Årets sista månad med öppet vatten för oss i Gästrikland. Beroende på hur kall oktober varit så kan det bli fiske hela november såväl som bara några dagar in i månaden. Ifjol kom snön och kylan redan 7 november som gjorde att det blev is på de flesta insjöar. Hösten 2006 och 2009 kunde man fiska hela november ut. Senaste båtturen i öppet insjövatten gjorde jag 06, den 10 december blev det en kall men ganska bra trollingtur på en av de otaliga insjöar vi har.
Jag älskar novemberfisket, ensamt, bistert, kallt, grått, svart vatten och stora gäddor! Om oktober handlar om action och hårda drillningar handlar detta fiske om få hugg, få fiskar, stora tunga gäddor och iskalla händer.
HUR ÄR FISKET I NOVEMBER?
Under denna månad så håller de fångade gäddorna en riktig hög medelvikt, det är sällan fisk under 4 kilo men antalsmässigt så sjunker fångsterna. Om en normaldag i oktober kan inbringa upp till 20 gäddor en kanondag så hamnar man sällan över 10 gäddor i november.
Vattentemperaturen ligger runt 4 grader och det handlar om mycket långsamt fiske.
Jag trollar sällan över 1 knop och maxfarten ligger på 1,2 knop.
Vid spinnfiske är det monoton, mycket sakta inspunna beten som gäller.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Jag älskar novemberfisket, ensamt, bistert, kallt, grått, svart vatten och stora gäddor! Om oktober handlar om action och hårda drillningar handlar detta fiske om få hugg, få fiskar, stora tunga gäddor och iskalla händer.
HUR ÄR FISKET I NOVEMBER?
Under denna månad så håller de fångade gäddorna en riktig hög medelvikt, det är sällan fisk under 4 kilo men antalsmässigt så sjunker fångsterna. Om en normaldag i oktober kan inbringa upp till 20 gäddor en kanondag så hamnar man sällan över 10 gäddor i november.
Vattentemperaturen ligger runt 4 grader och det handlar om mycket långsamt fiske.
Jag trollar sällan över 1 knop och maxfarten ligger på 1,2 knop.
Vid spinnfiske är det monoton, mycket sakta inspunna beten som gäller.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)