Starta "Fiskedagar" för barn/unga i Stockholm sommaren 2016? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starta "Fiskedagar" för barn/unga i Stockholm sommaren 2016?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Starta "Fiskedagar" för barn/unga i Stockholm sommaren 2016?

Halloj!

Jag har inte haft så mycket tid över till att fiska själv den senaste tiden, men om det är något jag minns så är det ju de allra första gångerna i somras!

Min tanke är därför att till nästa sommar ordna något projekt kring Mälaröarna (Ekerö, Drottningholm exempelvis) och bjuda in barn och unga för att inspirera såväl pojkar som flickor till att skaffa sig ett sunt intresse och förhållningssätt till svenska vatten.

Min fråga till er här på Fiskesnack är då följande:

Finns det någon som är sugen på att göra något sådant?

Då jag är hyffsat ny på det här med fiske så skulle det kännas tryggt att ha att göra med någon som är mer erfaren (speciellt med massor av barn springandes nära vatten........). Dessutom lär det ju krävas en hel del material och eventuell sponsring, vilket kan vara svårt för mig att ensam få till då mitt kontaktnät ännu inte är så stort som många av er andras inom fiskevärlden.

Jag brinner verkligen för det här och med självinsikt vet jag ju att det med stor sannolikhet inte kommer gå att genomföra om jag blir kaxig nog att tro att jag kan klara det helt själv. Därför ber jag er alla om hjälp och roliga idéer, kritik och synpunkter.

Ha det gott!
    / FiskeLina
    Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

Du kommer bara få "kritiken" av mig, resten klarar du nog av själv att fixa och borde va hur enkelt som helst.

Du säger själv att du inte har erfarenheten och känner dig bekväm med att ha någon mer erfaren än dig vid sidan om. "Problemet" blir att du skickar över ansvaret till någon annan. Dessutom har du med barn att göra, kommer du ta ansvar över (om det dyker upp) 20 barn, målsmans närvaro eller inte? Det kanske finns hjälp att tillgå av godhjärtade hjältar, men vet dessa vad de ger sig in på, troligen inte.. det hjälper inte att man "tycker om barn", det är lättare att valla runt 20 får än 20 barn.

Du verkar va väldigt impulsiv av dig av det lilla man har läst, jag kan ha fel också. Tänk över ett par gånger vad du ger dig in på, det svåra är inte att få prylar och spons. utan det svåra är att hantera barnen.

/kritik off

Du kanske kan kolla med MastaPike om han kan ge dig en knuff i rätt riktning inom Sportfiskarna, de kanske söker volontärer under deras ungdomsdagar (eller öht rent allmänt)? Då är du inte 1)ensam, 2)har hand om barn och 3)prylarna och spons. är redan fixade. Kanske tills du har mer kött på benen och kan dra igång något själv i framtiden. Rom byggdes inte på en dag. Hoppas jag inte tog bort udden av något, utan drivkrafter hade vi fortfarande bott i grottor.
    Senast ändrad av Leon; 2015-11-28, 12:23.

Kommentera

Både Sportfiskarna och även en del av de anslutna klubbarna anornar barnträffar. Givetvis finns det även ickeanslutna klubbar som har barnaktiviteter. Mitt råd är att kolla runt med närliggande klubbar om de redan har några träffar i ditt närområde, alternativt att du kontaktar Zabina på Sportfiskarna så kan hon nog guida dig rätt. Volontärer som vill hjälpa till uppskattas oftast väldigt mycket.

Att ordna detta på egen hand (utan tidigare erfararenhet) är nog mer arbete än vad man kan tro.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
        Du kommer bara få "kritiken" av mig, resten klarar du nog av själv att fixa och borde va hur enkelt som helst.

Du säger själv att du inte har erfarenheten och känner dig bekväm med att ha någon mer erfaren än dig vid sidan om. "Problemet" blir att du skickar över ansvaret till någon annan. Dessutom har du med barn att göra, kommer du ta ansvar över (om det dyker upp) 20 barn, målsmans närvaro eller inte? Det kanske finns hjälp att tillgå av godhjärtade hjältar, men vet dessa vad de ger sig in på, troligen inte.. det hjälper inte att man "tycker om barn", det är lättare att valla runt 20 får än 20 barn.

Du verkar va väldigt impulsiv av dig av det lilla man har läst, jag kan ha fel också. Tänk över ett par gånger vad du ger dig in på, det svåra är inte att få prylar och spons. utan det svåra är att hantera barnen.

/kritik off

Du kanske kan kolla med MastaPike om han kan ge dig en knuff i rätt riktning inom Sportfiskarna, de kanske söker volontärer under deras ungdomsdagar (eller öht rent allmänt)? Då är du inte 1)ensam, 2)har hand om barn och 3)prylarna och spons. är redan fixade. Kanske tills du har mer kött på benen och kan dra igång något själv i framtiden. Rom byggdes inte på en dag. Hoppas jag inte tog bort udden av något, utan drivkrafter hade vi fortfarande bott i grottor.
        Tack för bra och konstruktiv kritik! Nu fick jag en hel del att klura på, men det mesta har jag redan svar på tal på

För det första handlar det inte om att putta över något ansvar på någon annan. Det handlar om att barnen ska få rätt kunskap och inte lära sig fel bara för att jag inte har rätt kunskap.

För det andra så har jag god erfarenhet av att passa många barn samtidigt. Dessutomskrev jag "fiskedagar" med fokus på plural, då det är mer givande för alla inblandade att barngruppen är liten (max 5 pers) av säkerhetsskäl såväl som att det är det optimala för inlärningsprocessen. Jag har haft praktik inom förskolan och alla stadier av grundskolan och det i kombination med den teori jag läst och barn och ungas lärande och utveckling gör att jag känner mig trygg i min roll som vuxen nära barn - vid vatten. Senast igår var jag ute med en 11-årig sprallig kille som inte kunde vara still på en brygga. Då jag är väldigt noga med att förklara varför jag ber honom att ta det lugnt och följa mina "order" blir det inga problem. Även yngre barn vill gärna höra logiska förklaringar och argument från människor i sin omgivning. Självklart var det lättare eftersom vi bara var två å andra sidan.

Och det sista då... Jo, det råkar vara så att jag har ADHD och massvis med andra diagnoser, men det har inte hindrat mig från att passa upp till 5 barn åt gången (nära vatten, hahah!). Fördelen med att vara impulsiv nära barn är ju faktiskt att man många gånger tänker steget före många andra vuxna och håller samma takt kring tankeverksamheten såväl som fysiska rörligheten ute som barnen. När barnet kommit på att "åh vad kul det skulle vara att titta låååångt ut över bryggkanten" har jag i många fall redan tänkt "jag ställer mig här vid kanten för det kommer säkert bli så att han/hon nlir nyfiken och då kan vi hålla hand och därmed inte förstöra det roliga. Men självklart är det ju så att ADHD för mig sig även nackdelar - vilket är en stor anledning till varför jag inte vill göra detta utan att ha en annan vuxen i närheten
        Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Husse0416, 2017-05-07, 20:36
        7 svar
        683 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av Flytringsfiske_Helsingborg, 2022-08-05, 15:24
        7 svar
        575 visningar
        0 gillar