Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Snippest?
Collapse
X
-
Sånt kan nog hända när man gör "C&R" på fel sätt, de ser ut som en skada som sker om man inte använder rätt underlag medans man mäter elr väger fisken... Elr de som nu är viktigast inom fisket... Fotar fisken.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
-
Sånt fanns på gäddorna i sjön även om dom inte blev C & R. Vet ej vad det är.
Jaha, blev det någon gös i min gamla hemmasjö då???Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Nej, det är nåt annat.Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inläggSånt kan nog hända när man gör "C&R" på fel sätt, de ser ut som en skada som sker om man inte använder rätt underlag medans man mäter elr väger fisken... Elr de som nu är viktigast inom fisket... Fotar fisken.
Kommentera
-
Kanske normalt i den sjön då, på sommaren när vattnet är varmt å mer lr mindre stillastående, ser ut som nån svamp, vissa såg riktigt äckliga ut. Tyvärr blev det bara smågös, troligtvis kände dom stora av Isjonssons närvaro genom min lur å fiskesnackUrsprungligen postat av lsjonsson Visa inläggSånt fanns på gäddorna i sjön även om dom inte blev C & R. Vet ej vad det är.
Jaha, blev det någon gös i min gamla hemmasjö då???
, annars va det nog segt pga att sjön va en meter grundare än normalt, värsta lågvattnet så vattnet stog typ still i ån som rinner igenom. Kanske utfiskat oxå, men fick några fina borrar faktiskt, inte kilos men nån va i närheten, tappa räkningen på gäddorna men den största va på 90cm, största gösen kanske två. Testade allt, vertikal hade jag inte tålamodet till för dom bara gick upp å glodde på jiggen så det blev trolling, vanligt jiggfiske å lite mete. Mvh
Kommentera
-
Ja, jag tror det! Fanns även på gösar om jag inte missminner mig. Sjön har väldigt lätt för algblomning om det är för varmt under en längre period. Gös o gädda ser bättre ut på försommaren i slutet på maj o in i juni. Ja, sjön kunde vara rejält seg vid lågt vattenstånd. Utfiskad är nog inte sjön, men det gäller att vara där vid rätt väderlek. Efter riktigt busväder, som jag har nämnt tidigare. Så stora borrar har jag inte fått i Ralången. Hade en annan sjö för det fisket. Den sjön ligger på ovansidan av 32:an o heter Vrangsjön. Jag hade stuga i närheten av den sjön. Abborrarna levde på kräftor i den sjön. Många abborrar över 4-5 hg var rödfärgade i köttet efter kräftorna. Största abborre för mig är 1,65 kg samt 6 till över 1 kg i samma sjö. Titta under mört. http://www.specimen.se/databas/Tio-basta.htmUrsprungligen postat av Junk0ne Visa inläggKanske normalt i den sjön då, på sommaren när vattnet är varmt å mer lr mindre stillastående, ser ut som nån svamp, vissa såg riktigt äckliga ut. Tyvärr blev det bara smågös, troligtvis kände dom stora av Isjonssons närvaro genom min lur å fiskesnack
, annars va det nog segt pga att sjön va en meter grundare än normalt, värsta lågvattnet så vattnet stog typ still i ån som rinner igenom. Kanske utfiskat oxå, men fick några fina borrar faktiskt, inte kilos men nån va i närheten, tappa räkningen på gäddorna men den största va på 90cm, största gösen kanske två. Testade allt, vertikal hade jag inte tålamodet till för dom bara gick upp å glodde på jiggen så det blev trolling, vanligt jiggfiske å lite mete. Mvh
Hösten okt-nov kunde vara riktigt fin för gäddfiske men svårt med mört för metet. Det blev mest trolling då. Jag har aldrig fiskat med jigg. Har provat lite grand men utan framgång.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Jag ska åka ner igen å testa lite senare mot hösten då vattnet borde vara högre, brorsan har fiskat i dom sjöarna förut och haft bra gösfiske, måste testa lite nya vatten och inte bara fiska i hemmavattnena. Brorsan snackade om en liten sjö som hette Söljen där nere som han haft grymt borrefiske i, men det gick inte att lägga i båten där så vi sket i den.
Kommentera
-
Ja, jag har sett det flera gånger på både gösar o gäddor. Vet ej vad det beror på. Sjön har väldigt lätt för algblomning under långa värmeperioder. Slutet på maj, under juni o en bit in i juli fram till rötmånaden typ var det bra fiske. Min syster som är biolog o naturvetare hade med sig någon sådan gös till universitet för analys. Det var då ingen sjukdom som gjorde fisken otjänlig som föda. Hon kunde inte svara på vad det berodde på. Så stor borre har jag inte fått i Ralången, men däremot i en grannsjö till Ralången som ligger på ovansidan på 32:an mot Tranås. Titta under mört så ser du Vrangsjön. Jag hade stuga jämte sjön så jag var mycket ute o metade o rodde drag då. https://www.google.se/webhp?sourceid...Vrangsj%C3%B6n
7 borrar över 1 kg varav den största 1,65 kg. Jag tror det var Arne Broman som skrev artikeln om mig i FJ:s årsbok -81. Han skrev 8, m. m. konstiga skrivfel. Här har du iaf sidorna från årsboken -81.Fin lista.
Då var man ung o vacker. Numera är man bara vacker.
Senast ändrad av lsjonsson; 2016-08-09, 10:11.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Tack Henke!
Det var den gamle Arne Broman som intervjuade mig.
Ja visst är det kul att läsa om sig själv o andra från förr i tiden.
Då var man landets okrönte göskung trots att jag aldrig lyckades slå sv. rekordet med 17 gösar över 7 kg.
Det var ju bara 260 g upp till tangering o då var jag nr. 2 i Sverige.
Jag ska inte avslöja hur många tim jag la ned på gösfisket under dessa somrar men det var många varje år i jakten på rekordet.Senast ändrad av lsjonsson; 2016-08-09, 11:10.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BosseDHej,
Jag har blivit kontaktad av en forskare från Polen som är på jakt efter material av...3 Foton-
Kanal: Våra svenska fiskar
2026-04-29, 15:00 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
|
1 svar
233 visningar
2 gillar