smitta mellan sjöar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

smitta mellan sjöar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• smitta mellan sjöar?

Har tänkt ge mig på att testa lite trolling med deadbait.
    Men.
    Jag vill absolut inte föra smitta till den sjö jag avser fiska i.
    Jag fiskar uteslutande i denna sjö eller i havet och har hittills trott att jag då inte kan föra någon smitta från havet till sjön. Rätt eller fel? (båten ligger på trailer när den inte används)
    Om rätt: då är sill/strömming ok som deadbait utan smittorisk för sjön?
    Nu har jag funderat på att tjacka upp mig på mört, men ... finns risk för att mörten för med sig smitta?
    (vet ju ej var mörten är fiskad...)
    Räcker det med att frysa den för att förhindra smitta?
    isf: vilken temp krävs och hur länge?
    Allmänt: vilka smittor kan vara aktuella i sådana här frågeställningar?
    Allmänt: hur gör ni om ni testar en ny sjö för att undvika smittrisk. Duschar av redskap? spolar av båt o motor?
    Ngt annat?
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Generella tips:

(se fritidsbåtägare och sportfiskare)

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
      Har tänkt ge mig på att testa lite trolling med deadbait.
      Men.
      Jag vill absolut inte föra smitta till den sjö jag avser fiska i.
      Jag fiskar uteslutande i denna sjö eller i havet och har hittills trott att jag då inte kan föra någon smitta från havet till sjön. Rätt eller fel? (båten ligger på trailer när den inte används)
      Om rätt: då är sill/strömming ok som deadbait utan smittorisk för sjön?
      Nu har jag funderat på att tjacka upp mig på mört, men ... finns risk för att mörten för med sig smitta?
      (vet ju ej var mörten är fiskad...)
      Räcker det med att frysa den för att förhindra smitta?
      isf: vilken temp krävs och hur länge?
      Allmänt: vilka smittor kan vara aktuella i sådana här frågeställningar?
      Allmänt: hur gör ni om ni testar en ny sjö för att undvika smittrisk. Duschar av redskap? spolar av båt o motor?
      Ngt annat?
      Hej Fiske-Gubbe;

Det är inte bara fisk från ett "smittat vatten" som sprider olika sjukdomar....

Fiskredskap som kräftburar, mjärdar och nät kan också sprida sjukdomar och smitta när de används i ett "smittat vatten" och sedan odensinfekterade används i ett annat icke smittat vatten.

Ibland påstås det att båtar som används i olika vatten kan sprida smitta ....

Det här har varit uppe i olika diskussioner genom åren både i Finland, Norge och Sverige. Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm har nog mängder med information sparade och vet också vilka regler som gäller och vilka förebyggande åtgärder som bör vidtas för att förhindra smittspridning mellan olika sjöar och vattendrag....

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Är inte uppdaterad, men som kanotist fick man lära sig att tvätta med vatten inte räckte. Torkade av paddlar o kanot med t-sprit för att inte sprida kräftpest på den tiden det begav sig, men faktiskt inte hört så mycket nu i modern tid...

Kommentera

http://www.slu.se/Documents/externwe...%85GP_Flod.pdf
          Angående kräftpest:
          "Betesfisk från smittade vatten kan därför också
          sprida smitta. Risken för smittspridning med betesfisk kan elimineras genom
          att fisken fryses innan den används." sid 21 i ovanstående länk.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Smittorisken mellan hav och sjö är nog obefintlig. Sill/strömming är dessutom oftast bättre än fryst mört.

Kommentera

Tack för svar grabbar!
              Detta var ju rätt komplicerat.
              Här
              http://www.frammandearter.se/
              Innehållsförteckning, scrolla till sportfiskare o klicka på det...punkt 8:
              tex kan man läsa "en del virussjukdomar kan överleva i flera år i vilotillstånd)."
              Jag får göra efterforskningar.
              Eh, sedan kan man ju tycka att jag som återfallsfiskare inte ska behöva uppfinna hjulet, ta inte illa upp!...men jag har inte fiskat med någon "reda" sedan 80-talet...
              Iaf. Alla synpunkter är uppskattade!
              Med hjärtligaste tillönskningar om skitfiske till er alla!

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                Smittorisken mellan hav och sjö är nog obefintlig. Sill/strömming är dessutom oftast bättre än fryst mört.
                Precis det har jag utgått ifrån.
                Men. Kolla här:
                http://www.frammandearter.se/5arter/...is_anomala.pdf
                Salthalten i Öresund/Bälten är ca 8 promille och stiger ju längre norrut man kommer till ca 30 promille i höjd med Vinga (uppgifter från Wikipedia).
                Ryser.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                1 svar
                247 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg Jester Burk II  
                Arbetar...