Varför leker inte alla fiskar på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför leker inte alla fiskar på våren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför leker inte alla fiskar på våren?

Sötvattensfiskarnas lektider är utspridda över året, det är nästan bara under högsommaren som inte någon fiskart leker i Sverige .
    Det naturliga vore väl att, liksom alla fåglar och däggdjur, föröka sej på våren.
    Finns det några teorier om varför lektiderna är så utspridda?

Lars S

Jag tror att varje art leker när förhållandena är bäst. Om alla lekte samtidigt skulle konkurrensen mellan ynglen bli stenhård.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Jag tror att varje art leker när förhållandena är bäst. Om alla lekte samtidigt skulle konkurrensen mellan ynglen bli stenhård.
      Jo jag har tänkt ungefär så också men sen förstått att de flesta yngel kläcks fram på våren även om leken sker på hösten då rommen ligger i dvala över vintern. Detta innebär att höst och vårlekande arter kläcks fram någorlunda samtidigt...finns säkert undantag, tex Lake, men tror det är huvudregeln.

Lars S

Kommentera

Det borde val ha att göra med att fiskar är kallblodiga. För fåglar och däggdjur är nog alltid vintern den tuffaste tiden. Men fiskar kan lika gärna trivas som bäst nar det är svinkallt, som tex laken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
          Det borde val ha att göra med att fiskar är kallblodiga. För fåglar och däggdjur är nog alltid vintern den tuffaste tiden. Men fiskar kan lika gärna trivas som bäst nar det är svinkallt, som tex laken.
          Jo det är sant.
          Dock borde det vara en stor risk att låta lagd rom ligga i månader men eftersom det sker hos flera fiskarter så finns det en rejäl anledning till att detta beteende lönar sej.
          Det är just den anledningen jag söker.

Lars S

Kommentera

En anledning till att tex Laxen och Öringen leker på hösten fast rommen kläcks först på våren, kan vara att ynglen är färdiga för tillväxt direkt när våren kommer utan att spilla tid på lek och efterföljande väntan på att kläckas. Likaså tror jag att Gäddan leker tidigare än de flesta andra arter för att Gäddynglen ska få ett försprång för att kunna skroffa i sig yngel av senare lekande arter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              En anledning till att tex Laxen och Öringen leker på hösten fast rommen kläcks först på våren, kan vara att ynglen är färdiga för tillväxt direkt när våren kommer utan att spilla tid på lek och efterföljande väntan på att kläckas. Likaså tror jag att Gäddan leker tidigare än de flesta andra arter för att Gäddynglen ska få ett försprång för att kunna skroffa i sig yngel av senare lekande arter.
              Vettiga synpunkter!
              Betr Laxen har jag själv en teori att, eftersom den tydligen absolut måste leka ganska högt upp i älvarna, så vore det svårt/omöjligt att göra denna vandring på vintern (för att säkert vara framme på förvåren) pga risk för mycket lågt vattenstånd.
              Därför har den utvecklat ett system där den går upp vid ett vanligtvis säkert vattenflöde och gräver ner sin rom i några månader.
              Teorin skulle till viss del även kunna gälla öringen och de andra laxfiskarna.
              ?
              Lars S

Kommentera

Ursprungligen postat av Lars S Visa inlägg
                Vettiga synpunkter!
                Betr Laxen har jag själv en teori att, eftersom den tydligen absolut måste leka ganska högt upp i älvarna, så vore det svårt/omöjligt att göra denna vandring på vintern (för att säkert vara framme på förvåren) pga risk för mycket lågt vattenstånd.
                Därför har den utvecklat ett system där den går upp vid ett vanligtvis säkert vattenflöde och gräver ner sin rom i några månader.
                Teorin skulle till viss del även kunna gälla öringen och de andra laxfiskarna.
                ?
                Lars S
                Det låter logiskt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lars S Visa inlägg
                  Jo det är sant.
                  Dock borde det vara en stor risk att låta lagd rom ligga i månader men eftersom det sker hos flera fiskarter så finns det en rejäl anledning till att detta beteende lönar sej.
                  Det är just den anledningen jag söker.

Lars S
                  Tror inte lakyngel dröjer så länge innan de kläcks,
                  ca 1-2mån. Då den normala temperature for äggen är typ 1-5C°. Så de kan säkert kläckas i slutet på februari i vissa fall.
                  Senast ändrad av Cobrak; 2015-01-01, 20:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
                    Nja lakyngel kläcks ca 1månad efter lek, de "väntar" inte in våren.
                    QUOTE=Cobrak;971688]Nja lakyngel kläcks ca 1månad efter lek, de "väntar" inte in våren.[/QUOTE]
                    Helt riktigt!
                    Laken är ett undantag på många sätt, den enda torskfisken i sötvatten, dess rom flyter upp efter befruktningen och svävar fritt.
                    Jag avsåg dock de "flera fiskarter" som låter sin rom ligga i månader.

Lars S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn