Nu börjar det dra ihop sig... =) Flatanger/einvika! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu börjar det dra ihop sig... =) Flatanger/einvika!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så...

Nu har vi köpt på oss grejer från lokala fiskebutiken så att vi förhoppningsvis ska klara oss. Jag räknar ner dagarna nu. Ska bli så himla skönt

Är det någon här på forumet som varit i einvika/flatanger och fiskat och har tipis på något bra ställe att fiska?????

Mvh Andreas

Kommentera

----en fundering

Nu när jag har varit och köpt de fiskegrejer jag behöver kom jag att tänka på HUR fisket skall gå till.

Vi hyr en liten styrpulpet med ekolod (3 pers i den båten) och får ett sjökort på området. Vi kör med pilk (300-600g) å några gummi makkar i tackel ovanför.

-Hur ska det se ut där vi söker efter fisk (vanlig matfisk som sej, torsk, makrill hoppas vi på)? Söker vi djupbranter eller grund eller???

-Hur går det till när vi fiskar av ett område? Med tanke på de djup som jag hört att man fiskar på antar jag att vi inte kastar ankar utan mer flyter fritt, eller? Är det typ som vertikaljiggning???

Säkert superenkla svar på dessa frågor och att vi får svar på dom när vi väl är där, men nu sitter jag är och peppar mig inför resan och blir lite nyfiken

Kommentera

..jaja, jag får väl vänta å se hur det går till då...

Kommentera

Enklaste för att få fisk är att göra i stort sett lika som hemma. Leta efter djup, hitta ett grund vid det. Starta "framför" grundet och låt strömmar/vind dra er över grundet. Var aktiv med pilken, veva upp och släpp ner. Havsfiske är tufft med tyngre pilkar och stora djup men det ger oftast grym payback. Förutsätter att du kör med flätlina och som nån skrev, du bör/måste ha nylonlina sista 1-2 m. 1.0 brukar fungera. Se till att knutarna verkligen håller!! Har du gummimackar som upphänge och fisken är trög så prova andra färger. Tänk på att pilkarna bör ta dig snabbt/rakt till botten. Annars drar pilken iväg horizontellt och du vet inte var du fiskar. Ett annat tips är ju att hålla koll på mås. Där de är finns det betesfisk. Under dom simmar godbitarna. När ni fått armar som Karl-alfred och är lite less. Ta och släng på vanliga 10-15cm wobblers (som tål fart) och ta en trollingtur! Otroligt roligt! Kan locka riktigt stor fisk även om du bara är några få meter ner. (Använd gäddspöet). Ibland är havsfiske sällsamt trögt. Passa på att utforska nya platser, fiskemetoder. Ta upp några betesfiskar med etc silltackel. (man får inte fiska med levande bete så du får filea dom.) Låt rubbet gå till botten och meta... Kort sagt, gör som hemma fast i större format, på allt.

Hoppas resan blir bra!
          /Micket

Kommentera

tack alla för all feedback Ikväll vär det av!

Kommentera

Så....

Nu är jag tebaks. Att åka med fiskebussen kan jag varmt rekommendera. Allt är bra ordnat, vilket underlättar när man vill få så mycket fisketid som möjligt. Båten ligger redo utanför dörren (vi sov i en lägenhet på bryggan, ca 30 m till båten) och maten är lagad när man kommer in. Vi hade också tur med vädret så att vi kunde komma ut på havet alla dagarna.

Fiskemässigt skulle jag gissa på att vi tre drog upp ca 130 kg av olika varianter. Sej, torsk, lubb, uer, långa å kolja. Jag har ingen koll på vad som är stort eller så men det verkade på dom som vet mer att koljorna på upp till drygt 3,5 kg var störst i förhållande till hur stora de normalt är. Torsk fick vi upp till 9 kg. Jag fisk också ett dubbelhugg på sej, en på 4 å en på 5 och de låg så nära varann att jag tyckte det var EN fisk först när de kom upp, hehe.

Det får bli en resa igen nästa år

Kommentera

Hejsan!

Hur är båtarna i einvika går det bra att fiska 3 personer med dom?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nyken Visa inlägg
                  Hejsan!

Hur är båtarna i einvika går det bra att fiska 3 personer med dom?
                  Det går utmärkt

Kommentera

Låter bra det. vi är 6st som åker i maj
                    Vi funderade på om vi behöver 2 eller 3 båtar ..Tack

Kommentera

Ursprungligen postat av Nyken Visa inlägg
                      Låter bra det. vi är 6st som åker i maj
                      Vi funderade på om vi behöver 2 eller 3 båtar ..Tack
                      Och så blev vi bara tre till slut då..
                      Jaja det blir bra det oxså..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Husse0416, 2017-05-07, 20:36
                      7 svar
                      683 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Flytringsfiske_Helsingborg, 2022-08-05, 15:24
                      7 svar
                      575 visningar
                      0 gillar