstjärn.
    morgondimma över tjärn

Fisket gick segt , så vi bestämde oss för att äta frukost.
    Men vad nu? ingen olja nerpackad, och ingen ketchup heller!
    MISSÄR FRÅN START! tänkte vi.
    Men det gick bra ändå, lite Dansk Fatöl fick fungera som olja, och en vitlöksost fick ersätta ketchupen.
    Efter frukost traskade vi upp till Fisklösa-sjön där vi smällde upp tält och lastade av det mesta av packningen.
    Sedan bar det av mot rentjärnarna.
    Fösta kastet och Jonssa fick napp direkt, en fin öring på 7 hg som vi sparade till middagen
    Vi stannade vid rentjärnen i nån dryg timme där vi fick ytterligare några napp, både på knosans ”dynamit” samt fluga.
    Men sedan började det blåsa och fisket dog av en aning.
    frammåt eftermiddagen kom vi fram till Sätertjärn där vi lagade middag. Färsk pasta med öringssås och ett glas rött!
    lite kaffe på det innan vi gick tillbaka till tältet.
    Solnedgången kastade ett väldigt vackert ljus över området kring fisklösa-sjön, men fiskarna höll sig undan… inte ett vak på hela kvällen!
    Solnedgång vid en fisklös sjö

Natten bjöd på nästintill minusgrader, men vi klarade oss ändå bra i vårt lilla tvåmanna tält.
    Dagen därpå ringde klockan strax efter fem på morgonen och vi packade ihop grejerna innan vi slutligen gick tillbaka den väg vi kommit dagen innan.
    Sista stoppet på resan blev vid gärs-tjärnen där jag lyckades lura två små öringar på spinn.
    det högg vilt när det begav sig, men väldigt få fiskar följde med in till land. tråkigt nog
    Spinnfångad öring

framåt två-tiden på dagen var vi tillbaka i huset, och timmen senare satt vi på stationsgrillen i järpen med varsitt ”mellanmål” framför oss.
    I överlag var det en bra helg, även om man kunde önska mer av fisket!
    Film från helgen kommer inom kort!
    /S

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
990 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 905 visningar