Torsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torsk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torsk

Har nu under ett år lagt ned en hel del tid på att försöka få denna firre. Området är från Göteborg/Pölsebergen och norrut till Hätteberget ungefär. Alltid utomskärs.

Fisket hat gått hyfsat bra och kan inte klaga alls. Men en fundering har krupit på allteftersom och det är fiskens storlek.

Vi har kanske fått upp en 3Kg:s som störst. Majoriteten är under kilot i storlek. Vi har fiskat relativt mycket under olika omständigheter och strömmar. Så omständigheterna kan jag nog räkna bort som variabel.

Är det inte liite knepigt att det inte dykt upp några av lite större format??

Skall sägas att jag inte testat av vraken eftersom jag helt enkelt inte lurat ut hur jag skall klara av att fiska dem.

Har ju många vrak inom räckhåll. Men ström och djup och att hålla båten så att man faktiskt fiskar på vraken har inte funkat för mig helt enkelt.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Vad har du fiskat på för djup som mest?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
      Har nu under ett år lagt ned en hel del tid på att försöka få denna firre. Området är från Göteborg/Pölsebergen och norrut till Hätteberget ungefär. Alltid utomskärs.

Fisket hat gått hyfsat bra och kan inte klaga alls. Men en fundering har krupit på allteftersom och det är fiskens storlek.

Vi har kanske fått upp en 3Kg:s som störst. Majoriteten är under kilot i storlek. Vi har fiskat relativt mycket under olika omständigheter och strömmar. Så omständigheterna kan jag nog räkna bort som variabel.

Är det inte liite knepigt att det inte dykt upp några av lite större format??

Skall sägas att jag inte testat av vraken eftersom jag helt enkelt inte lurat ut hur jag skall klara av att fiska dem.

Har ju många vrak inom räckhåll. Men ström och djup och att hålla båten så att man faktiskt fiskar på vraken har inte funkat för mig helt enkelt.
      Det är ungefär lika svårt att få någon över 5 kilo närmare svenska kusten som det är att få makrill sent i november.

Man måste över på vraken på andra sidan djupa rännan, jag har fått några på ca 10-12 kilo där under dom senaste 5 åren.

Min största fick jag utanför måseskär, ca 20 kilo, men det var typ 20 år sedan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Vad har du fiskat på för djup som mest?
        Vi ligger ju inom det området jag nämnde Bowen - dvs mellan ca 30 - 70m ungefär. Medianvärdet kan nog ligga på just 40m. De lite större firrarna kommer ju alltid 40m och nedåt sas. Tror faktiskt de som vart lite bajtigare vart på 50m kurvan ungefär.

har du fått till det med vrakfisket själv? Hur "f****iken" löser du att fiska på dem isf!? Ankra går fetbort på de djupen för egen del..
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ja det verkar ju som du har rätt Petso. Men det finns ju faktiskt rätt gott om fisk på vår sida med, tycker jag ivf.

Det är mer storleken som gör mig konfunderad.

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
            Ja det verkar ju som du har rätt Petso. Men det finns ju faktiskt rätt gott om fisk på vår sida med, tycker jag ivf.

Det är mer storleken som gör mig konfunderad.
            Jo, visst kan det finnas gott om fisk, men hur kul är det att veva upp småfisk? Tidvis kan det vara enorma mängder smågråsej t ex. Fiskar man djupare så blir det svårt att sätta tillbaka småfisken också.

Kommentera

Vrakfiske forutsetter ankring, enten med tradisjonelt anker eller frontmontert elmotor, eller en båtfører som kan holde båten i ro mens andre fisker. Alt annet blir bare ren veldedighet for din lokale utstyrsforhandler.
              Team Colibri

Kommentera

Man behöver inte fiska runt vrak för få stor fisk. För en vecka sen togs det en torsk på 12,4 kg, 7, 3, 6,9, 6,3, 6,1, 5,9kg på samma tur och på Landskronabåtarna. På 7 meters djup, inga vrak i närheten.

Själv tappade jag en som låg runt 8 - 10kg på 10 meters djup (fick en på 0+ 5,7 kg, samma tur så jag vet hur större fisk skall kännas). Vissa turer när man hittar större torsk är det inget ovanligt med över 5kg. Tvärtom. Du kanske skall prova lite andra typer av beten, jiggar och teknik? Finns där 3 kg torsk finns där säkert 5 kilo och större också. Gäller bara leta efter dem. Vet inte hur det är i ditt område, men i Öresund är det inte ovanligt med +10kg även om man inte fiskar runt vrak.

För en månad sen tog man en på 11,8kg.

Håller inte med om att ström och vind inte spelar roll. Tvärtom. Sämst fiske har vi när vind och ström möter varandra. Bildas märkliga strömmar och betet rör sig inte rätt. Absolut sämst fiske med vind från nord och ström från söder. Då är det oftast inte lönt åka ut.

Torsken går nu på ca 7 - 10 meters djup och käkar krabba. De spyr upp krabbor i mängder. Röd/svarta jiggar funkar bäst. Eller stora "Simpan".
                Senast ändrad av Silverfisk; 2015-11-22, 18:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                  Man behöver inte fiska runt vrak för få stor fisk. För en vecka sen togs det en torsk på 12,4 kg, 7, 3, 6,9, 6,3, 6,1, 5,9kg på samma tur och på Landskronabåtarna. På 7 meters djup, inga vrak i närheten.

Själv tappade jag en som låg runt 8 - 10kg på 10 meters djup (fick en på 0+ 5,7 kg, samma tur så jag vet hur större fisk skall kännas). Vissa turer när man hittar större torsk är det inget ovanligt med över 5kg. Tvärtom. Du kanske skall prova lite andra typer av beten, jiggar och teknik? Finns där 3 kg torsk finns där säkert 5 kilo och större också. Gäller bara leta efter dem. Vet inte hur det är i ditt område, men i Öresund är det inte ovanligt med +10kg även om man inte fiskar runt vrak.

För en månad sen tog man en på 11,8kg.

Håller inte med om att ström och vind inte spelar roll. Tvärtom. Sämst fiske har vi när vind och ström möter varandra. Bildas märkliga strömmar och betet rör sig inte rätt. Absolut sämst fiske med vind från nord och ström från söder. Då är det oftast inte lönt åka ut.

Torsken går nu på ca 7 - 10 meters djup och käkar krabba. De spyr upp krabbor i mängder. Röd/svarta jiggar funkar bäst. Eller stora "Simpan".
                  Öresund och Bohuskusten är inte riktigt jämförbara..

Kommentera

Team colibri - Aha,, det är där tricket ligger. Då förstår jag lite bättre. Men det måste vara rätt så knepigt ändå. Jag menar, där är vraket och jag ser det på lodet!!

Ankrar gör jag då för att få betet på vraket 150-200m uppströms. Glider ner ca 100m och får förhoppningsvis fäste i botten.
                    Sedan i med betet som driver iväg med strömmen resterande del och bullseye!

Är det så man gör? Känns som att man rätt enkelt kan missa vraket med rätt stora avstånd!? Men det kanske inte gör något? Bara man är i dess närhet kanske!?

(De närmaste vraken ligger på ca 40m och flera ligger på 60 - 80m omkring Hätteberget.)
                    Senast ändrad av Dominator91; 2015-11-22, 20:25.

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    404 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Grabbn88