Torskfisket i Öresund riskerar att stängas i vinter | Sportfiskarna.se - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskfisket i Öresund riskerar att stängas i vinter | Sportfiskarna.se

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skulle det hända är det förbannat tragiskt. Många fina turbåtar som skulle kursa, många som skulle bli arbetslösa och allt vad det innebär.
    Många av båtarna på svenska sidan i sundet är inriktade på mycke mer än bara torsk. Fina meteturer, arttävlingar osv. Och det är inte bara så att man åker ut o klubbar tonvis med torsk. Många dagar får man ligga i för o ena ha nån med hem.
    Och det är ju konstigt att det inte är ngn som gnäller om sillfisket. För i jämförelse med torskfisket är ju det rena slakten.
    Jag förstår också att det är olika stora bestånd osv. Men fisk som fisk.
    Och tänk på alla utan båt som fiskar med sina ungar mm om båtarna skulle kursa pga stoppat fiske. Nya generationer med sportfiskare skulle gå förlorade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
      Mmmm, fast jämfört med yrkesfisket så är det "nada". I slutet på det glada 80-talet, när västkustmaffian hade tömt Kattegatt och Skagerack, flyttade man till Östersjön med Karlskrona som bas. Kvoten var då 2000 lådor torsk (en låda = 30 kg) per båt och vecka! 60 ton i veckan och kanske 20 av dom största väskusttrålarna på plats! 60*20 = 1200 ton i veckan...Där pratar vi en hel del fisk!
      Största problemet är ju myndigheterna som inte gjorde något förrän de blev kris. Fast ibland undrar ja om inte myndigheten fattar beslut utefter göteborgarna. För här på syd o ostkust har dom nästan slagit ihjäl fisket.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Största problemet är ju myndigheterna som inte gjorde något förrän de blev kris. Fast ibland undrar ja om inte myndigheten fattar beslut utefter göteborgarna. För här på syd o ostkust har dom nästan slagit ihjäl fisket.
        Japp, kan bara hålla med.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Skulle det hända är det förbannat tragiskt. Många fina turbåtar som skulle kursa, många som skulle bli arbetslösa och allt vad det innebär.
          Många av båtarna på svenska sidan i sundet är inriktade på mycke mer än bara torsk. Fina meteturer, arttävlingar osv. Och det är inte bara så att man åker ut o klubbar tonvis med torsk. Många dagar får man ligga i för o ena ha nån med hem.
          Och det är ju konstigt att det inte är ngn som gnäller om sillfisket. För i jämförelse med torskfisket är ju det rena slakten.
          Jag förstår också att det är olika stora bestånd osv. Men fisk som fisk.
          Och tänk på alla utan båt som fiskar med sina ungar mm om båtarna skulle kursa pga stoppat fiske. Nya generationer med sportfiskare skulle gå förlorade.
          Fast båtarna kör väl bara en tur om dagen på vintern? Tror de kan överleva på metturerna (spätta och liknande). Deras inkomster är sommaren, då folk tar med sina ungar ut och fiskar. Inte många som tar med en liten palt på torskfiske i januari, det är långt ifrån bekvämt.

Ser faktiskt inga problem med detta, att fiska på lekande fisk förstår jag inte hur man så länge kunnat legitimera. Alla får ju dra sitt strå till stacken för bevarat framtida fiske.

Alltid tyckt att det är för mycket av rovfiske på dessa båtarna, hinkas upp fisk, mängder som klubbas i onödan.

Kommentera

Ursprungligen postat av hoja Visa inlägg
            Fast båtarna kör väl bara en tur om dagen på vintern? Tror de kan överleva på metturerna (spätta och liknande). Deras inkomster är sommaren, då folk tar med sina ungar ut och fiskar. Inte många som tar med en liten palt på torskfiske i januari, det är långt ifrån bekvämt.

Ser faktiskt inga problem med detta, att fiska på lekande fisk förstår jag inte hur man så länge kunnat legitimera. Alla får ju dra sitt strå till stacken för bevarat framtida fiske.

Alltid tyckt att det är för mycket av rovfiske på dessa båtarna, hinkas upp fisk, mängder som klubbas i onödan.
            Är ju inte så jäkla bra att meta upp all plattfisk heller

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
              Är ju inte så jäkla bra att meta upp all plattfisk heller
              Såsom jag upplevt är det är det inte samma rovfiske på metturerna. Men klart plattfisken ska vårdas den med, men kanske inte lika hotad.

Borde iof inte anmärka så mycket, jag landfiskar så detta "drabbar" inte mig.

Kommentera

Det är oerhört mycket fisk i Öresund , att då begränsa spö fisket känns lite konstigt .
                Däremot behöver fisket begränsas på andra ställen där fisket är dåligt så det kan bli lika bra som i Öresund.
                "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                  Det är oerhört mycket fisk i Öresund , att då begränsa spö fisket känns lite konstigt .
                  Däremot behöver fisket begränsas på andra ställen där fisket är dåligt så det kan bli lika bra som i Öresund.
                  Nu har jag inte kunskap och forskat i torskens vandringar, men Jag ser det inte osannolikt att torsk från kattegatt vandrar ner såsom skrei-torsken vandrar i nordnorge.

