Öring fenotyp och genotyp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öring fenotyp och genotyp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öring fenotyp och genotyp?

Var och fiskade i två sjöar som tillhör samma fvo och när jag pratade med ansvarige så sa han att de köpt fisk av samma ursprung till alla sjöarna. Han sa att det annars var svårt med tillstånd att få plantera in fisk. Fick öring i två av sjöarna förra veckan, som båda borde klassas som fattiga skogstjärnar utan speciellt mycket humus. I den ena sjön fick jag en kraftigt färgad öring med en del röda prickar i den andra så fick jag några nästan havsörings blanka med enbart svarta prickar.
    Jag har svårt att se att de skulle kunna ha samma ursprung men har inte sett någon studie om hur mycket olika vattentyper skulle uttryckas i färgen hos öringen. Skulle vara tacksam för om någon har koll erfarenhet av detta
    Blanka öringen
    Click image for larger version

Name:	Iggenoring2.jpg
Views:	1
Size:	41,1 KB
ID:	1829970
    Färgade öringen

PerN

Olika stadier i lek?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

tänkte också på lek i första hand, men även föda bör spela en roll. Sist men inte minst abiotiska faktorer som vattenkemi, bottentyp/färg, skugga/ljusinsläpp kan skifta rätt mkt även bland närliggande till synes lika vatten.

Kommentera

Bägge har tecken på odling, så att någon av dem är rester från ett ursprungligt bestånd går väl bort. Kan ju vara så att man köpt från en o samma odlare men att denna kan ha olika genuppsättningar i sin fisk. I naturliga bestånd förekommer det att fisk har olika utseende i samma vatten, och det har säkert med att göra med att fisken leker väldigt lokalt och har unik genuppsättning. Har stött på detta på öring i bla jämtland, och läste nyligen om hur otroligt lokala gäddbestånden kan vara i östersjön.

Kommentera

Då fiskarna är tagna med 4 dagars mellanrum tycker jag inte lekdräkt borde variera så mycket. Men efter skrivit inlägget så började jag fundera om det kan vara så att de i "blanka" tjärn förbereder sig för att gå till havs? Där fick jag in tre öringar till strand och två landade och de såg lika blanka ut.
          Click image for larger version

Name:	tvåblank.jpg
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	1773495
          I och för sig när jag kollade i frysen så är de från "blanka" tjärn nästan lika blanka när jag tog dem via pimpel i vintras.
          Medan en tredje tjärn som jag fiskade mycket på i vintras hade helt klart den "bruna" typen

Min fundering kvarstår om hur mycket varierar utseendet egentligen inom samma genotyp mellan liknade eller olika vatten?
          Är det någon som har exempel eller kan ge en referens?
          PerN

Kommentera

Bägge har tecken på odling, så att någon av dem är rester från ett ursprungligt bestånd går väl bort.
            Aj aj. Du kan vara något på spåren för i tjärnen med blanka öringar finns en mycket fin å att leka i och det ska historiskt funnits öring i den tjärnen. Mellan "vinterfisktjärnen" och den "blanka" går denna lilla ån och det finns även ett självföryngrande bestånd av (usch) amerikansk bäcköring som smittat båda tjärnarna. Den med blanka har aldrig rotenonbehandlats så att här finns även en hel del abborre.
            På de bruna finns helt klart problem med fenorna vilket jag inte sett på samma sätt på de blanka.
            Kanske rent önsketänkande då det skulle vara mycket roligare med ett självföryngrande bestånd
            PerN

Kommentera

Har förvisso inte fiskat Öring på flera år nu, men iaf så såg Öringarna som var av naturbestånd likadana ut, typiska bäcköringar, gula och bruna/grönaktiga med mörka och röda prickar , oavsett vilket vattensystem de var fångade i. Ska väl säga att vattensystemen inte hade förbindelse med varandra och den ena ån rann norrut och den andra söderut.

Kommentera

Färgen är tydligen en het fråga just nu. Hade missat denna tråden Utseende på öring i ett och samma vatten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                5 svar
                423 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Grabbn88  
                Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10