Gädda på djupet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda på djupet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda på djupet?

I trakten där jag bor finns en sjö med rätt så mkt gädda.
    Den är djup med största djup på 50 meter och stora områden med 25 - 40 meters djup.
    Tror ni det finns någon gädda eller annan fisk nere på djupet?
    Det skall även finnas Röding i sjön samt Nors.
    Har med mitt lod sett stora nors stim samt mkt fisk på ca 30 metersdjup men när jag kör över de större djupen får jag mest störningar iform av brus samt ser lite fisk på kanske 15-20 meter.
    Antar att den rödingen som finns kvar går därnere på djupet nånstanns? kanske gäddan med?
    Bara lite funderingar jag har
    Min fiskeblogg:
    www.marcusfiske.blogspot.se

Hello! Vet vilken sjö du menar, har fiskat där mycket dom senaste två åren och har sett precis samma på lodet. Har hört att det ska vara sparsamt med gädda men det verkar inte stämma, vi har tagit några på runt 4-5 kilo och massa snipor. Har också klurat på det där med rödingen.... Vet inte hur man ska lura upp den om det nu är så att det är röding som står där. Vi har skickat ner vertikaljiggar på dom men det kanske är för smått för dom jiggarna, dom verkar inte intresserade alls. Kan inte så mycket om rödingfiske heller å andra sidan men det känns svårt att fiska med nått annat när dom står så djupt. Det är en rätt svårfiskad sjö men man blir ju lite nyfiken på vad den döljer. :P
    http://intenuvifiskar.blogspot.com
    sigpic

Kommentera

Trevligt med svar från en annan fiskeintresserad Lindomebo
      Att det går mkt gädda o även Abborre stämmer.
      Ja sjön är hyffsat stor och djup och trolla runt är som att leta efter en nål i en höstack men jag har fått alla mina gäddor längs en djupbrant största på 5 kilo.Så ja den kan vara svårfiskad om man inte kan sjön.
      Tappade för ca 2 månader sen en riktig pjäs precis vid håvningen då den satt bara i en krok.
      Har ju hört om folk som fått lite röding genom åren så det går säkert lite kvar ute på djupet,vertikaljiggning eller pimpla från isen verkar vara det som ev kan funka,har inte heller nån erfarenhet av röding =)
      Senast ändrad av Maackan; 2014-07-27, 12:02.
      Min fiskeblogg:

Kommentera

Låter som att det är på samma ställe vi också har fått gädda. Även längs kanterna på ca 12 meters djup har varit bra. Ja abborre har vi fått riktigt bra snittvikt på där, finns säkert några ordentliga bjässar! Var inne och läste på din blogg lite, hade du metat mört i nordsjön? Har läst att det inte ska finnas, men har tyckt att det verkar lite konstigt. mört finns väl i så gott som varenda sjö.
        Ja, har funderat på pimpelfiske med men det känns som att det får vara en redig vinter om man ska våga sig ut en bit. :P
        sigpic

Kommentera

Jadå det går mört i sjön gäller bara att veta var men skall hitta dem
          Nej alla sjöar har inte mört,mört är en av de fiskar som stryker med först när en sjö blir försurad.
          Ja fyfan det är en bra bit till land om det skulle hända något så det får vara rejäl is för att man skall våga sig ut,lyckas man pricka rätt kan man nog ha riktigt bra pimpelfiske efter borre.
          Min fiskeblogg:

Kommentera

Där ser man, det visste jag inte. Då får jag ge mig ut och prova att meta lite mört nästa gång. :P Blir nog att vertikalfiska efter gädda mer där med.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Twistofmaria Visa inlägg
              Hello! Vet vilken sjö du menar, har fiskat där mycket dom senaste två åren och har sett precis samma på lodet. Har hört att det ska vara sparsamt med gädda men det verkar inte stämma, vi har tagit några på runt 4-5 kilo och massa snipor. Har också klurat på det där med rödingen.... Vet inte hur man ska lura upp den om det nu är så att det är röding som står där. Vi har skickat ner vertikaljiggar på dom men det kanske är för smått för dom jiggarna, dom verkar inte intresserade alls. Kan inte så mycket om rödingfiske heller å andra sidan men det känns svårt att fiska med nått annat när dom står så djupt. Det är en rätt svårfiskad sjö men man blir ju lite nyfiken på vad den döljer. :P
              Nu vet jag i stort sett ingenting om rödingfiske, men en annan metod för djupt fiske är ju att trolla en flytande wobbler som går grunt i "naturligt tillstånd" med hjälp av en 3-way rig. På så sätt kan du få wobblern att gå strax ovanför botten. Här har du själva grundprincipen; http://topfishingtackletipsvideos.co...humbs/1175.jpg

Jag brukar köra 0,25 nylon(tanken är att sänkestafsen ska vara riggens svagaste länkt)till sänkestafsen(c:a 1m, beteslås i änden så att jag kan byta sänke smidigt vid behov)och 0,45 fc(men nylon borde också funka)till betestafsen(nån decimeter längre än sänkestafsen, beteslås i änden för att ansluta antingen wobblern eller gäddsäker tafs). Tror det kan behövas rätt rejäla sänken till de djup ni berättar om, skulle gissa att nåt lättare än 100-150 gram inte är till hjälp.

Bara att ta fart, släppa ut lina tills du får bottenkontakt med sänket och hålla spöt i handen, så att du känner att sänket släpar i botten. Dra med spöt då och då för att känna så att wobblern går som den ska, annars är det förmodligen skräp på den.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
              1 svar
              249 visningar
              2 gillar
              Senaste inlägg Jester Burk II