Vad är oddsen för detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är oddsen för detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är oddsen för detta?

Var ute med en kompis igår och jiggade abborre i Sthlms skärgård. Vi fiskade i en mar där vattentemperaturen låg på 3,8 grader medan fjärdarna utanför låg på 5,8 grader...

...nu är det inte temperaturskillnader som var det konstiga (?) utan det faktum att av 25 fångade abborrar så var det 25 romstinna honor....

Att abborrarna har rom så här på höstkanten är väl inget konstigt i sig men att det bara skulle vara honorna som var villiga att hugga kändes mer märkligt. Någon som vet om det finns någon naturlig förklaring eller om det vi var med om igår bara var en riktig högoddsare???

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Var ute med en kompis igår och jiggade abborre i Sthlms skärgård. Vi fiskade i en mar där vattentemperaturen låg på 3,8 grader medan fjärdarna utanför låg på 5,8 grader...

...nu är det inte temperaturskillnader som var det konstiga (?) utan det faktum att av 25 fångade abborrar så var det 25 romstinna honor....

Att abborrarna har rom så här på höstkanten är väl inget konstigt i sig men att det bara skulle vara honorna som var villiga att hugga kändes mer märkligt. Någon som vet om det finns någon naturlig förklaring eller om det vi var med om igår bara var en riktig högoddsare???

/S
    Nu är jag (tydligen) inte lika stor i maten som du verkar vara så senast (för ca tre veckor sedan) jag var ute och fiskade abborre så slutade jag när jag hade fem fina filéabborrar i väskan. Samtliga honor. Med rom.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Nu är jag (tydligen) inte lika stor i maten som du verkar vara så senast (för ca tre veckor sedan) jag var ute och fiskade abborre så slutade jag när jag hade fem fina filéabborrar i väskan. Samtliga honor. Med rom.
      Åt du 5 själv!?!?!

Du har ingen hypotes om frågeställningen?

Kan det vara så att honorna är mer aktiva än hannarna...? Att de samlas mer? Eller är fler till antalet?

/S
      Senast ändrad av Silverbågen; 2013-11-20, 12:03.

Kommentera

Åt du 5 själv!?!?!

/S
        Det är nog bara för att provocera...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
          Det är nog bara för att provocera...
          Känner Herman så jag vet var jag har honom....

Några teorier?

/S

Kommentera

Känner Herman så jag vet var jag har honom....

Några teorier?

/S
            Tjääna
            Antagligen kommer det att vara 25 färre abborrhonor i det området som ej kommer att föröka sig. Eller för att uttrycka sig på ren svenska. Det kommer att bli mycket "handtrallande" i det området. Nu kanske inte det här var ett svar på din fråga,men väl en teori.
            På dom igen
            Bb

Kommentera

Tjääna
              Allvarligt talat så är det ju så att andelen hannar minskar drastiskt när fisken börjar väga mer än 100gr. Med andra ord ju större borrar ju färre hannar.
              Fast frågan är ju om inte "handtrallarteorin" var intressantare.
              På dom igen
              Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                Tjääna
                Antagligen kommer det att vara 25 färre abborrhonor i det området som ej kommer att föröka sig. Eller för att uttrycka sig på ren svenska. Det kommer att bli mycket "handtrallande" i det området. Nu kanske inte det här var ett svar på din fråga,men väl en teori.
                På dom igen
                Bb
                Det blir väl inget handtrallande om det inte finns några hannar på platsen?

Du eller dina kollegor på Sötvattenslaboratoriet kanske vet hur det förhåller sig?

Skall det vara ungefär lika många hannar som honor i ett naturligt bestånd?

Om så är fallet, finns det någon naturlig förklaring till att det bara är honorna som hugger?

....eller, vilket jag naturligtvis inte hoppas, är något snett???

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                  Tjääna
                  Allvarligt talat så är det ju så att andelen hannar minskar drastiskt när fisken börjar väga mer än 100gr. Med andra ord ju större borrar ju färre hannar.
                  Fast frågan är ju om inte "handtrallarteorin" var intressantare.
                  På dom igen
                  Bb
                  Vilka proportioner talar vi om i spannet 2-5 hekto?

Är det småhannar som befruktar de större honornas rom?

/S

Kommentera

Det blir väl inget handtrallande om det inte finns några hannar på platsen?

Du eller dina kollegor på Sötvattenslaboratoriet kanske vet hur det förhåller sig?

Skall det vara ungefär lika många hannar som honor i ett naturligt bestånd?

Om så är fallet, finns det någon naturlig förklaring till att det bara är honorna som hugger?

....eller, vilket jag naturligtvis inte hoppas, är något snett???

/S
                    Tjääna
                    Det kommer att "handtrallas" för fulla muggar. Om du läste mitt inlägg efter "handtrallarteorin" så har du svaret. Jag är rätt övertygad om att det finns en mängd hannar i området med den skillnaden att dom är mycket mindre och därför inte fastnar på dina jiggar. Ett typiskt lekbeteende hos abborren är en större hona omgiven av ett gäng mindre hannar som väntar på att få komma till. Självklart finns det en och annan stor hanne också, men dom är väldigt få jämfort med andelen stora honor.
                    Hoppas jag krånglat till det för dig så att du förstår.
                    På dom igen
                    Bb

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Grabbn88  
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10