Svendsen Sport lanserar fyra stycken tidningar - Fishberserk.com - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svendsen Sport lanserar fyra stycken tidningar - Fishberserk.com

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Anders. Ja det kommer visas konkurrerande produkter i tidningarna. Vad har vem som äger domän namnet med det här att göra. Hehe, Det är ju ingen hemlighet att Svendsen sport och DAM är med och har aldrig varit en hemlighet Det står i pressreleasen som gått ut i hela Europa.

Jan O, hehe ja vad säger man? Lite tråkigt av dig att reagera på det här sättet, det var faktiskt den sista jag trodde skulle reagera så. Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om det här. Tokfjantigt! Ingen har förnekat att Svendsen sport är med, du läste ju själv pressreleasen från dem, där de skriver att de tillsammans med mig gör detta. Vad är problemet? Återigen otroligt tråkig och onödig reaktion. Vill du diskutera detta så är du välkommen att ringa under morgondagen.

Ps. PUSS

Önskar er en trevlig kväll, nu blir det stand-up comedy från Netflix!

Looos. Robbooooooos

Kommentera

Hur är jag fjantig? Det var inte min avsikt. Jag har tryckt på fakta för att korrigera det första inlägget där jag uppfattat att avsändaren marknadsfört att detta skulle vara "e-magasin och "tidningar". Det är reklam för Svendsen Sport. Om vi har samma uppfattning vad är då problemet?

Återigen, snyggt, bra gjort! Men kalla det för vad det är, reklam.
      Senast ändrad av Jan O; 2013-03-06, 23:21. Anledning: kom på mer...
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Konstigt... Jag fick plötsligt ett starkt begär att köpa ny utrustning från savage gear... Undra varför?! XD

Kommentera

En fråga angående era "Reviews". Kommer ni fortsättningsvis att faktiskt recensera produkterna eller bara marknadsföra dem? Nyansera och sätt gärna produkterna i relation till andra, redovisa för- och nackdelar, kvalitet i relation till pris, "den här rullen får 3 rulltjut av 5 möjliga" osv. Det blir snabbt ointressant om varenda pryl är det bästa man nånsin sett.

Kommentera

Eftersom jag själv jobbar med marknadsföring tror jag mig ha en ganska klar bild av det här:

Fishberserk är ett typiskt exempel på det vi i branschen kallar "advertorials" eller "redaktionell reklam". Själva formen är en journalistisk produkt (en tidning) men syftet är marknadsföring: i det här fallet att bygga varumärken som Savagegear, Okuma m fl, och att sälja mer av dessa produkter.

Detta är ju dock långt från någon nyhet inom sportfisket. En gång i tiden hette allas vår lilla bibel Napp & Nytt, och det var egentligen precis samma sak, bara att det då skedde i pappersformat, och Normarks "magasin" eller vad de nu kallar det, är ett annat exempel. Det som dock är lite annorlunda här är att man inte har produkterna upplistade i en katalog, utan väver in dem i artiklarna.

Personligen har jag inget emot att läsa den här typen av "advertorials" eftersom de handlar om sådant som intresserar mig. Efter en snabb genombläddring av havs- respektive predatorupplagorna tycker jag också att det hela ser väldigt välgjort ut. Jag läser dock ALLTID en sådan här tidning med vetskapen att det egentligen handlar om reklam som vill få mig att köpa vissa produkter.

Kommentera

Hej Erik bra skrivet, jag håller med dig med en viktig skillnad. Det här sträcker sig faktiskt lite över begreppet advertorials då annonsören också äger mediaprodukten. Återigen, vilket är helt ok, om man kallar det för vad det är. Reklam med avsikt att skapa kännedom om och försäljning av ett antal produkter med gemensamma ägare. Gudarna ska veta att det är svårt nog för alla att avgöra vad som är vad idag...
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Helt riktigt Jan O, traditionellt avser "advertorials" ju mer typiskt det som är annonsbilagor till andra tidningar, men principen är ju densamma: en produkt som ska se ut som journalistik men egentligen är reklam.

Sedan får man ju berömma Savagear/Svendsen för att de vuxit sig så starka genom olika former av smart marknadsföring, när många av deras konkurrenter varit minst sagt passiva på den fronten. Om produkterna sedan är så bra som reklamen ger sken av, ja det är ju upp till var och en av oss att bedöma.

PS. Kudos till er för FishEco, det är en mycket välkommen satsning i mina ögon!

Kommentera

Jobbade under ganska många år på en mediabyrå som ger ut två stora branschtidningar. Jämförde man då tester i tidningarna med vilka som annonserade så kunde man snabbt hitta ett tydligt samband. Reklamavdelningen och redaktionerna va extremt tight kopplade. Tester där produkter helt sågades skickades till tillverkare eller ÅF för godkännande innan tidningarna gick i press. I ett så litet land som sverige va det helt nödvändigt att göra på detta sätt då man inte kan leva på prenumerationer eller sålda lösnummer. Tror inte en sekund att detta är unikt på något sätt. Så hur stor är egentligen skillnaden på denna "tidningen" och oberoende tidningar för den enskilda läsaren?

tomatoes, tomatoes?
                  #OneFly
                  http://vimeo.com/onefly
                  http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

mcuz: Det kan säkert förekomma sådant inom den oberoende sportfiskepressen också, det är jag inte rätt person att svara på eftersom jag inte själv jobbar där.

Själv läser jag mest Fiskefeber, och där kan jag i alla fall spontant minnas ett test av Shimanos vita Yasei-spön, där de tyckte att dropshotspöet var fantastiskt, men shadjiggspöet något av ett stolpskott. Vill också minnas att det i Fiske för allas återkommande test av haspelrullar har figurerat testvinnare från både Abu, Cormoran, Daiwa och Shimano, och alltså inte bara från dem som annonserar mest.

Sådant tyder ju på visst oberoende och journalistisk integritet i alla fall.

Kommentera

Ja Fishberserk är en tidning som ges ut av Svendsen, D.A.M. mfl, och därmed ÄR det marknadsföring. Jag ogillar inte konceptet enbart för den saken skull, men värdet av att läsa om just produkter i en sådan tidning är (för mig) mycket begränsad. Detta är ingen tidning, det är marknadsföring.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wilier75, 2022-01-31, 20:35
                      37 svar
                      11 199 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg hanlof
                      av hanlof

Startad av Flugfisket, 2025-07-08, 14:25
                      1 svar
                      178 visningar