Team NickeNockers: Mjörn på 3 dagar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team NickeNockers: Mjörn på 3 dagar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team NickeNockers: Mjörn på 3 dagar

Jag kan börja med att Mjörn är en utav de finaste sjöar jag fiska i det kan tom vara den finaste, stor sjö med mycket öar och grynnor på 5-15 meters djup som sluttar ut mot djupare vatten mellan 20 till 40 meter. Vi fick totalt 12 fiskar fördelat på 11 gäddor och en matgös (Magnus ”gösdräparn” naturligtvis) och det tre största vägde 6kg (magnus), 4,5kg (Claes) och 3,5kg (Magnus). Jag hade allt förväntat mer av denna resa* både när det gäller antal gäddor och storlek men med tanke på att det var en nya okända vatten så skall vi kanske vara nöjda. Både Magnus och Claes slog sina årsbästa och skall jag se det lite positivt så är det den ”höstresa” vi fått mest fisk på och årsbåtbästa ( Frank) blev inte slaget men det hade jag kunnat leva med för att det är ju lite syftet med resan.
    Den wobbler som fångade mest var utan konkurrens Cisco Kid 1800 och det berodde inte på att den fick mest fisketid utan så blev det bara, den stora Gädda som Claes fångade tog på en Buchertail Big Foot depthraider som är en strechad Cisco kopia på ca 30cm. Vi fiskade både vid djupbranter vid land och på friliggande grynnor men vi fick i princip alla hugg vid djupbranter nära land på 6-10meters djup. Jag kan tänka mig att Mjörn är
    den kanon sjö att fiska i som jag trott sedan tidigt 80tal när jag började läsa artiklar om sjön men det gäller som alltid att lära sig sjön och sedan var på rätt plats vid rätt tillfälle, vem har inte upplevt koma dagar på fiskevatten som normalt brukar leverera. Det var mycket båtar ute och fiskade för att inte tala om alla båtar som låg vid bryggor och småbåtshamnar och att fiska på en insjö som var uppmärkt med farleder och fyrar det är man inte van vid bortsett på vänern. Boendet var ingen höjdare, campingen var ok men stuga på fyra bäddar innehöll just inte mer, kylskåp och kaffebryggare jajjamensan men sen var det in mer än 2 kvm kvar till övrig verksamhet. Båtrampen vid Sävelångens utlopp till Mjörn ligger inte långt ifrån Alingsås centrum och var riktigt bra, lätt att lägga i och ta upp båten och skapligt med parkeringar men jag kan tänka mig att det blir trångt vid rampen under högsäsong. Det finns fler båtramper runt sjön (jag har ett enkelt sjökort med djupkurvor och ramper på) och skall man åka över dagen så skulle jag välja en ram i den sydvästra änden av sjön både för att jag tror på mindre kö och det blir närmare fiskeplatserna. Paravanerna fungerade bra med stora wobblers men jag är lite kluven till paravanfisket, man dubblar utan vidare arealen man fiskar på men det var svårt att kroka fisk för att tala om att drillningen som blir minst sagt okänslig. Nu så kommer vi till en
    summering av fisket i Mjörn. Frågar du mig om jag kan tänka mig att åka dit igen så svarar jag tveklöst ja på den frågan och det ligger inte längre bort än att du kan åka över dagen. Det var inte längesedan man upptäckte att fiska utan ekolod det går inte och nu så börjar jag se en GPS-plotter som ett måste om man skall fiska i större sjöar (frågan är om jag
    skall köpa fast eller mobilt) och jag kan se uppenbara fördelar med paravanfiske men det är nog att föredra trolling med separata paravaner/pulkor på mast men då börjar det kosta (jag har sett lösningar där man sätter masten i transport hållarna till spöna som är lite billigare och inte fast monterat).
    Nu så hinner jag inte skriva mer men jag tror jag fick med det mesta.
    Ha det gott så hörs vi
    /FN
    Share on Facebook

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
993 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 973 visningar