ålder på öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ålder på öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ålder på öring

hej
    går det att fastställa ålder på en öring om man vet längden.
    har i vinter fått ett antal öringar i olika storlekar 30cm till 55cm och skulle vilja
    åldern på den.
    eller är det tillgång på föda som styr det hela.
    mv stefan

Ursprungligen postat av öring Visa inlägg
    hej
    går det att fastställa ålder på en öring om man vet längden.
    har i vinter fått ett antal öringar i olika storlekar 30cm till 55cm och skulle vilja
    åldern på den.
    eller är det tillgång på föda som styr det hela.
    mv stefan

Hej Stefan
    Det där med att åldersbestämma fisk efter storlek är minst sagt svårt. Precis som du skriver så är det tillgång på föda som påverkar. Även vilken miljö de lever i. Även hur klimatet varit under deras uppväxt tex varma/kalla vårar/somrar. I mitt arbete så använder vi olika delar på fisken kropp för att fastställa en ålder. På öring använder vi fjäll eller otolit (hörselsten som plockas ut ur huvudet). På Abborre använder man gällock eller otolit. Sen så preparerar man delarna olika beroende på art. På Öring använder man en hel otolit som man tittar på i lupp. På Abborre så bränner man otoliten sen delar man den och sen tittar man i lupp. På Mört gjuter vi in otoliten i plast sen sågar vi itu den, sen färgar och sen tittar vi i lupp. Det man tittar på och räknar är årsringar.
    Däremot så går det med rätt stor säkerhet att se på en fisk om den är en årsunge eller en ettåring genom att bara titta på storleken.
    m v h
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hej!
      Lånar tråden lite, har en fjällröding i frysen på 3,3 kilo som jag gärna skulle vilja veta åldern på.
      Hur går jag till väga?

Mvh
      Fishingbros

Kommentera

Ta kontakt med nån expert så kan de nog ge dig tipps. Har för mig att man tar ut nån del i huvudet och sågar itu och räknar årsringarna.

OT : Väldigt synd att denna inte fick leva vidare, man kan använda sig av fönsteruttag. Släppa tillbaka de små och stora ta de som är mitt emellan
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Har försökt kontakta SLU i Umeå men får inget svar.
          Önskade oxå att den skulle fått simma vidare. Tyvärr så gick hon inte övertyga att den skulle släppas tillbaka.
          Kan meddela att det var en hane i fin kondition.
          Har kvar huvudet och benrester i frysen i hopp om att kunna åldersbestämma den.

Skulle vilja påvisa hur länge en fjällröding måste leva innan dom blir "mat fisk"
          Det kan ge en förståelse för hur länge det tar för en fjällsjö att återhämta sig efter att varit utsatt av hårt fiske.
          Storlek och tillväxt beror förstås på hur näringsfattiga/rikt vatten dom lever i. Tror att dom flesta fjällsjöarna är näringsfattiga.

Upplever att många fjällsjöar i Västerbotten inte levererar samma antal som på 80-talet. (Då jag var liten).
          Vår äldre generation av fiskare ser ofta inga restriktioner för fiske efter fjällröding.
          Hör och får ibland se bilder på dom som tar 20-50 talet rödingar i varierande storlek efter en lyckad helg i fjällen.

Tycker att detta är tråkigt och förstör våra svenska vatten.
          Det måste till en attityd förändring om vi ska ha ett hållbart fiske.

Mvh.
          Fishingbros

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
          11 svar
          615 visningar
          0 gillar