Och tänk hur bra fisket blir om man inte stör torsken

Kommentera

Vi bad vår fiskevårdschef Markus Lundgren svara på era kommentarer. Han hade lite svårt för att hålla sig kort... Haha. Här kommer i vart fall de fakta han vill lyfta fram kring några av kommentarerna i tråden:

Utbytet av fisk mellan Öresund och Östersjön i söder samt Kattegatt i norr tros vara i sammanhanget små och svenska forskare pratar om subpopulationer som en del i förklaringen till att Öresundsbeståndet står sig så starkt och inte har lidit särskilt mycket av det kraftiga överfisket i de intilliggande havsområdena. Spill over-effekten av Öresundstorsk till omgivande havsområden bör därför av samma anledning rimligtvis vara begränsad. Läs gärna vårt EAA-dokument som det länkas till i nyheten, där har ni flera forskningsrapporter på temat. Jag rekommenderar särskilt denna sammanfattande artikel från svenska forskare, med länk till flertalet Öresundsrelaterade forskningsrapporter i referenslistan: http://icesjms.oxfordjournals.org/co...70/6/1081.full

En reglering ska alltid vara kopplad till en påverkansgrad, det gäller oavsett vilket fiske man pratar om. På Sportfiskarna värjer vi oss särskilt mot att det skulle innebära en oproportionerligt hård reglering mot ett svenskt sportfiske som fångar relativt lite torsk från ett enligt forskarna välmående bestånd i ett trålfritt område. Flertalet svenska och danska turbåtar skulle sannolikt gå i konkurs om fisket stängde. Sveriges lantbruksuniversitet (Havsfiskelaboratoriet i Lysekil i detta fall) har beräknat de svenska turbåtsfångsterna i Öresund till i genomsnitt 215 ton/år de senaste åren. Det kommersiella yrkesfisket i Öresund (ett garnfiske med maskor som innebär ett fönsteruttag) är ca 2,5-3 gånger högre än sportfiskefångsterna enligt samma forskares data. De danska Öresundsfångsterna är klart högre än de svenska. I det sammanhanget kan det som referens vara bra att veta vad de sammanlagda kommersiella kvoterna för västra beståndet har beslutats till de senaste åren:

2016: 12 720 ton
                    2015: 15 900 ton
                    2014: 17 037 ton
                    2013: 20 043 ton
                    2012: 21 300 ton

Det är inte många av båtarna som har bäst torskfiske under vintern, utan snarare under sommaren som någon av er också skrev. Vinterfisket kan vara tufft och väldigt fångstfattigt, men är traditionsbundet och populärt hos många under en tid när det inte finns så mycket annat fiske för turbåtarna. Båtarna i främst södra Öresund, som satsar mer på torsk än i norr där meteturerna är alltmer populära, har också ett periodvis mycket bra torskfiske på grunt vatten under sen höst. De riktade meteturerna startar ofta först i april.

Det kommenteras om fiske på lekfiskaggregeringar, det så kallade bulefisket. Historiskt sett har detta fiske på lekansamlingar av fisk av vissa personer bedrivits med en stor trekrok under pilken och dessutom en på ovansidan pilken, ibland storlek 10/0 om jag förstått det rätt. Detta har de flesta eller alla turbåtarna i Öresund förbjudit för länge sedan. Dessutom har metoden inneburit att man konstant gjort enorma ryck (ryckfiske = kroken har ryckts fast i fisken), eller pilkningar, med spöet för att den tunga pilken ska flyga fram. Att vintertröga torskar ska hinna fram och hugga på denna metod har åtminstone jag själv svårt att tro. Istället har andelen felkrokade fiskar varit hög.

Att vi på Sportfiskarna skulle vilja ha kvar ett sådant fiske är givetvis inte sant, men man får inte blanda ihop ryckfiske och bulefiske. Starkast bestånd skulle man såklart få om man helt slutade fiska på alla fiskbestånd.

Jag har fiskat väldigt mycket med egen båt i Öresund, dock aldrig torsk. I privat regi chartrar jag dessutom en av Öresunds turbåtar två gånger årligen för meteturer efter främst plattfisk med min fiskeklubb Kungsbacka Sportfiskeklubb, och har så gjort i drygt 15 år. För 6-7 år sedan körde vi en torsktur mitt i vintern med samma turbåt. Vill minnas att vi var 8-9 klubbmedlemmar som fick 33 torskar, samtliga rättkrokade. Det var rent drivfiske med lätta grejer och i huvudsak jiggtackel med enkelkrokar. Turbåtarna har frivilligt drivit igenom mängder med förbättringar sedan det glada 90-talet, bland annat har många av båtarna 45 cm som minimimått på torsk, alltså en bra bit över det lagstadgade måttet. De har liknande minimimått för många andra arter, trots att lagstadgade bestämmelser saknas.

Hälsningar
                    Markus Lundgren, Sportfiskarna
                    markus.lundgren@sportfiskarna.se
                    Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
                    Klicka här för att bli medlem!
                    Gilla oss på Facebook
                    Sportfiskarnas hemsida

Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                      Jag fiskar inte skälv torsk på vintern så jag skriver inte i egen sak.
                      Nog är det rimligt att fiska där det är gott om fisk men att begränsa där beståndet är svagt .
                      Öresunds bra fiske beror helt och hållet på trålnings förbudet , trålnings förbud under leken på andra ställen i Svenska vatten hade sannolikt gjort underverk.
                      "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X