Recension: Dapping och andra spännande flugfiskemetoder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Recension: Dapping och andra spännande flugfiskemetoder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Recension: Dapping och andra spännande flugfiskemetoder



    Boken går igenom mycket av det som nog får ses som grunderna till det moderna flugfisket. Teknikerna som tas upp är “långspöfiske”, ”dapping” och ”tenkara”. Detta är tekniker som jag, och garanterat många andra med mig, på ett eller annat sätt har kommit i kontakt med och provat under mina ungdomsår när uppfinningsrikedom har varit avgörande för att få fisk.

    Vem har inte smugit runt med ett hopfällbart metspö bland vattendrag och åar, och doppat masken där man känner på sig att det står en fet och glupsk öring eller röding? Den oförglömliga känslan då man ser masken flyta i vattenströmmen, en blandning av förväntan och spänning. Sedan adrenalinpåslaget när man i ögonvrån uppfattar den första rörelsen och därefter ser en mörk skugga som i hög fart kastar sig över sitt byte! Eller fjällresan då intet hugger på de beten man omsorgsfullt valt inför sitt livs (naturligtvis) fiskeupplevelse. Men så hittar man längst ner i lådan några gamla trotjänare, flugor som man med vindens hjälp försöker få ut till den huggande fisken, och DÅ!

    Boken tar även upp användbara tips som till exempel hur du skarvar linorna på bästa sätt för respektive teknik, recept på olika flugor och annat matnyttigt. Riktigt intressant blir det när vi kommer in på den Japanska tekniken Tenkara som mer än något annat känns som flugfiskets yoga...

    Det märks att Tilliander har ett uppriktigt intresse för ämnet han skriver om och detta smittar av sig på läsaren. Boken är inte den tjockaste på marknaden, men det behövs inte eftersom tanke, teori och själ finns med i boken. Den här är boken är för dig som inte behöver de nyaste flugorna som översvämmar butikerna idag. Den är snarare till dig som vill fiska för att föda själen och känna friden, Den blir lite av en filosofibok om man läser den med öppet sinne. Det är "back to basic" och det har Jan Tilliander lyckats få till på ett bra sätt. Massor med sköna bilder på fiskar, flugor och annat fiskenyttigt. Kort sagt en skön bok med en skön känsla i läsningen.

    Efter att ha läst boken har det väckts en längtan i mig att få återvända till bäcken där jag fiskade som barn, med ett lång spö och än en gång njuta av fiske med den enklaste utrustningen.

    Högsta betyg!

    Du hittar mer information om boken hos bokförlaget Settern

    http://www.settern.se/dapping-och-an...etoder-p-2016/
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Bergman; 2016-09-16, 08:44.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
29 svar
4 464 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Arbetar...
X