Esox-Lucius68: Två oktoberturer med skapliga gäddor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Esox-Lucius68: Två oktoberturer med skapliga gäddor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Esox-Lucius68: Två oktoberturer med skapliga gäddor!

Fredagen den 21 oktober
    Efter flertalet turer med andra inbitna fanatiker så var det inbokat en fiskedag med endast mina hjärnspöken som sällskap. Livet som gäddjägare har ju onekligen satt sina spår.
    Egentligen handlar allting om att njuta av tillvaron och ta alla bonusfiskar med största glädje. Så mycket som jag fiskat de tre senaste åren kommer jag väl inte att få tid med igen på ett tag.
    Trots all tid jag tillbringat vid vattnet kommer man aldrig i närheten av de mest inbitna, Hardcore fiskarna de som lägger ner all ledig tid på fiske. Jag har fiskat in mig i väggen i höst och nu får jag släppa på prestationsbiten och bara njuta av de dagar som är kvar innan isen lägger sig.
    En härlig höstdag i solsken
    Nåväl, en underbar morgon mötte mig när jag klev ner i båten under gryningstimmen, solen skulle göra sitt till för att bjuda på hobbyns framsida.

Snabbuppackning, fram med spöhållarna, koppla upp lodet, på med GPS:en, rigga spöna, plocka fram tänger och våg tillsammans med håven som du själv får plats i…Just ja, utan beten så står du dig slätt och idag är det tydligen bara 150 wobblers som fick vara med, borde räcka till de två tillåtna spöna man får använda?
    Som grädde på moset så stod två målarhinkar fyllda med feta mörtar som inte ville något annat än att hamna mellan 1500 sylvassa tänder.

FISKE I SMÅHÅLOR
    Planen var att börja i en extremt liten håla och i hålor bor de grymmaste och fetaste gäddorna i alla fall i min fantasi.
    Började med en Storm Thunderstick och en Cisco Kid 1800. Efter en timmes körning i fläskhålan kunde jag summera 5 gäddor med en sammanlagd vikt på ja kanske 3 kilo! Härligt, man är het!

Jag lämnade hålan och gav mig ut på större och öppnare vatten. Vattentempen låg på dryga 6 grader vilket är idealiskt.

Fisket blev genast segare och det blev långt mellan huggen. Det var även svårt att hitta stimmen av betesfisk som jag vet lämnat grundområdena. När jag väl hittade dessa stim så fanns det inga gäddor i närheten, inga som var hungriga i alla fall. Nu gick det en betesfisk på ena spöet och en wobbler på det andra. Vid lunchtid så får jag äntligen ett bättre hugg, gäddan hade tagit min mört och rullen fick ge ifrån sig lite lina i början av drillningen. Snart skymtar en femkilosgädda under ytan och den sitter bra krokad. Den vägde 5,55kg och var 91 cm lång, nytt höstbästa!

KÖR SAMMA OMRÅDE IGEN EFTER HUGG
    Vänder upp och åker förbi samma område, nu hade jag satt på den nya Westin Platypus på spöet, haken var fäst i den undre öglan och den slingrade sig fram på ca meterdjupt vatten. Smack, redan efter några minuters fiske så har Platypusen irrat sig in i en djävulskäft. Kände snabbt att det var en bättre fisk som bröt ytan direkt efter mothugget för att sedan trycka sig neråt i vattenlagret.
    Solen gjorde sitt till för att göra fotograferingen svår

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
982 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 818 visningar