Tips på Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på Abborre

Hej, är det någon här inne som har bra tips på abbore i dett försommar väder?
    Är väldigt tacksamm för svar!

Jag tycker den är god stekt i smör panerad med en blandning av vetemjöl, ströbröd, salt, svartpeppar och citronpeppar....

Kokt färskpotatis, en hemmagjord remouladsås och en kall pilsner till det är perfekt så här i försommarvärmen...

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

lyssna inte på silverbågen, han är bara sur för att får pyssla med båten ist för att fiska.
      Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
      sigpic
      Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
        lyssna inte på silverbågen, han är bara sur för att får pyssla med båten ist för att fiska.
        Fast jag tycker nog att han har en poäng den gode Silverbågen...Det kan väl inte vara så förbannade svårt att skriva frågor som är möjliga att svara på? Pratar vi insjö eller skärgård? Mete eller bete? Djupt eller grunt? Stort eller smått...Yeah, you get the picture...

Om frågeställaren (inte just denna tråd utan allmänt...) försökte utgå ifrån att den som kanske svarar inte redan har hälften av förutsättningarna så skulle det också vara möjligt att ge bättre och snabbare svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          Fast jag tycker nog att han har en poäng den gode Silverbågen...Det kan väl inte vara så förbannade svårt att skriva frågor som är möjliga att svara på? Pratar vi insjö eller skärgård? Mete eller bete? Djupt eller grunt? Stort eller smått...Yeah, you get the picture...

Om frågeställaren (inte just denna tråd utan allmänt...) försökte utgå ifrån att den som kanske svarar inte redan har hälften av förutsättningarna så skulle det också vara möjligt att ge bättre och snabbare svar.

Killen är 16 år hallå? Han/frågeställarna kanske kan vara nybörjare och kanske inte vet att fiske skiljer sig från vatten till vatten? Personen kanske bara söker allmänna tips?
          Ingen tvingar dig (hoppas jag) att svara på alla frågor?
          Ät en pepparkaka eller två vettja.

Kommentera

Poppers är kul, spinnare är kul, jigg är kul.
            Dagtid lite djupare.
            Kväll grundare eller på ytan (poppers).
            Detta har funkat för mig den senaste tiden.

Och sen ska du inte lyssna på Silverbågen.........INGE SVARTPEPPAR eller citronpeppar. Det ska smaka abborre.

Kör hårt
            Go for the big ones you must

Kommentera

.....och innan den hamnar på tallriken så funkar följande:

Mete med mask eller löja.

Kast med jigg, spinnare, små vobbler eller skeddrag.

Fluga med kast dobb eller flugspö och streamers/zonkers el motsv.

Förr var Reflexspinnare i 7 g min absoluta favorit, men numera kör jag mest jiggning med 2,5 alt 3 tums Relaxjigg.

Använder helst ett 7 fots ganska rappt och känsligt spö med kastvikt -21 g och till det en haspelrulle i 1000-storlek laddad med 0,12 flätlina. Det känsliga spöt och flätlinan hjälper till att registrera nappen. Finns det risk för gädda (vilket det oftast gör) kör jag med tafs....antingen färdigköpta wolframtafsar eller tafsar av 19-trådig Wire som jag knyter själv.

Fiskar oftast abborren i anslutning till friliggande grund med vegetation och lite djupare områden utanför....

På hösten fiskas abborren oftast nere vid botten men på våren/sommaren kan du även komma i kontakt med ytjagande abborre.

Kör man från båt är ekolod ett ovärderligt hjälpmedel. Letar man ytjagande abborre så är ett bra tips att hålla utkik efter måsdyk..

Vill du få lite bra tipps om jiggfiske efter abborre tycker jag att du skall spana in FishEcos livefiskesändning med Henke Sandahl..

Enligt mig är abborren den absolut godaste matfisken......om fångsten är god så plocka inte upp fler än du och familjen orkar äta vid en måltid.....släpp tillbaka de största exemplaren..

Skaffa en vass filetkniv och lär dig att filéa o byxa abborren så kommer du att bli hjälte hemma....

/S

PS...den kalla pilsnern kan du vänta med tills du har åldern inne
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Eller varför inte dom 2 danskarna som flyter runt i en "prideflotte" till Falklinds ljuva stämma.

Senast ändrad av Freedee; 2014-06-09, 08:40.

Kommentera

det går ju alldeles utmärkt att ge lite allmänna tips, visst..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                  5 svar
                  412 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Grabbn88  
                  Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10