Fiske och fjäll med familjen i Idre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske och fjäll med familjen i Idre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske och fjäll med familjen i Idre

Planerar att åka till trakterna kring Idre efter midsommar för att fiska och vandra. Har funderat på Fulufjället eller Städjan. Grejen är att vi har två barn med oss. 2 och 8 år gamla. Så att släpa med all packning upp på fjället för ca 4 dagars uteliv kan bli svårt. Är det någon som har tips på platser där man kan ha ett basläger att utgå ifrån? Vi har tänkt oss att tälta. Gärna vid någon å eller så, så att det går att fiska (fluga).

Kom igen å hjälp till lite nu! Ja e oxå nyfiken på samma fråga

Kommentera

Hej. Ett tips är att höra av er till Jonas Gardsiö på http://www.gardsio.se/ han verkar aktiv inom turism kring Idre samt fiske.

Generellt sett skulle jag säga att det är väldigt lättvandrat från Grövelsjöns fjällstation med väldigt bra leder å väl utmärkt. Där går bra att ta dagsturer. Å då kan ni ju tälta vid Grövlan å göra dagsturer om ni känner för det.

Själv har jag bara fiskat i fosksjöarna å foskan däromkring. Man får generellt sett en hel del öring där men ganska mycket smått (topp på kilot har vi fått men snitt kring 2-3 hg) och det är ganska vindutsatt så torrflugefisket är sällsynt...

/Jörgen

Kommentera

Instämmer i Jörgens kommentarer. Grövelsjön är väldigt lättvandrat. På västra sidan grövelån får man tälta gratis, på östra sidan tar de ut en liten avgift men då har man tillgång till toa å dusch tror jag.

Grövelån är inget att hurra för rent fiskemässigt men man kan som sagt göra fina dagsturer. Dock, ska du få bra fiske(tid) så kanske promenaderna måste bli (för) långa...
        Senast ändrad av GäddJävel; 2010-04-20, 13:32. Anledning: stavfel....

Kommentera

Tack för tipsen! Får plocka fram fjällkartan och kolla.

Kommentera

Ett tips. Ta er upp till Njupekärrs vattenfall, är dock lite osäker på tältplatser. Där kan ni vandra upp till Rösjöarna på Fulufjället, ett bra vatten och ganska lättfiskat. Sedan kan ni alltid ta er ner till Särna, och på östra sidan av Österdalälven kan ni fiska i Fjätälven.

Kommentera

Ett tips på gratistjänst för nätkartor som är förvånandsvärt detaljerade (zooma på bara) är Länsstyrelsens tittskåp.

Jag vet att användarvänligheten är från första delen av 1600-talet, men det uppvägs av mängden kartor...

Kommentera

Ett förslag

Den här platsen vid Guttan är mitt ute i vildmarken.
                Kartan visar bästa tältplatsen (Blå markering) enligt mitt förmenande. Intill på andra sidan ån finns en raststuga med torrdass och längre nedströms ytterligare en raststuga (Röda markeringar). Stugorna kan vara bra att ha att torka blöta kläder i eftersom det går att elda i en kamin där. Ved brukar finnas. Yxa är mera osäkert.
                Fisket är sådant att jag gärna återvänder dit. Jag har fått öring, harr, sik, gädda och abborre i den ån eller håarna uppströms.
                Bifogade filer
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Idre stugby har billiga stugor o då menar jag BILLIGT, vi betalade ca: 70:- natten per person för en fin stuga med micra kylskåp dusch o tillochmed båtnyckel till en båt i Idresjön 50 meter från stugan hängde innanför dörren, då det är lågsäsong på sommaren så är det kanonbilligt, o kan ju faktiskt vara skönt att ha lite bekvämligheter efter en heldag ute i naturen http://www.idrefjall.se/bokning/acco...0-05-08&days=7 det där har vi hyrt och vi var helnöjda. ni måste testa o fiske i Guttån, är man där rätt tid så kan man få stor Harr.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flytringsfiske_Helsingborg, 2022-08-05, 15:24
                  7 svar
                  584 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg emelialucass  
                  Startad av Villespinn91, 2023-01-14, 13:15
                  5 svar
                  457 visningar
                  0 gillar