Torsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torsk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja det är typ så man gör. Nedan länk ger en beskrivning i ord, men jag har för mig att Bosse Hall har beskrivit detta väldigt enkelt och bra i sin bok "Havsfiske med Surprise"...Sedan är det förstås inte riktigt lika enkelt i praktiken.

http://www.teamlillamy.se/content_te...ps_ankring.php

Kommentera

Jag har testat å fiska på vrak i öresund, där de är betydligt mer ström än på andra ställen... Stannar en bit "förbi" vraket mot ströms så jag glider förbi, sänk ner jiggen elr pilken så du stannar nån meter ovanför vraket sen smäller de. Oftast hinner du inte lägga rullen i växel innan de smäller! Kan ju dock vara trixigare på andra ställen, men jag antar att du har lod? Kan du inte då se om där redan är fisk och se deras storlek? Brukar oftast skipa å sänka ner när de ser ut som sillstim utan torsk, då torskarna som "kamouflerar" sig inne i stimmet oftast är sjukt små och inte lönt besväret...

Silverfisk, senast jag var på sundet spydde dem bläckfisk... Luktade fan gjorde de också haha
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
        Jag har testat å fiska på vrak i öresund, där de är betydligt mer ström än på andra ställen... Stannar en bit "förbi" vraket mot ströms så jag glider förbi, sänk ner jiggen elr pilken så du stannar nån meter ovanför vraket sen smäller de. Oftast hinner du inte lägga rullen i växel innan de smäller! Kan ju dock vara trixigare på andra ställen, men jag antar att du har lod? Kan du inte då se om där redan är fisk och se deras storlek? Brukar oftast skipa å sänka ner när de ser ut som sillstim utan torsk, då torskarna som "kamouflerar" sig inne i stimmet oftast är sjukt små och inte lönt besväret...

Silverfisk, senast jag var på sundet spydde dem bläckfisk... Luktade fan gjorde de också haha
        Bläckfisk har jag inte sett. Men borstmask som kan ha en grönaktig färg efter torsken ätit dem. På våren när borstmasken svärmar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
          Bläckfisk har jag inte sett. Men borstmask som kan ha en grönaktig färg efter torsken ätit dem. På våren när borstmasken svärmar.
          Inte jag heller, förens den gången. Snackade med Peter på turbåtarna, tydligen "vanligt" att dem är å äter bläckfisk på djupare vatten under en viss tid. Jo borstmask är där gött om i dem ibland, har fått torskar med borstmask både på 3meter och 40meter...
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ja, det er prinsippet. Men husk effekten av konevinkelen versus hva du ser på ekkoloddet.

Trikset er å finne et punkt som er så nøyaktig midt på vraket som mulig, og det er ikke helt enkelt, så sette et waypoint. Finn ut av driftsretningen, kjør opp og slipp ankeret på god avstand så du kan drive litt før ankeret fester uten å havne over vraket. Så slipper du ut tau til du er over. Beregn tre ganger mer tau enn reell dybde så du har endel å gå på, og bruk blåse for å kjøre alt opp igjen når du er ferdig. Vi kan snakkes igjen når du skal prøve på 200-400 meters dyp.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
              Vi ligger ju inom det området jag nämnde Bowen - dvs mellan ca 30 - 70m ungefär. Medianvärdet kan nog ligga på just 40m. De lite större firrarna kommer ju alltid 40m och nedåt sas. Tror faktiskt de som vart lite bajtigare vart på 50m kurvan ungefär.

har du fått till det med vrakfisket själv? Hur "f****iken" löser du att fiska på dem isf!? Ankra går fetbort på de djupen för egen del..

De flesta har hunnit svara det jag tänkte.
              Men havsfiske med surprise är en bra bok för detta.

Sen är det som många skriver, svårt att hitta storlek på västkusten, kollapsat bestånd.
              Fisket är inte jämförbart med öresund.

Tyvärr är det antingen nötande med hundratals småtorsk (tusentals) sen får man en halvfin.
              Men vem vill sabba massa småtorsk.

Eller långt ut och djupt på vrak, men inte där heller är det så himla bra längre, enligt uppgift
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                Team colibri - Aha,, det är där tricket ligger. Då förstår jag lite bättre. Men det måste vara rätt så knepigt ändå. Jag menar, där är vraket och jag ser det på lodet!!

Ankrar gör jag då för att få betet på vraket 150-200m uppströms. Glider ner ca 100m och får förhoppningsvis fäste i botten.
                Sedan i med betet som driver iväg med strömmen resterande del och bullseye!

Är det så man gör? Känns som att man rätt enkelt kan missa vraket med rätt stora avstånd!? Men det kanske inte gör något? Bara man är i dess närhet kanske!?

(De närmaste vraken ligger på ca 40m och flera ligger på 60 - 80m omkring Hätteberget.)
                Jag ankrar sällan på vraken. Ligger man i närheten av route T så är det livsfarligt, man måste ha en boj på ankarlinan så att man kan släppa linan snabbt, många stora båtar kör på autopilot och det kan vara si och så med vaksamheten när dom kör på öppet hav, man måste hålla koll hela tiden. Vrakfiske är svårt, visst händer det att man kan ha tur och komma på ett vrak där det står mycket fisk som hugger, men det är sällan, det är inte bara att åka ut och ösa upp fisk.

Kommentera

Ok, tackar för alla insiktsfulla svar Är som vanligt,, skit bakom spakarna så blir det inte bra. Har ju försökt att driva över vid några tillfällen men inte lyckats få något.

Bara gnugga vidare således!
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                  1 svar
                  239 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Jester Burk II