parabellum: 120130 Svårfiskat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

parabellum: 120130 Svårfiskat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• parabellum: 120130 Svårfiskat

Efter Anders pass i fredags som jag missade hade jag laddat nästan hela helgen för att komma ut idag trots att jag visste att isen håller på att lägga sig och att fiska i minusgrader är föga roligt. Anders meddelade att mörtstugorna låg kvar på vårt ställe och det var utan betesfiskproblem som jag körde mot fiskevattnet i morse, trodde jag!* Väl på plats ser jag att den ena stugan har vält och där finns ett fint hål i botten och den är givetvis tom på fisk, likaså den andra mörtstugan! Ingen bra start…
    Gör två kast med nätet och får upp två små mörtar, rekar därefter längs bäcken om jag kan hitta mörten men den är som bortblåst. Oklart varför, men sjunkande temperatur kan kanske ha gjort att de flyttat till ett bättre ställe!
    Humöret sjunker en aning med mina två mikromörtar och dessutom en blöt fot efter vissa debakel och väl på plats på första stoppet inser jag att det kommer bli en seg fiskedag. En tunn skorpa av is täcker det mesta av bäcken jag ska fiska i, i varje fall de ställen där vi haft bra fiske tidigare. Men men…på med en mört och sen ut med flötet. Efter ett antal drifter flyttar jag mig längre uppströms och gör ett nytt försök. Tio sekunder senare dyker flötet, missar mothugget men mörten är kvar och nästan direkt hugger det igen, ingen monsterfisk men en gädda och inget bompass trots allt oflyt tidigare. En ”normal”fisk kring 3kg som snabbt krokas av och får simma tillbaka. Prövar att jerka lite* men det är lönlöst och jag flyttar mig till en annan bäck.
    Här lyckas jag kroka ännu en normalstor gädda runt 3kg men sen är betesfisken slut och jerka är inte lönt att testa och jag bestämmer mig för att reka sjön och några andra platser till vårens fiske. Isen ligger tjock, över 10cm och det kanske kan bli ett isemetepass senare men nu väntar en period med mycket jobb. Dessutom har betesfisken flyttat på sig!

Summering 2012
    Anders: 33
    Martin: 20
    Totalt: 53

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 887 visningar