Fiske i Mekongfloden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Mekongfloden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Mekongfloden?

Hej

Jag ska resa till Vietnam om en vecka. Mitt resesällskap kommer att vid ett par tillfällen att bo vid floder, bland annat nere i Mekongdeltat. Det kommer säkert att bli tillfälle att fiska, och jag vet ju att många fiskar stor mal/karp, men jag söker tips angående lättare fiske.
    Jag har sökt på nätet och hittar väldigt lite info om fiske och vad för fisk som går att få på kroken.
    Jag vill spinnfiska med ett spö på 10-30 gram. Finns det någon som har något som helst tips?

Eller ska man satsa på mete trots allt?

/Henrik

Har varit i Mekong i Laos och många andra stora asiatiska floder. Tycker ofta fisket verkar svårt i huvudfåran. Oftast är det hårt fiskat med grumligt vatten. Enklaste sättet är att få fisk är oftast att hitta biflöden som kommer från opåverkade skogsområden med klart vatten, för på dessa platser hittar man alltid fiskar som jagar visuellt snarare än taktilt som i de grumliga floderna.

Fiskar du grummelfloder är det bara att meta med mask så kan man få lite allt möjligt. Största problemet är oftast att man får rensa kroken från plast som driver in i linan i princip hela tiden.

Kommentera

Tack för svaret Mastapike!

Om jag hoppar metet, vad skulle du rekommendera för bete? Jiggar med lätt huvud som inte går i botten? Små poppers om det finns mindre rovfiskar?
      /Henrik

Kommentera

Intressant tråd. Ska själv till Vietnam i höst, men till Hanoi.

Kommentera

Jag ska till Vietnam Hanoi i morgon och ska stanna 3 veckor, Sambon kommer därifrån och hennes pappa fiskar mycket så jag har planerat att följa med han ut lite, kan berätta mer om fisket när jag kommer hem om ni är inresserade

Kommentera

Har fått på lite olika. Var och metade ål med några locals i Indonesien i en liknande flod och då fiskade vi på mask, en annan gång fiskade jag en grummel flod efter mal med mask som bete på Borneo. En annan gång så fiskade jag snakehead och barb i kalkströmmar i en regnskog i Thailand, då spelade betet ingen roll! Vad du än slängde i vattnet så tog dem, det handlade bara om att smyga försiktigt för att inte skrämma dem.

Det största problemet på dessa platser är att localsen kan fiska extremt hårt med alla möjliga metoder, så fiskar man i urban miljö så är det i princip hopplöst om man inte har typ bättre/annorlunda utrustning än dem så man kan fiska på ett annat sätt. Roligaste fisket är helt klart däremot om du hittar kalkströmmar med fiskar som tar på mindre spinnfiskade beten!

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
            Tack för svaret Mastapike!

Om jag hoppar metet, vad skulle du rekommendera för bete? Jiggar med lätt huvud som inte går i botten? Små poppers om det finns mindre rovfiskar?
            /Henrik

Kommentera

Click image for larger version

Name:	403318_10151289444270524_1529126454_n.jpg
Views:	1
Size:	179,3 KB
ID:	1773796
              Småmalar likt detta får man där det är grumligt om man metar med mask på botten. Finns överallt typ.

Name:	408158_10150669288229669_1098767221_n.jpg
Size:	82,8 KB
ID:	1773797
              Finns sjukt mycket coola ställen att fiska på.

Name:	431652_10150688532159669_1637760585_n.jpg
Size:	163,2 KB
ID:	1773798
              Typiskt biflöde i låglänt primärregnskog. Vattnet är brunfärgat av nedbrytningen av löv och vattnet kommer från källflöden. Denna typ av vatten har oftast inte jättemkt fisk.

Name:	DSCN9050x.jpg
Size:	1,07 MB
ID:	1773799
              Barb. Tar på det man kastar i vattnet! Finns i kalkströmmar i regnskogen, ofta högt upp i system nedanför vattenfall där det bildas höljor.

Name:	IMG_2443.jpg
Size:	695,5 KB
ID:	1773800
              Utrustningen man kan få på plats är oftast extremt primitiv, men det är en del av tjusningen!

Name:	IMG_2446.jpg
Size:	900,4 KB
ID:	1773801
              Indonesisk mask.

Name:	IMG_9026.jpg
Size:	1,02 MB
ID:	1773802
              Typisk kalkström. Denna bild är från Sumatra. Fiskade ål på natten här men fick tyvärr inget. Betet var kyckling.

Name:	1958044_10152313073509669_19046178_n.jpg
Size:	52,9 KB
ID:	1773803
              Mekong, Laos.

Name:	1975130_10152313073674669_1029839013_n.jpg
Size:	39,2 KB
ID:	1773804
              Mekong, Laos.

Kommentera

Grymma svar! Tack!
                Jag tar med mig lite av varje så får vi se hur det artar sig. Jag är den ende i sällskapet som fiskar, så det blir när det blir tid över. Vi kommer bla att befinna oss i biflöden till Mekongfloden, men också en tur till Dalat och Ninh Bình.
                Har fler tips så är det såklart välkommet.
                /Henrik

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flytringsfiske_Helsingborg, 2022-08-05, 15:24
                7 svar
                582 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg emelialucass  
                Startad av Villespinn91, 2023-01-14, 13:15
                5 svar
                457 visningar
                0 gillar